Halloj!

Våren kommer sakta krypandes och idéerna vaknar till liv!
Har ett outnyttjat område på tomten bakom/bredvid huset som jag är sugen att slå upp ett växthus på.

Bygga tralldäck på berg, hur bökigt är det?
Tanken är 3x3m ca.
 
  • Skog, klippor, mossa, grusväg, husdel, fönster, mulen himmel, naturlig scen, lugnt, utedel av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Beror på hur högt över berget du kan acceptera att ha däcket. Om du accepterar att högsta punkten på berget definierar däckets lägsta höjd så är det busenkelt. Gjut plintar eller gjut ner stolpskor. En rejäl borrhammare gör jobbet lätt. Berg är i princip det bästa underlaget du kan bygga på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Beror på hur högt över berget du kan acceptera att ha däcket. Om du accepterar att högsta punkten på berget definierar däckets lägsta höjd så är det busenkelt. Gjut plintar eller gjut ner stolpskor. En rejäl borrhammare gör jobbet lätt. Berg är i princip det bästa underlaget du kan bygga på.
Ja jag "två" berg som inte har en jättenivåskillnad, syns ej på bilden. Tanken var att borra och sätta stolpskor, fyller man med betong sen eller finns det expander?
 
tommib
Man gjuter fast med cementsluring eller med ankarmassa på tub.

Om du bygger upp nivellerade plintar eller om du bygger med stående reglar/stolpar är lite en smaksak. Om det är små nivåskillnader kan det vara lättare att använda plintrör och väga in dem. I så fall dubbar man med armeringsjärn i berget så att plintarna inte kan röra sig i sidled.
 
  • Gilla
Wilhelm14 och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt ett enkelt trädäck på berg och körde expander och vinkeljärn...
 
  • Gilla
Hammarhanden
  • Laddar…
tommib
Det kan man också göra om det är väldigt lite nivåskillnad (eller om man använder stolpar).

Är de små får man ta två....
 
tommib tommib skrev:
Det kan man också göra om det är väldigt lite nivåskillnad (eller om man använder stolpar).

Är de små får man ta två....
tommib tommib skrev:
Man gjuter fast med cementsluring eller med ankarmassa på tub.

Om du bygger upp nivellerade plintar eller om du bygger med stående reglar/stolpar är lite en smaksak. Om det är små nivåskillnader kan det vara lättare att använda plintrör och väga in dem. I så fall dubbar man med armeringsjärn i berget så att plintarna inte kan röra sig i sidled.
Ögonmått säger att det är max 30cm nivåskillnad, vilken skulle du rekommendera då?
 
Jag tycker det är enklare med stolpskor. Du hyr en sjyst borrhammare och borrar klart på en under en dag. Sen bara i med cementsluring eller ankarpasta och banka ner stolparna.

Då slipper du klångla med gjutform som inte tätar mot berget.

Kom ihåg skyddsglasögon och riktiga hörselkåpor.
 
  • Gilla
Hammarhanden och 1 till
  • Laddar…
tommib
H Hammarhanden skrev:
Ögonmått säger att det är max 30cm nivåskillnad, vilken skulle du rekommendera då?
Eftersom du ska bygga ett växthus (såg jag nu) så skulle jag nog bygga det direkt på berget med murad grund. Om det verkar jobbigt (det är ganska jobbigt, med bl.a. gjutformen) så kör på däcket. Jag hade i så fall kört stolpskor för att det går snabbast. Det kommer dock inte hålla lika länge som en gjuten/murad grund.
 
  • Gilla
Hammarhanden
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eftersom du ska bygga ett växthus (såg jag nu) så skulle jag nog bygga det direkt på berget med murad grund. Om det verkar jobbigt (det är ganska jobbigt, med bl.a. gjutformen) så kör på däcket. Jag hade i så fall kört stolpskor för att det går snabbast. Det kommer dock inte hålla lika länge som en gjuten/murad grund.
För att förtydliga, ska inte "bygga" ett växthus utan montera ett färdigt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.