Om man nu inte är rakt igenom traditionalist utan även pragmatisk. Tidigare moderna kitt är ju värdelösa, torkar och svårt att få bort utan att skada glaset. Men modernare silikonkitt verkar ju bra eller? Har pratat med moderna fönsterrenoverare, de säger att silikonkitt har funnits i minst 10-15 år och att de aldrig sett en båge med fuktskador, dessutom och håller det längre än linoljekitt.

Linoljkitt
- Man har verkliga långtidsdata
- Torkar och spricker fort väta tränger in
- Renovera oftare
- Bode gifta sig väl med linoljefärg

Silikonbaserat
- Smiter åt bra mot fönsterglaset
- Håller längre(?)
- Relativt lätt att få bort
- Håller inne fukt med risk för rötskador (???)
- Behövs ingen kitt under glaset
- Svårare att måla

Andra tankar? Någon som hittat några jämförelser?

Kan varmt rekommendera Dana lim Linoljekitt 682. Väldigt lättarbetat och väldigt hållbart!

• Gilla
Spitzie och 1 till
  • Laddar…
tremco 521 mono eller laseal är polymerbaserade och silikonfria jag har använt båda på mina fönster i huset. Personligen så kommer jag alldrig mer att röra linoljekitt igen om jag inte blir tvingad av någon museum/byggvårdare person. Nästan alla fönster har blåsta glas här hemma och med dom nya kitten så håller det länge och man kan skippa stiften för att hålla glasen stiften brukar också vara det som spräcker glasen när dom skadar glaset i kanten. De äldsta fönstrena som lagades med denna typ av kitt gjordes för ca 20 år sedan kittet är fortfarande som nytt.
Så mitt val blir lätt syntetkitt jag vet att linoljekitt är ur byggnadsvårdandet mer korrekt men med en massa fönster att underhålla och tillhörande hus så måste de åtgärder man gör mellan tak och grund hålla länge så att allt hinns med. Annars så står man kanske till slut med ett ruckel till hus men med jättefina linoljekittade fönster.

Stomneby. Då är vi inne på samma spår även om jag är lite mer osäker. Hm, kanske är polymerbaserade jagsyftar på, är det silikonliknande mjukt men går att måla på?

Blir nog lite hårdare än byggsilikon när det härdat. Övermålning möjlig på båda men kolla deras datablad så det inte krockar med din typ av färg. Laseal går att köpa i flera färger. Glömde en till fördel om olyckan är framme och ett glas går sönder så skär man bort kittet lätt med en brytbladskniv slut med att värma och skrapa o svära.

• Gilla
Hollstens
  • Laddar…
Har också använt laseal på mina fönster. Däremot ska man (väl?) fortfarande använda tryckkitt och stift.

Jag tycker de låter bra. Det enda jag är orolig för är att det blir _för_ tätt, att bågen ruttnar om det nu ändå tränger in vatten på något sätt. I och med att man inte lägger glaset i kitt så kan jag iofs tycka att fukten bode kunna vädras bort åt något annat håll.

Fler röster, erfarenheter? Någon som sett en studie, utvärdering eller liknande?

Redigerat:
De jag pratat med (2 st) säger att man inte ska/behöver ha tryckkitt eller stift. Det biter tillräckligt.

Skall man säkert göra men jag personligen kommer alldrig mer att använda stift. Tryckkitt däremot är väl ett måste för att hålla ev kondens borta från träet. Detta kanske kommer och biter mig i baken någon gång men den risken tar jag gärna. Även om dom värsta fönstren har 18 glas i en luft dvs 36 glas i ett fönster

Skrev detta som svar på Friddes inlägg

Redigerat:
Det stämmer dock inte med leifarvidssons instruktioner.

Jag skrev att detta var mina personliga val baserat på vad jag sett på dom fönster som gjordes med liknande kitt för 20år sedan fortfarande som nya i kitt/glas/trä vidhäftning. Sedan så måste naturligtvis fönstren målas om ibland men kitt problemet slipper jag. Men tillverkarens rekomendationer skall man väl ta till sig.

Jag måste bara få ställa en fråga som rör linoljekitt. Man förstår genom resonemangen ovan att det generellt anses vara bäst med linoljekitt i byggnadsvårdsammanhang. Jag undrar helt enkelt varför? Är det för att det är det gamla sättet eller är det för att det är bättre för gamla fönster?

Kitt som innehåller silikon går inte att måla med linoljefärg. Det är i princip enda förbehållet för linoljefärg.

Jag har också provat LAseal, det är utmärkt. Det är den enda fogmassa/kitt jag hittat där det uttryckligen står att det går att måla med linoljefärg. LAseal innehåller inte silikon.

Redigerat:
Det är också en miljöfråga. Linoljekitt innehåller endast naturliga ofarliga och lätt nedbrytbara ämnen. Det brukar inte vara fallet med syntetiska produkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.