Vi har just byggt ett jättefint utedäck. Frågan är nu hur man ska behandla det. Vi har hört att om man oljar det blir det med tiden mörkbrunt + att det är arbetsamt att hålla rent. Smutsen ska fastna lättare om däcket är oljat. Om man å andra sidan inte oljar blir däcket fint grått med det spricker lätt. FINNS DET INGET ANNAT SÄTT ATT BEHANDLA DÄCKET SÅ ATT MAN BÅDE FÅR ETT VACKERT OCH HELT (UTAN SPRICKOR) DÄCK?

Tacksam för råd av någon!
Stina :)

man kan såpa det... luktar mumsigt också... inte lacknafta som om oljan :-/

Kan man inte luta go lvet för att sedan olja det? Vi har gjort det inne på furugolvet och det är jätte snyggt. Den ljusa träfärgen bevaras och man får en skön yta att gå på.

Finns det någon som testat att luta utomhus?

Lut ger samma resultat som att grov borsta trät när det är riktigt, riktigt blött. De hårda årsringarna klarar det bra och övrigt trä skadas och slits. Lut ger inget skydd för trät, och skydd behövs med alla smutsig nederbörd. Det gör däremot såpa som jag rekommenderar starkt. Tvätta noga innan bara.
/CC

Vad är det för typ av såpa man skall använda?

Vanlig grumme.
/CC

Vad har såpa för effekt på trä? Har det någon skyddande effekt? Hindrar det träet från att spricka?

Tack för alla råd!
/EF

Ja såpa smörjer trät och det blir mjukt i ytan. Något smutsavvisande också skulle jag tro.
/CC

Såpa låter intresant. Hur gör man?

Fukta trät, skvätt ut såpan, borsta med vanlig skurborste, skölj av.
/CC

hej igen,
Är det någon som har en bild på ett däck som är såpat under en längre tid?
/Petsor

Jag har ingen digitalkamera, men så fort jag köpt en lovar jag lägga ut en bild.
Trallen får samma nyans som om den vore obehandlad (gråvitt altså).
/CC

F
Bilder bilder bilder :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.