Hej!

Från denna kopplingsdosa är det kopplat en armatur utan jord. Är det korrekt då att jorden är inkopplad tillsammans med jord från inkommande el och strömbrytarens jord?

• Öppen kopplingsdosa med flera kablar anslutna via skarvklämmor, inklusive en ojordad armaturanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord ska alltid ha kontinuitet (vara ihopkopplad).

tommib
Ja. Man vill att jord ska vara kopplad hela vägen. Om någon senare byter till en armatur som kräver jord så funkar det direkt (och även om den framtida installatören slarvar med kontinuitetsmätningen).

• Gilla
Johan Persson1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Man vill att jord ska vara kopplad hela vägen. Om någon senare byter till en armatur som kräver jord så funkar det direkt (och även om den framtida installatören slarvar med kontinuitetsmätningen).
Tack för svar. Då är det korrekt. Men varför har en elektriker gjort så här på ett annat ställe? Beror det på att jord inte har anslutning till jord i central? Inkommande kommer från annan kopplingsdosa i detta fall

• Öppen eldosa med kopplade kablar och frågan om korrekt jordanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hen kanske fick slut på toppklämmor och glömde bort det.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, det där är inte så bra. Som sagt, man ska alltid kontinuitetsmäta skyddsjord men det slarvas säkert en del. Många förutsätter att g/g är jord och att den är inkopplad. Det är också ett tyst fel vilket gör det farligt.

På riktigt?
Kan aldrig tänka mig att man gör ett sådant fel?
Är det korrekt att dessa skall sammanföras i en ex wago? Finns inga andra orsaker till detta?

tommib
Omöjligt att svara på men det skulle för mig utlösa en lust att kolla exakt hur allt är kopplat i hela gruppen.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Möjligen att det inte behövdes i just det här fallet. Men som flera sagt. Koppla ihop jordledningarna. Det är även lämpligt att mäta så att jord finns. Men tanke på att det inte är kopplat där kan samma sak finnas på fler ställen.

tommib tommib skrev:
Omöjligt att svara på men det skulle för mig utlösa en lust att kolla exakt hur allt är kopplat i hela gruppen.
jag får Maila och fråga elektrikern. Själv tänker jag att matningen kommer från ett ”äldre” system som kanske inte är jordat (finns sådan belysning i källaren) och därför inte jorden skall vara sammanfogade

J Johan Persson1 skrev:
jag får Maila och fråga elektrikern. Själv tänker jag att matningen kommer från ett ”äldre” system som kanske inte är jordat (finns sådan belysning i källaren) och därför inte jorden skall vara sammanfogade
Jag hade också tolkat det så, att det inte finns jord i systemet. Alternativet är då att klippa bort gul/grön i båda ändar. Men då hade man förstört en framtida jordning av gruppen.
Det hade varit värre om där suttit en WAGO på dom 3 jord som troligen inte har kontakt med centralen.

Själv brukar jag linda tråden några varv runt skruvmejseln som tecken på att tråden är blind, är den däremot ansluten i andra ändan sätter på en tom Wago.

D Daniel 109 skrev:
Möjligen att det inte behövdes i just det här fallet. Men som flera sagt. Koppla ihop jordledningarna. Det är även lämpligt att mäta så att jord finns. Men tanke på att det inte är kopplat där kan samma sak finnas på fler ställen.
Jag hade aldrig kopplat ihop något som var löst med varandra i en dosa som någon annan har trådat till. Man kan inte veta om det varit en galning som använt jordtrådar till annat, även om det är väldigt osannolikt i detta fallet. Så koppla inte ihop något innan du kollat upp var alla trådar går, lita aldrig på trådarnas färger om du inte gjort jobbet själv.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med, koppla inte utan att ha koll på var andra änden på ledningen är.

• Gilla
Johan Persson1 och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis finns det inte jord till centralen i detta fall. Men får snart svar av elektrikern

En central utan jord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.