För 10 år sedan skrapade jag huset trärent (Speedheater), grundoljade med Visir och strök sen med Demidekk Optimal.
Efter nåt år eller två så började jag se rostgenomslag på vissa spikhuvuden. Jag skrapade bort färg och rost på och kring spikhuvudena, målade två lager rostskyddsfärg och sen på med Demidekk igen. Efter två år var rosten tillbaka. Träet är annars i bra skick, original från 1935.
1. Går det att få till en lösning med nån annan produkt än rostskyddsfärg? Eller har jag bara gjort något fel i underarbetet när jag rostskyddsmålat?
2. Om enda lösningen är att dra ur och byta spik, vilken spikutdragare rekommenderas? Jag vill såklart ha så små skador i befintlig panel som möjligt.
Efter nåt år eller två så började jag se rostgenomslag på vissa spikhuvuden. Jag skrapade bort färg och rost på och kring spikhuvudena, målade två lager rostskyddsfärg och sen på med Demidekk igen. Efter två år var rosten tillbaka. Träet är annars i bra skick, original från 1935.
1. Går det att få till en lösning med nån annan produkt än rostskyddsfärg? Eller har jag bara gjort något fel i underarbetet när jag rostskyddsmålat?
2. Om enda lösningen är att dra ur och byta spik, vilken spikutdragare rekommenderas? Jag vill såklart ha så små skador i befintlig panel som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Hej jag håller på med exakt samma, Speedheater/Visir/Demidekk. Har också rostiga spikar, fann du någon bra lösning på det? Kanske slipa bort rosten, på med rostskydd och dra på en dutt målarfog och så måla?TrumJalle skrev:
För 10 år sedan skrapade jag huset trärent (Speedheater), grundoljade med Visir och strök sen med Demidekk Optimal.
Efter nåt år eller två så började jag se rostgenomslag på vissa spikhuvuden. Jag skrapade bort färg och rost på och kring spikhuvudena, målade två lager rostskyddsfärg och sen på med Demidekk igen. Efter två år var rosten tillbaka. Träet är annars i bra skick, original från 1935.
1. Går det att få till en lösning med nån annan produkt än rostskyddsfärg? Eller har jag bara gjort något fel i underarbetet när jag rostskyddsmålat?
2. Om enda lösningen är att dra ur och byta spik, vilken spikutdragare rekommenderas? Jag vill såklart ha så små skador i befintlig panel som möjligt.
[bild]
Som jag skrev i min trådstart så provade jag att slipa bort rosten och måla med rostskyddsfärg och sedan slutstrykning. Det höll i nästan två år men sen kom rosten tillbaka.
Det slutade med att jag skaffade mig den billigaste spikutdragaren på Jula och började dra ut spiken och körde in skruv med bättre motståndskraft mot rost istället. Spikutdragaren skadar ju träet lite så jag fick fylla igen skadorna som uppstod.
Tråkigt jobb men nu lär jag aldrig mer behöva göra om det.
Det slutade med att jag skaffade mig den billigaste spikutdragaren på Jula och började dra ut spiken och körde in skruv med bättre motståndskraft mot rost istället. Spikutdragaren skadar ju träet lite så jag fick fylla igen skadorna som uppstod.
Tråkigt jobb men nu lär jag aldrig mer behöva göra om det.
Klicka här för att svara