Vi försöker få bort all tapet ifrån ett 60-tals kök. Jag trodde att detta var något slags tapet, men nu är jag inte så säkert. Det går inte att slippa bort det. Det är nästan som sandpapper inte få grep på den. Vatten löser inte upp det. Jag har lossnat en del med en japansk spackelkniv ( det är dessa flisar ni ser i bilden) men detta kommer att ta hundra år. Vad är detta och hur får man bort det?
Eller ska vi strunta i det och bara spackla över?
Eller ska vi strunta i det och bara spackla över?
Det ser ut att vara någon slags bruk om man tittar på det du fått bort hittills. Det finns särskilda maskiner du kan hyra för att få bort det om du vill. Med rätt verktyg tar det inte lång tid. Men det kommer damma mycket 😅
Det kommer ut ett par millimeter och bakom liggande väggen är spikrak. Jag hade tänkt ta bort allt och sedan bredspackla för att fylla i hålorna och dalarna. Nu verkar det vara så att vi strunta i det och leva kvar med lite ojämnheter eller sala ut väggen lite.namnbyte skrev:
Jag skulle killgissa att det är våtrumsspackel man använt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatrumsspackel-svarslipat-ska-det-vara-sa.140023/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatrumsspackel-svarslipat-ska-det-vara-sa.140023/
Förstår.. enklast hade varit att bredspackla den slät direkt, men nu är ni där ni är.luksi1 skrev:
Mejselhammare för att fortsätta med samma princip ni redan gör, vinkelslip med valfritt tillbehör beroende på materialet bakom för att grovslipa bort resten ner till underliggande...eller ge upp, spackla borttaget sen vägg/takslipa för att jämna till allt.
Egentligen var inte detta vårt val. De hade lagt bruket över 40% av väggen i köket och bara på en sida. Det jag har tagit av är bara 10cm. Så nu är frågan om man spackla på och leva med några millimeter skillnad, få bort det eller sala ut hela väggen 🤔namnbyte skrev:
Förstår.. enklast hade varit att bredspackla den slät direkt, men nu är ni där ni är.
Mejselhammare för att fortsätta med samma princip ni redan gör, vinkelslip med valfritt tillbehör beroende på materialet bakom för att grovslipa bort resten ner till underliggande...eller ge upp, spackla borttaget sen vägg/takslipa för att jämna till allt.
Klicka här för att svara


