8 156 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Väggkonstruktion i bastuhus
Hej,
Har lagt bottenramen till ett bastuhus i trädgården, storlek ca 13 m2. Tanken är att det skall bli bastu och omklädningsrum
med dusch. Vatten, avlopp och el finns framme.
Min tanke är att bygga huset med pinnar och vadd, dvs traditionellt med reglar och isolering. Golvet blir underifrån, råspont, 200 mm isolering, undergolv(spån eller brädor), gips, flytspackel med golvvärme (i omklädningsdelen), fuktspärr, klinker. Här har jag alltså en tydlig plan 8)
Nu sitter jag och kliar flinten över väggarnas kommande konstruktion,
skall jag göra en "vanlig" vägg och sen luftspalt för att bygga bastu "inne" i huset, eller kan man förenkla det hela på ngt sätt. Har tänkt att hålla frostfritt men inte uppvärmt mellan bastubaden. Blir ju lite betänksam när man läser om frigga i byggsats som bastu , dvs trä utifrån och in utan diffspärrfolie, bastufolie och tre luftspalter,,,, det verka ju lite enklare med bara trä.....
Vad är enklaste sättet att konstruera väggen på utan att ta alltför stora risker med mögel och fukt ?
/ Housedad
Har lagt bottenramen till ett bastuhus i trädgården, storlek ca 13 m2. Tanken är att det skall bli bastu och omklädningsrum
med dusch. Vatten, avlopp och el finns framme.
Min tanke är att bygga huset med pinnar och vadd, dvs traditionellt med reglar och isolering. Golvet blir underifrån, råspont, 200 mm isolering, undergolv(spån eller brädor), gips, flytspackel med golvvärme (i omklädningsdelen), fuktspärr, klinker. Här har jag alltså en tydlig plan 8)
Nu sitter jag och kliar flinten över väggarnas kommande konstruktion,
skall jag göra en "vanlig" vägg och sen luftspalt för att bygga bastu "inne" i huset, eller kan man förenkla det hela på ngt sätt. Har tänkt att hålla frostfritt men inte uppvärmt mellan bastubaden. Blir ju lite betänksam när man läser om frigga i byggsats som bastu , dvs trä utifrån och in utan diffspärrfolie, bastufolie och tre luftspalter,,,, det verka ju lite enklare med bara trä.....
Vad är enklaste sättet att konstruera väggen på utan att ta alltför stora risker med mögel och fukt ?
/ Housedad
OK point taken kring golvvärmen.
Min huvudfråga gäller fortfarande kontruktionen av väggarna, då detta är ett separat hus som inte kommer att vara uppvärmt ordentligt finns det några "genvägar" som man skulle kunna fundera på.
/ Housedad
Min huvudfråga gäller fortfarande kontruktionen av väggarna, då detta är ett separat hus som inte kommer att vara uppvärmt ordentligt finns det några "genvägar" som man skulle kunna fundera på.
/ Housedad
Klicka här för att svara