1 325 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Blank färg på öppenspis
Hej
Jag har precis putsat en eldstad. Har läst mig fram att silikatfärg är att föredra för målning. Hittar dock bara helmatta alternativ. Finns det halvblanka/halvmatta färger? Eller hur åstadkommer man blankare färg?
Tack på förhand
Xoxo
Jag har precis putsat en eldstad. Har läst mig fram att silikatfärg är att föredra för målning. Hittar dock bara helmatta alternativ. Finns det halvblanka/halvmatta färger? Eller hur åstadkommer man blankare färg?
Tack på förhand
Xoxo
Nu tänker jag spontant och högt, men för att få färgen blank eller ens halvblank så krävs väl något inslag av oljebaserade additiv?
I min värld är det ju additiv med plastiska egenskaper man ska undvika i samband med en värmekälla.
I min värld är det ju additiv med plastiska egenskaper man ska undvika i samband med en värmekälla.
Utsidan blir knappast varm, men kanske ändå tillräckligt för att det inte passar. Annars finns det inget alternativ eller?michfris skrev:
ett alternativ är ju faktiskt att köpa betongfärg som är transparent och blank.
I mitt förra hus målade jag murstocken med Tre Stjärnors betongfärg och det blev glansigt.
Silikatfärg först, betongfärg utanpå..?
https://trestjerner.se/sa-gor-du/farg/male-betong/trestjerner-golvfarg-betong
I mitt förra hus målade jag murstocken med Tre Stjärnors betongfärg och det blev glansigt.
Silikatfärg först, betongfärg utanpå..?
https://trestjerner.se/sa-gor-du/farg/male-betong/trestjerner-golvfarg-betong
På med väggfärgen direkt om du ändå ska ha den. De flesta silikatfärger är ändå en sorts akrylatfärger. Det beror på att det är så svårt att måla med ren silikatfärg (det bara rinner och droppar) så tillverkarna har i akrylatpolymer för att färgen ska bli lättstruken (tjock och geggig). (Jag lärde mig det här den hårda vägen på detta forum när jag trodde att Alcros silikatfärg var ren silikatfärg men kunniga skribenter uppmärksammande mig på akrylatinnehållet.)C Colafjert skrev:
Klicka här för att svara