Färg, Måla & Tapetsera
vkar: Tack för alla svar! Det blir att måla ett lager med Beckers interio antikvit väggfärg+ då den matchar befintlig väggfärg bäst och känns behagligast för ögat (inte för vit).
Paff: Applicering av papperstejp För att applicera papperstejp enklast och få ett bra resultat, följ dessa steg: [HEADING=2]Material och Verktyg[/HEADING] Gipsspackel Spackelspade (bred och smal) Papperstejp Sandpapper Primer (valfritt) [HEADING=2]Guide[/HEADING] Förbered Skarven: Se till att skarvarna mellan gipsskivorna är rena och fria från damm. Om det finns stora ojämnheter, fyll dessa med
emjeysimone: [citat] Precis :-) Lite lurig panel (toppar och dalar) men borde gå med en bra plåtslagare. Men vänta som sagt och se hur mycket ”väder” ni har.
prunila: Hej! Jag har en färgspruta (Bosch PFS 5000 E) som jag inte alls är nöjd med. Köpte den med intentionen att måla hela lägenheten. Jag gjorde ett rum (spärrfärg som är tunnare än vanlig färg) och det blev så otroligt dimmigt av färgen vilket ögonen inte mådde toppen av och det blev även rinningar väldigt lätt trots tunt lager. Så är inte nöjd med den. Nu har jag köpt hus och
klaskarlsson: [citat] Om du har några större skador kanske, inte annars tror jag
Anders_Falun: Tänkte måla min ståltrapp med Hammerite eller Rustoleum färg som kan målas direkt på rost. Men det får inte bli halt när det är regn. Det finns halkstopp att blanda i färg, men jag vet inte om det är gjort för denna typ av färg. Vad tycker, tänker och tror ni? Bör jag använda en speciell färg eller blanda i något?
MonkeyWiz: [citat] Antar att man inte kan tvätta ett tjärat plank... Jag borstade rent och smetade över. Blev jättebra
Mikael Ekvall: [citat] Tack som fan. Fattar inte varför jag inte tänkte på det själv. Kan ju dessutom använda toppstöddet som "surrning". Se film.
Mahalini: [citat] Tack för svar! Håller med om att knutar och foder bör vara i samma färg👍
Farbror P: Hej, Vi ska sätta pärlspont på väggarna i sommarstugan och jag funderar på hur det är med den panel som säljs förbehandlad, typ grundmålad vit eller vitvaxad står det ibland... Jag misstänker att jag inte sparar någon tid eller något arbete på att köpa sådan om vi ska ha en annan färg. Eller är den behandlingen att räkna som grundmålad? Räknade annars med att kvistlacka,
wildeside: Du bör göra klart varje moment en sida i taget för att slippa färgskiftningar.
husfrid: Tack. Det blev den klassiskt röda och det är jag glad för nu. Ville inte att det skulle se nytt ut och det blev super! Lycka till med målandet.
tmarkr: Hej, Vi håller på tilläggsisolera och lägga nytt panel (stående). Vi vill ha en matt mörkbrun eller brunsvart färg. Har prov målat med några olika färger: Jotuns brunsvart (ncs 8501-G90Y) 8502-Y (ser ut för grönt) 8502-R (för rött) Undrar om någon har målat med någon annan färg eller färgkod i denna stil och har bilder på resultatet? Vi söka en varmare brun, nästan svart,
kentaur81: [citat] Ett alternativ är att skruva upp renoveringsgips. Är ju lite meck att spackla skarvar o skruvhål, men resultatet blir perfekt
Munkfors: [citat] Ser ut som att den har svårt att fästa där det spricker. Kanske krupit fram oljor eller fett genom grundfärgen. Jag hade det problemet i ett skåp trots noggrann tvätt innan. Lösningen blev att måla över igen bara. Blev ok. Du kanske ska slipa lite och prova måla igen?
Johan Gunverth: [citat] Nej. Det är den bästa ersättningen för klassisk alkydoljefärg de har. Inga problem att moddla om du får in ”rätta knycken”. Principen är att jobba snabbt och bestämt och inte ”dutta”. Därför behöver moddlaren hållas blöt med färg. Metoden med att rolla ut snabbt på en stor yta och sedan moddla bort rollerknottrorna brukar funka bra. Du behöver inte komma in i alla
kevinh: Hejsan, Jag tänkte måla över min tapet, och den har någon ljusblå färg. Först börjar så klart att spackla och sandpappra och sedan måla. Nu är det dags att måla, jag har hittat två färger som jag är intresserad av, vet ni vilken som är bäst?: https://www.clasohlson.com/se/Vaggfarg-sidenmatt-glans-7,-volym-3-liter/p/40-9005-1
Blippans: Min mamma hade en terras och altanolja ifrån jula, märke FS Colour Collection, som inte längre finns i sortimentet. Men vet någon vilken olja som påminner om den i konsistens och resultat? Utan att för den delen kosta en förmögenhet.. De två nedre trappstegen är inoljade med FS, det tredje med vanlig, billig olja...
g.kraft: Brukar skära ut dem och spackla dem om de inte är breda.
Byggarnochpyret: Hej, Jag har kört herdin äkta bets på ett par stolar som jag nu kört lackbets på nu. Färgar inte av sig men något torrt nu men blötte en vit handduk och den blev det massa bets på. Man vill inte sitta med vit skjorta mot stolen och svettas lite och få bets på kläderna. Finns det något jag kan göra?
Harald Blåtumme: Är man osäker så är det ju bara att trycka ut en sträng och se om det härdar normalt. Har själv en mängd helt oöppnade tuber med latexfog och silikon av div slag som inte kommit till användning, skulle inte vilja köra dessa på skarpa projekt utan att veta att de funkar. Ofta är det självindikerande. Som nyss, skulle limma fast den där klassiska fladdrande sidospegeln på Volvo S80
RuneB2: Hej Flyttar till ett nytt hus inomkort och vill få ordning på garaget ganska omgående. Upplevde att inget spill eller lösa bitar fanns. Tänkte mig köra på biltemas golvlack kanske ? Bör jag slipa för bäst resultat?
topmount: Låt det nu torka ordentligt (inte bara torrt på ytan) och slipa det sen lätt med fint sandpapper på stora kloss eller excenterslip på låg hastighet. Sen lägger du ett andra lager.
nergal: Har målat om huset, spillde tyvärr lite färg på några fönsterplåtar som jag inte tog bort direkt (tyvärr). Satte även maskeringstejp på plåt och eftersom det skulle målas 2 ggr så väntade jag med att ta bort tejpen till efter 2 dagar. Då hade tejpen fastnat och går knappt att få bort. Verkar som att solen orsakade problemet. Tejpen verkar värst. Har försökt med lite olja