Halloj!
Våren kommer sakta krypandes och idéerna vaknar till liv!
Har ett outnyttjat område på tomten bakom/bredvid huset som jag är sugen att slå upp ett växthus på.
Bygga tralldäck på berg, hur bökigt är det?
Tanken är 3x3m ca.
Våren kommer sakta krypandes och idéerna vaknar till liv!
Har ett outnyttjat område på tomten bakom/bredvid huset som jag är sugen att slå upp ett växthus på.
Bygga tralldäck på berg, hur bökigt är det?
Tanken är 3x3m ca.
Beror på hur högt över berget du kan acceptera att ha däcket. Om du accepterar att högsta punkten på berget definierar däckets lägsta höjd så är det busenkelt. Gjut plintar eller gjut ner stolpskor. En rejäl borrhammare gör jobbet lätt. Berg är i princip det bästa underlaget du kan bygga på.
Ja jag "två" berg som inte har en jättenivåskillnad, syns ej på bilden. Tanken var att borra och sätta stolpskor, fyller man med betong sen eller finns det expander?tommib skrev:
Man gjuter fast med cementsluring eller med ankarmassa på tub.
Om du bygger upp nivellerade plintar eller om du bygger med stående reglar/stolpar är lite en smaksak. Om det är små nivåskillnader kan det vara lättare att använda plintrör och väga in dem. I så fall dubbar man med armeringsjärn i berget så att plintarna inte kan röra sig i sidled.
Om du bygger upp nivellerade plintar eller om du bygger med stående reglar/stolpar är lite en smaksak. Om det är små nivåskillnader kan det vara lättare att använda plintrör och väga in dem. I så fall dubbar man med armeringsjärn i berget så att plintarna inte kan röra sig i sidled.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag har byggt ett enkelt trädäck på berg och körde expander och vinkeljärn...
tommib skrev:
Ögonmått säger att det är max 30cm nivåskillnad, vilken skulle du rekommendera då?tommib skrev:
Man gjuter fast med cementsluring eller med ankarmassa på tub.
Om du bygger upp nivellerade plintar eller om du bygger med stående reglar/stolpar är lite en smaksak. Om det är små nivåskillnader kan det vara lättare att använda plintrör och väga in dem. I så fall dubbar man med armeringsjärn i berget så att plintarna inte kan röra sig i sidled.
Jag tycker det är enklare med stolpskor. Du hyr en sjyst borrhammare och borrar klart på en under en dag. Sen bara i med cementsluring eller ankarpasta och banka ner stolparna.
Då slipper du klångla med gjutform som inte tätar mot berget.
Kom ihåg skyddsglasögon och riktiga hörselkåpor.
Då slipper du klångla med gjutform som inte tätar mot berget.
Kom ihåg skyddsglasögon och riktiga hörselkåpor.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Eftersom du ska bygga ett växthus (såg jag nu) så skulle jag nog bygga det direkt på berget med murad grund. Om det verkar jobbigt (det är ganska jobbigt, med bl.a. gjutformen) så kör på däcket. Jag hade i så fall kört stolpskor för att det går snabbast. Det kommer dock inte hålla lika länge som en gjuten/murad grund.H Hammarhanden skrev:
För att förtydliga, ska inte "bygga" ett växthus utan montera ett färdigttommib skrev:
Eftersom du ska bygga ett växthus (såg jag nu) så skulle jag nog bygga det direkt på berget med murad grund. Om det verkar jobbigt (det är ganska jobbigt, med bl.a. gjutformen) så kör på däcket. Jag hade i så fall kört stolpskor för att det går snabbast. Det kommer dock inte hålla lika länge som en gjuten/murad grund.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

