1 151 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Tips att ha med på förhandsbesked till åkermark
Hej, Jag och sambon har fått lov att stycka av en tomt på en åker mitt inne i ett större samhälle. Vi fick iden då det redan nu byggs ett hus på denna åkern. Vi tänker stycka av en tomt precis bredvid den. Huset håller just nu på att byggas. Runt åkern ligger det detaljplanerat område. Huset som nu byggs har kommunen dragit upp vatten och avlopp till så detta finns redan på åkern.
Vi vill ju ha ett förhandsbesked innan vi styckar av tomten. Eftersom de fick stycka av och fick bygglov så hoppas jag att vi också får det. Det som skiljer våra tomter åt är att hennes ena hörna ligger på ca 100 kvm skog/hage. Men själva huvudbyggnaden ligger på åkermarken.
Några tips som vi kan ta med oss i ansökan?
Vi vill ju ha ett förhandsbesked innan vi styckar av tomten. Eftersom de fick stycka av och fick bygglov så hoppas jag att vi också får det. Det som skiljer våra tomter åt är att hennes ena hörna ligger på ca 100 kvm skog/hage. Men själva huvudbyggnaden ligger på åkermarken.
Några tips som vi kan ta med oss i ansökan?
Om du vill bygga på åkermark så är det rekommenderat att du kan visa att åkern inte är brukningsbar med jordprover.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag hade kollat hur de som redan bygger motiverade sitt bygge.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Spontant tror jag att det inte är några hinder med att det är på åkermark i och med att det är i ett samhälle och i direkt anslutning till bebyggelse. Men kan ha fel så klart. Jag antar att det inte är detaljplanelagt? Står det något relevant översiktsplanen?
Ingår ej i det detaljeradområdet men det har dessa bredvid sig.A arkTecko skrev:
Hittar det här i översiktsplanen:
Generella riktlinjer för mångfunktionell bebyggelse Skapa blandning och variation
• Eftersträva en stor blandning av bostäder, handel, service, kontor och andra icke störande verksamheter.
• Eftersträva blandade boende- och ägandeformer.
• Prioritera täta bebyggelsemiljöer.
• Eftersträva en bebyggelse som håller hög kvalitet med innehålls- och gestaltningsmässig variation för att möta många olika behov och önskemål samt för att underlätta orienterbarheten i staden. Ny bebyggelse ska anpassa sig till förutsättningar som platsen och landskapet ger exempelvis i form av topografi, vegetation och eventuell befintlig bebyggelses karaktär.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Att bygga på åkermark är i vissa kommuner omöjligt, och i andra kommuner sällan ett problem.A arkTecko skrev:
Att man vill bygga nära befintlig bebyggelse kan också vara ett problem då kommunen kanske istället vill detaljplanera området.
Klicka här för att svara