Våren är snart här, och jag hoppas kunna börja med det efterlängtade altanbygget snart. Jag har väl ganska klart för mig vad jag vill göra, hur och när och med vad. Men, som alltid när man lägger en massa tid på planering och ritning och räknande, är det lätt att bli hemmablind. Därför tänkte jag kolla om någon här har något att bidra med. 
Förutsättningar: Traditionellt trädäck/trätrall på ramverk med reglar och bärlinor. Altanen ska gå längs hela långsidan av huset, och runt på hela ena kortsidan. Huset är 14,5 x 9 m, altanen ska gå ut 5 m på långsidan, 3 m på kortsidan. Närmast huset ligger en väl packad makadambädd. Där tänkte jag lägga bärlinan närmast huset, ovanpå betongplattor. Ytterst tänkte jag lägga bärlinan på trästolpar fästa i stolpskor direkt i berget (långsidan). Ytterst på kortsidan får jag gräva ner plintar att fästa yttre bärlinan i. Trästolparna ska också fungera som stolpar för räcke senare. På långsidan tänkte jag lägga ytterligare en bärlina på mitten av de 5 m, för att lasta av/stadga upp.
Svårt att rada upp all info så här, naturligtvis... Jag bifogar två bilder, så ni får ett hum.
Vad vill jag veta, då? Jo...
Tänker jag rätt? Blir det för tråkigt? Borde man göra nåt "skojigare", typ inte så rakt och fyrkantigt? Hur får jag en så stor ramverkskonstruktion i våg? Kan jag dela upp ramverket på nåt vettigt sätt? Är det något man brukar glömma som nybörjare, som man sedan inser att man borde ha gjort?
Som sagt, svårt att rada upp info, men jag återkommer mer än gärna, och hoppas på tips som kanske hjälper inte bara mig...?
(Ritningarna är inte alls färdiga, och ger bara en ungefärlig bild av hur det är tänkt hittills.)
Förutsättningar: Traditionellt trädäck/trätrall på ramverk med reglar och bärlinor. Altanen ska gå längs hela långsidan av huset, och runt på hela ena kortsidan. Huset är 14,5 x 9 m, altanen ska gå ut 5 m på långsidan, 3 m på kortsidan. Närmast huset ligger en väl packad makadambädd. Där tänkte jag lägga bärlinan närmast huset, ovanpå betongplattor. Ytterst tänkte jag lägga bärlinan på trästolpar fästa i stolpskor direkt i berget (långsidan). Ytterst på kortsidan får jag gräva ner plintar att fästa yttre bärlinan i. Trästolparna ska också fungera som stolpar för räcke senare. På långsidan tänkte jag lägga ytterligare en bärlina på mitten av de 5 m, för att lasta av/stadga upp.
Svårt att rada upp all info så här, naturligtvis... Jag bifogar två bilder, så ni får ett hum.
Vad vill jag veta, då? Jo...
Tänker jag rätt? Blir det för tråkigt? Borde man göra nåt "skojigare", typ inte så rakt och fyrkantigt? Hur får jag en så stor ramverkskonstruktion i våg? Kan jag dela upp ramverket på nåt vettigt sätt? Är det något man brukar glömma som nybörjare, som man sedan inser att man borde ha gjort?
Som sagt, svårt att rada upp info, men jag återkommer mer än gärna, och hoppas på tips som kanske hjälper inte bara mig...?
(Ritningarna är inte alls färdiga, och ger bara en ungefärlig bild av hur det är tänkt hittills.)
Du kan ju alltid dela upp ytan i mindre bitar och lägga något slags mönster för att skoja till det lite om rakt känns tråkigt.
Förmodligen är det bara nu när du ska bygga som estetiken spelar en stor roll, när du är klar kommer funktionen överväga coh du tänker knappt på hur den ser ut över huvudtaget
Förmodligen är det bara nu när du ska bygga som estetiken spelar en stor roll, när du är klar kommer funktionen överväga coh du tänker knappt på hur den ser ut över huvudtaget
Tack för svaret!
Mönster har jag faktiskt inte funderat på... Bara form... Men det kanske kan vara en rolig liten detalj.
När man ändå gör den...
Det är säkert som du säger, att man ser funktionen sedan.
Min sambo vill gärna att jag gör "hål" för växter, lådor med blommor och sånt, men det tänkte jag ta efteråt, när man vet vad och var man vill ha...
Ja, ja... Tankarna fortsätter spinna...
Mönster har jag faktiskt inte funderat på... Bara form... Men det kanske kan vara en rolig liten detalj.
Det är säkert som du säger, att man ser funktionen sedan.
Min sambo vill gärna att jag gör "hål" för växter, lådor med blommor och sånt, men det tänkte jag ta efteråt, när man vet vad och var man vill ha...
Ja, ja... Tankarna fortsätter spinna...
Många väljer också att skära av hörnena för att undvika kantigheteen och få mer dynamik i konstruktionen. Vet att jag sett exempel på detta på forumet under förra sommaren då jag själv höll på.
Vad gäller att få hela bygget i våg så har jag kommit att uppskatta varianten där man först snickrar ihop en ram och väger av den innan man gjuter/lägger ut plintar/stolpskor. Sedan finns det ju förstås mätinstrument för detta. Ägnade en massa tid åt att lära mig hur instrumentet fungerade för att sedan välja alternativet enligt ovan. Många bekanta har använt instrument för att sedan ändå få balansera upp för låga plintar etc. Finns ju också ställbara stolpskor.
Ja, ja - lite tankar i all enkelhet . . .
Lycka till med bygget!
Vad gäller att få hela bygget i våg så har jag kommit att uppskatta varianten där man först snickrar ihop en ram och väger av den innan man gjuter/lägger ut plintar/stolpskor. Sedan finns det ju förstås mätinstrument för detta. Ägnade en massa tid åt att lära mig hur instrumentet fungerade för att sedan välja alternativet enligt ovan. Många bekanta har använt instrument för att sedan ändå få balansera upp för låga plintar etc. Finns ju också ställbara stolpskor.
Ja, ja - lite tankar i all enkelhet . . .
Lycka till med bygget!
Jag har, tror jag, kommit fram till att jag ska göra altanen i två delramverk. Dels en för långsidan, fram till husets hörn, så att säga. Dels en på husets kortsida, som sedan går lite längs med den andra. Anledningen är bland annat att jag kommer att ha plintar på kortsidan (där är det lera och sprängsten), och att det på långsidan blir trästolpar direkt på stolpskor i berget.
Min tanke var att först lägga inre bärlinan på långsidan, sedan sätta stolparna på långsidan (ytterst), och sedan skruva en bärlina i stolparna, mätt mot inre bärlinan med hjälp av vattenslang. Då borde jag få de två bärlinorna i våg, tycker jag.
På kortsidan lägger jag inre bärlina, och sätter sedan plintar med ställbara stolpskor för den yttre bärlinan där.
Jag är lite rädd att en ram som byggs först, för att sedan vägas av på stolpar och plintar blir lite ohanterlig? Mycket, stort, otympligt och tungt...? Jag ska ju ändå ha två ramverk på 5x14 m resp. 3 x 14 m...
Skära av hörnen tänkte jag lite på igår, faktiskt. Hur mycket, undrar jag då? Ser det inte konstigt ut, när husets hörn är 90 grader och vasst...?
Det får nog bli en utflykt med bil i villaområden, för att smygtitta på altaner.
Förra sommaren blev vi misstänksamt betraktade när vi åkte runt och tittade och fotograferad hus, för att hitta en lämplig husfärg...
Tack för tipsen!
Min tanke var att först lägga inre bärlinan på långsidan, sedan sätta stolparna på långsidan (ytterst), och sedan skruva en bärlina i stolparna, mätt mot inre bärlinan med hjälp av vattenslang. Då borde jag få de två bärlinorna i våg, tycker jag.
På kortsidan lägger jag inre bärlina, och sätter sedan plintar med ställbara stolpskor för den yttre bärlinan där.
Jag är lite rädd att en ram som byggs först, för att sedan vägas av på stolpar och plintar blir lite ohanterlig? Mycket, stort, otympligt och tungt...? Jag ska ju ändå ha två ramverk på 5x14 m resp. 3 x 14 m...
Skära av hörnen tänkte jag lite på igår, faktiskt. Hur mycket, undrar jag då? Ser det inte konstigt ut, när husets hörn är 90 grader och vasst...?
Det får nog bli en utflykt med bil i villaområden, för att smygtitta på altaner.
Förra sommaren blev vi misstänksamt betraktade när vi åkte runt och tittade och fotograferad hus, för att hitta en lämplig husfärg...
Tack för tipsen!
Klicka här för att svara

