Ska bygga ett trädäck på plintar och undrar om ni skulle vilja ge synpunkter på mitt första utkast. Däcket är inte helt kvadratiskt pga tomtens naturliga förutsättningar vilket gör att måtten blir lite oregelbundna. I framtiden är det tänkt att jag ska bygga ett tak 3,5 meter ut över den vänstra delen.

Tänkte använda bärlinor av dimensionen 45x195 och reglar på 45x145. Reglarna planerar jag att fästa i balkarna med balkskor.

Funderar på om plintantalet är ambitiöst i överkant. Har inte bestämt mig angående dimensioner på trätrallen än, men där kanske ni har någon synpunkt ;)

• flat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!

Antalet plintar är nog inte helt fel med tanke på att du skall ha tak över den vänstra delen. Är dock inte säker på hur man dimensionerar för den extra belastningen av taket.

Det enda jag kan reservera mig mot är spannet på 2500 mm för vissa golvreglar i just vänsteravsnittet. Detta baserar jag på den spännviddstabell jag själv refererar till här. Om du sänder mig din mailadress via "Privat meddelande" så kan jag sända över Excel-arket, som jag själv tankade ned förra året från en av "Forumgudarna".

2,3 meter är tydligen max spännvidd för 45 x 145 vid cc 600 mellan golvreglarna (22 mm trall).

Vad gäller trall så puffar jag gärna för 28 x 120. Stabilt, snyggt och dessutom något snabbare att lägga ut pga färre brädor.

I övrigt önskar jag lycka till med bygget! Visst är det lite spännande? ;)

Tack för dina synpunkter. Jag har kollat lite på ditt altanbygge också...snyggt :)

Jag tar gärna en titt på det där Excel-arket, PMar min mail.

Om jag väljer 28 mm trall istället för 22 så kanske det kompenserar den lite längre spännvidden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.