Langbein
""Enligt husama är det en rek. på 8 graders lutning, och eligt byggkonsulterna
kan man ha helt platta tak så länge man har upvik mot kanter och fasader och
dyl. och att falsarna på plåten är tillräckligt höga..""

Jag har fått platt av den som skrev ovanstående, men gillar inte stående vatten. Man borde ju kunna ha lite lutning på plåten och trallen så det rinner av.
 
Du ska inte ha någon lutning på altanen - den ska vara i våg.
 
Langbein
lastkaj skrev:
Du ska inte ha någon lutning på altanen - den ska vara i våg.
2 cm per meter har jag hört :-?
 
Langbein
ab skrev:
[quote author=lastkaj link=1128021024/0#1 date=1128323752]Du ska inte ha någon lutning på altanen - den ska vara i våg.
Håller med om att detta är ytterst viktigt!

Va hemma hos en kolega i somras som lyckats få sin altan att luta utåt från huset (2° - 4° max) och tro dte eller ej men det fick en att känna sig näst intill sjösjuk. man satt hela tiden och balanserade för det kändes som om man skulle välta.

Så var extra noga med att få altanen i vatten, så får du mycket glädje av den i framtiden.

/AB[/quote]
Stående vatten är väl inte så bra under trallen :-/
 
Stående vatten är väl inte så bra under trallen
Under altanen är något annat. Där är det bra om vattnet inte blir stående. Själv har jag kuperad mark under altanen och vattnet kommer att gå in i marken. Har du plåt är det vettigt att att du har lutning. Men på själva altanen ska det inte vara någon lutning.
 
Langbein
lastkaj skrev:
Stående vatten är väl inte så bra under trallen
Under altanen är något annat. Där är det bra om vattnet inte blir stående. Själv har jag kuperad mark under altanen och vattnet kommer att gå in i marken. Har du plåt är det vettigt att att du har lutning. Men på själva altanen ska det inte vara någon lutning.
Tydligen det som är svårt att fixa, lutande plåt och vågrätt trall
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.