Hejsan,
Har en fristående mur som jag gjorde 2008 som nu sedan ett antal år sedan har spruckit.
Denna står på en gjuten betongplatta och är gjord med lecablock samt förstärkt med armeringsjärn vartannat varv. Jag putsade med ca 5mm puts direkt på muren utan nät.

Frågan är nu. Skall jag knacka bort all gammal dålig puts för att sedan sätta nät och putsa på nytt eller skall jag låta allt gammal puts sitta kvar och sätta nät över allt och putsa om?

• Fristående mur med sprickor och vit puts över en gjuten betongplatta i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har lagt armering och inte bistål så är det vanligt att de rostar och gör stora sprickor i mellan blocken när rosten expandrar.
Svårt att se på bilderna men kan lika gärna vara sprickor pga inget nät i putsen.

Du kan putsa på det, beroende på vilket bruk du använde först.
Men jag svarade dig innan så dina sprickor kan bero på andra anledningar än att du inte hade nät.
Då kvittar det om du putsar om det eller inte då rosten från armeringsjärnen kommer fortsätta att expandera.

Bästa är om du gör ett litet test och sågar ganska djupt i en spricka för att kolla status på järnen.
Är de inte rostiga och du har putsat med b-bruk så finns det ett bruk på sto som heter EF-therm, det spacklar man på tunnt med ett nät första lager.
Sen ett tunt lager nästa dag som du gör yta på.
Tänk på att det torkar världigt snabbt så du bör ha en kompis att hjälpa dig med nätet.
Nästa lager torkar mer med ro

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.