Belysning
BirgitS: Du kan börja med att kolla på Hide-a-lites guide som både föreslår placering, typ av ljuskällor och antal: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
hempularen: Brytaren ser som sagt ut att vara rätt kopplad, det spelar ingen roll vilket håll man går igenom brytaren. Det du har är en trappomkopplare, vilket är normalt, det finns inte vanliga enkelbrytare att köpa. Du ser på symbolen på brytaren att funktionen är att den växlar så att "L" (L = "Live" som är fas på engelska) kopplas till den ena pilen eller den andra pilen beroende på hur
DaErkiman: Beställde ett sånt här kit till ett bastubygge jag skall starta snart. Kom sedan på att man kanske kunde använda samma saker för belysning i trallen på en altan, för att slippa problem med trasiga ljuskällor, strulande transformatorer och problem med att få tag på reservdelar. Är det någon som har provat detta, eller passar sig inte detta för utomhusbruk? Skall givetvis i så fall
BirgitS: Om det bara gäller att se vad som finns i skåpet så räcker det väl med en vinklad profil i "taket" närmast dörrarna.
Johan456: Man har satt fel dosa och uttag i taket. Möjligtvis kan du lösa det med ett utvändigt lamputtag med krok om det finns något att fästa i.
Bo.Siltberg: Jag kan inte ge dig några produkttips, för det är precis som du läst inte möjligt att ge allmänna tips på dimmers för en 230 V "dimbar" LED-lampa, och än värre, 8 st av dem! Det enda tips jag kan ge är att välja ett känt fabrika på lampor, surfa in till deras hemsida och leta efter kompatibilitetstabeller för vilka dimmers de har provat och hur bra de fungerar. Denna teknik är
hempularen: I princip kan du ha vilken spot som helst. Om vi förutsätter att du väljer en LED armatur (inte halogen), så har du inga begränsningar med skyddsavstånd mot brännbart material. Så välj en spot som känns snygg. Och sedan har man det klassiska problemet med att gömma kablarna. De spottar som säljs som 230V spottar har ofta en lös LED driver som kan vara svår att placera. Själva
casana_skagerak: Hej och tack för svaren. Trodde jag hade svarat på detta men hade tydligen missat det. Jag köpte en jordad lampkontakt till slut och kopplade på sladden. Allt funkade super.
Mazen: https://royaldesign.se/manola-20-ljuskrona-dimbar-led https://royaldesign.se/2097-30-sarfatti-ljuskrona?gclid=EAIaIQobChMIoNDk5pzg7wIVyuF3Ch0xdQTBEAQYFCABEgIhePD_BwE#/61220
nator: Jag kan nu svara på min egna fråga. Efter ett antal timmars googlande fick jag ihop följande varukorg: [bild] Fick prylarna idag och testade att hänga upp dem: (tänkte fästa dem snyggare på undersidan av den översta ribban, möjligtvis fräsa ur ett spår att peta ner den i) [bild] Det är definitivt inte den enda lösningen på problemet, och säkert inte heller den bästa, men det
tippz: Klart du ska ha kvar "pottan" även om du byter gu10 halogen till gu10 led... Blir fortfarande värmebildning
anis16: Tänkte kolla om någon har ett tips på utomhusstrålkastare som har lite smalare belysningsspridning än de typiska 110° som de flesta verkar sprida. Jag tänkte mig 50-100w men vill ner till 50—60° spridning för att inte belysa områden i onödan.
dajo16: Hej Hur gick det sen? Ser att jag köpt exakt likadana som du men har inte kopplat in dem förrän nu. Håller med om att de blir varma men inte så att man bränner sig. Dock är man ju lite orolig. Som nämnt i tråden så ska ju 1 w knappast bli varmt alls. Har två olika drivers att testa med och båda blir lika varma.
Jens33: [citat] Jag borrade ett hål i en bit planka som jag skruvade dit och drog sladden genom hålet. Monterade lyktan på plankan och det var färdigt. Det blev riktigt bra.
prototypen: Genom kapacitiv koppling mellan trådarna så läcker det över ytters lite ström men tillräckligt för att både LED och lågenergilampor försöker starta. Stå ut med fenomenet det är inte fel eller farlig. Protte
HasseTeknik: Att den inte går att ersätta - menar du då att den slutat att tillverkas ? Jag har en likadan och den pajade också, men då köpte jag en ny elektronikenhet, som har fungerat bra sedan dess. [bild]
Gillinger43: Nej det behövs nog inte - sitter tre spottar i den skenan… men elen kommer ut taket och täcktes av denna trafo så jag vill gärna ha något som inte ser ut som totalt hemma-hack
etompau: [citat] Risken är väl att de fortsätter att lämna in. Tyvärr är detta baksidan med integrerade LED, man riskerar att de lämnar in efter x antal timmar och att produkten sedan har utgått. Sedan är Malmberg kanske inte kända att ha den högsta kvalitén på grejorna. Kanske titta på spottar som använder GU10 istället? Då kan du enkelt byta ljuskällan vid behov.
Bo.Siltberg: För att ta reda på hur den gamla strömbrytaren är kopplad internt kan man ohmmäta den. Men det är troligen så att "P" är ingång som växlar mellan de två andra terminalerna. Men hur du ska koppla går ändå inte att säga. Du har en märklig bygel på den gamla som gör den obrukbar som trappströmställare. Ska det vara en trappstyrning av denna ljuskälla? Du behöver ta reda på vad
prototypen: Har du fler trådar i dosan? Är det trappkopplat, dvs kan du tända på ett ställe till? Protte
AXS: [citat] Så kanske det är! Men oftast brukar det vara en 10-15 cm platta som ger ett mjukt ljus. Såg även begreppet can light. Den jag skickade var bara för att visa ungefär hur jag tänkt att det ska se ut. Så, finns det infälld belysning som är större än en spot men ger ett mjukt ljus.
largab: [citat] Jag använder vattentät led list. Sådan i silikonslang. Tex https://banggood.app.link/nFII6stwTeb