Jag ska byta panel på södersidan eftersom det är helt sprucket. Det är stående panel som är uppdelad. Den övre delen vid taket ligger längre ut. Den undre är längre in. Jag avser att sätta ett spikläkt eftersom panelen ligger direkt på. En tanke är att i stället för i dag med uppdelad panel sätta en lång från botten till toppen. Finns det någon nackdel med det?
Ja!S slaskis skrev:Jag ska byta panel på södersidan eftersom det är helt sprucket. Det är stående panel som är uppdelad. Den övre delen vid taket ligger längre ut. Den undre är längre in. Jag avser att sätta ett spikläkt eftersom panelen ligger direkt på. En tanke är att i stället för i dag med uppdelad panel sätta en lång från botten till toppen. Finns det någon nackdel med det?
Man bara om du måste skarva brädorna.
Kan du sätta hela brädor från nocken ända ner så kan det fungera. Men dom längsta brädorna man normalt kan köpa är 5,4 m och är mycket dyrare.
Numera kan man få fingerskarvade brädor som är längre men dom används vanligtvis bara till vindskivor.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tycker att odelad är snyggt och det tar inte så mycket länge tid heller men som många säger så blir det mer spill.
Sågar du till med rätt vinkel kan du utgå från det till nästa längd och vanligtvis sätter man en smyglist högst upp istället för att såga exakt.
När jag byggde ifjol så körde jag utan list där uppe och kapade bara takvinkeln och lät längden vara tilltagen, för att slutligen såga av nertill med cirkelsåg. Gick väldigt snabbt och minskade mätningen avsevärt
Sågar du till med rätt vinkel kan du utgå från det till nästa längd och vanligtvis sätter man en smyglist högst upp istället för att såga exakt.
När jag byggde ifjol så körde jag utan list där uppe och kapade bara takvinkeln och lät längden vara tilltagen, för att slutligen såga av nertill med cirkelsåg. Gick väldigt snabbt och minskade mätningen avsevärt
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är ju rätt lätt att räkna ut hur mycket längden ska öka på varje bräda, sen tar man till lite extra så man får lite extra justermån som man sedan kapar av nedtill när allt är på plats.
Klicka här för att svara
