Claes Sörmland
Claes Sörmland: De där 4,5 metrarna är så folkligt inarbetade så det kanske är lika bra att införa det i PBL så att lagen stämmer lite bättre med den allmänna uppfattningen. Före 1987 och PBL så fanns de ju i lagen.
11 svar · 2,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag ifrågasätter inte att kommuner har kostnader för vård och omsorg. Stora sådana. Jag undrade om du vet mer om dem och hur de länkar till hur anpassade hus är och inte är. Framförallt om de är annat än småpengar i den totala nationella budgeten, det kostnaderna för bostadsanpassningarna visade sig vara när vi nu tittade på det. [citat] Trenden i hela väst är färre och
133 svar · 10,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja, det ska juridiskt ta hand om det.
3 svar · 580 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Tack! Och så här lyder svaret på frågan så vi har det i forumet för TS och andra: "Av 7 kap. 16 §, 2p MB framgår att förbudet i 15 § inte gäller för verksamheter som omfattas av tillstånd enligt miljöbalken. I dessa fall förutsätts att strandskyddsreglerna beaktas i den aktuella tillståndsprövningen och att prövningsmyndigheten inom ramen för denna prövning gör en
9 svar · 1,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Att bygga på åkermark är i vissa kommuner omöjligt, och i andra kommuner sällan ett problem. Att man vill bygga nära befintlig bebyggelse kan också vara ett problem då kommunen kanske istället vill detaljplanera området.
7 svar · 1,2k läst
P
pmd: [citat] Hänsyn bör var ömsesidig. Visst ska en plankbyggare ta hänsyn till sin granne genom att bygga ett snyggt plank, men grannen bör också ta hänsyn till att plankbyggaren inte vill ha insyn.
23 svar · 4,5k läst
·
Contrefort
Contrefort: [citat] Om taket sticker ut mer än 0,5 m utanför väggen så räknas det in och är en del av byggnaden.
1 svar · 820 läst
K
kArt9342: Var det så att personen som bygger om sitt garage i området har ansökt om och beviljats bygglov?
13 svar · 3,0k läst
·
S
Sthlm_: felpost
4 svar · 761 läst
·
S
4 svar · 761 läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Hur gick det? Kanske du kan "renovera" befintliga hus?
29 svar · 5,6k läst
·
R
Robert-san01: Arbetsmiljöverket säger max 2m om någon i anställning ska vistas där.
15 svar · 3,7k läst
·
anders-tbl
anders-tbl: @OIS91 @Kretikos Tack för att ni delade med er av era erfarenheter. Jag har redan angivit "entreprenör" som roll i kontrollplanen i bygglovet, eftersom det stod så i de mallar jag hittade - och för att jag från början hade tänkt att lägga ut jobbet på någon firma. Det borde ju inte vara några hinder att själv anta den rollen tycker jag, givet att man utför arbetet på rätt sätt och
3 svar · 1,2k läst
M
minimal: Blir inte klok på vad som gäller när jag läser PBL på Boverkets hemsida. Kan någon klargöra vad som gäller om man vill lägga om sitt tegeltak från ett slitet tegelfärgat tegeltak till ett svart tegeltak. Eller måla om huset i en annan färg. Jag tror att jag förstått att man (kan) behöva bygglov om huset ligger i detaljplanerat område. Men vad gäller om det bara ligger i
0 svar · 568 läst
S
s97danl: [citat] Så tolkar jag det också. Vid småhus nära småhus ska ju båda väggarna brandklassas. Vid småhus nära komplementbyggnad så räcker det ju att en av väggarna är klassad, och då är det bara ett fönster.
3 svar · 588 läst
·
Villa vista
Villa vista: Starkt att du stod på dig och grattis till ett underbart hus :)
159 svar · 49,9k läst
·
M
MetteKson: [citat] Backar på uttrycket ”krav”. Se mitt inlägg #10. När vi är inne på samma spår så är 50 cm inte heller skrivet i sten, det är också en riktlinje många kommuner har, en detaljplan kan säga annorlunda.
13 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är en svår juridisk fråga för det finns två principer i PBL som står mot varandra: 1. Den enda principen är att bygglov prövas utifrån befintligt utgångsläge. Enligt denna princip ska du söka bygglov för fasadändring för att ändra fönstren från de befintliga till de nya. 2. Den andra principen som finns i PBL är att du alltid får rätta en åtgärd som har utförts utan
1 svar · 883 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Det är inte ovanligt att det finns skrivningar kring höjd på våningsplan, nock-höjd, takvinklar och liknande som du kan behöva beakta, men det är ju något som du i kombination med arkitekt/konstruktör får hantera. Ditt önskemål låter absolut inte "omöjligt" på något vis. Däremot är den "vanliga" frågan inom området hur man "kommer undan" begränsningar i BOA genom
9 svar · 788 läst
·
N
Nils i Svängen: [citat] Ojsan. Jag ser att jag tydligen har ändrat mitt användarnamn på forumet sedan jag först skrev :D Ursäkta förvirringen :D
20 svar · 5,9k läst
·
N
Anonymiserad 618974: Vilken är husleverantören då?
11 svar · 1,9k läst
O
oxöga: [citat] Eftersom det inte finns slutbesked ännu och ärendet är "pågående" blir det väl inte aktuellt med sanktioner? Har för mig att det tydliggjorts i någon dom. Finns ju också en möjlighet att handläggaren bedömer att ändringen är så pass liten och därmed kan hanteras via relationshandlingar, men här görs det säkerligen olika beroende på var i landet man befinner sig.
10 svar · 1,0k läst
Contrefort
Contrefort: [citat] Om du bygger en ny mur så ska den prövas mot detaljplanen, och det har egentligen inte någon betydelse om det stått en annan mur där innan. Då strider muren mot planen och avvikelsen är troligtvis inte liten. En 20 meter lång mur som är 50 cm hög måste anses vara en mur enligt PBF och kräver då bygglov. Det kan dock hända att din kommun har någon annan uppfattning i den
1 svar · 979 läst
H
hempularen: [citat] Om du "vidtar rättelse", innan byggnadsnämnden behandlar "svartbygget", så skall du slippa sanktionsavgiften. Om du driver frågan så åker du på en sanktionsavgift även om du får rätt att behålla fönstren, eftersom bytet har skett utan bygglov.
13 svar · 5,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vi är helt överens om vad som står i PBF (ej PBL), det är tolkningen av begreppet "ändring" som vi diskuterar. D v s hur stor åtgärd som krävs för att det ska vara en ändring. Notera att det står ändring och inte åtgärd eller ingrepp. Konstruktionen måste efter åtgärden ha en annan teknisk karaktär än den hade före åtgärden för att åtgärden ska vara
52 svar · 4,8k läst
·
H
hempularen: [citat] Det är väl det som kanske är ett problem här. OM det är byggt efter att strandskyddslagen trädde ikraft, så blir det aldrig preskriberat. Det skapar en osäkerhet för en köpare. Sedan är det nog så i praktiken att det "aldrig" händer att man börjar bråka om strandskyddsbrott som gjordes för typ 40 år sedan. Såvida det inte har varit ett segdraget pågående ärende, för
14 svar · 1,8k läst
LaszloToth
LaszloToth: 1. När du köper tomten så skriver du in ett villkor att du kommer få ett positivt förhandsbesked inom 6 månader tex. 2. Tillgängligheten är oftast inga problem, antingen går det att lösa eller så är tomten inte ok för permanentboende. Då kan du fortfarande bygga ett ”fritidshus” eller få ett ok från kommunen för ett avsteg.
1 svar · 1,5k läst
Contrefort
Contrefort: Om det inte finns detaljplan eller områdesbestämmelser krävs inte lov. Nu har jag inte sett resten av huset, men det verkar inte så varsamt och eventuellt förvanskande om det inte görs väldigt omsorgsfullt, så det skulle ändå kunna strida mot 8:13 eller 8:17 i PBL.
2 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Fast jag tänker inte att målad träfasad är alternativet till omålad träfasad på flerbostadshus i stadsmiljö.
53 svar · 19,8k läst
·
Z
z_bumbi: Kommer någon någonsin använda det befintliga garaget för att parkera bilen i? De flesta garage sv den typen används aldrig som garage så en lösning om du blir nekad en extra utfart på baksidan ör att ansöka om att flytta utfarten. En annan lösning ör att lägga igen nedfarten till garaget och parkera där vilket är en vanlig lösning på 60/70-tals hus. Spara en dörr, gör en trapp
11 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.