Finns det någon som kan ge goda råd eller har erfarenheter att dela med sig av gällandes att bygga altan på fyllnadsmassor?

För två år sedan så fyllde vi upp tomten och höjde nivåerna med ca 1,5 meter. Fyllnaden har sjunkit undan en del och haft två vintrar på sig att sätta sig men jag är ändå skeptisk till att bygga altan på gjutna plintar. Jag misstänker att marken skulle kunna sjunka ytterligare och då vet jag inte vad som händer med altanen.

Vad är det bästa för oss i detta läge? Är det säkert att gjuta plintar? Finns det 'sättningssäkra' plintar? Ska vi grusa upp och lägga reglar direkt på grus istället? Vad ska vi göra?

skulle oxå gärna vilja ha tipps på det sitter i samma sitts

Mvh // Roggan

Är det ingen som kan ge ett bra svar? Ingen som vet?

Skulle vilja ha svar på samma sak. Plintar eller att lägga altanen i en grusbädd. Är det värt priset att gjuta plintar ifall trädäcket inte är speciellt högt?

mvh
Göte

Sitter i samma sits, men jag ska bygga omgående. En del är fast och en del fylle som inte hunnit sätta sig ännu. Jag tänker gräva ner mig ganska djup, och sen vibra marken så mycket det går. Därefter så gjuter jag en sula för att sen gjuta plinten på. Tänker på denna delen av altanen att använda stolpskor som man kan justera i efterhand. Skulle det sätta sig så är det inte speciellt svårt att skruva upp den lite. Hittade nån stolpsko som man kunde justera 18 cm i höjdled.

För din del efter 2 år ska det nog klara sig ganska så bra! Lycka till, till dig och mig!!

mvh Henke

Ja, jag vet inte. Till och med efter andra vintern ser man nya sättningar och det är säkert inte slut med dem ännu på ett par år.

18cm måste ju räcka, var hittade du dessa stolpskor?

Plintar är det ända rätta för att undvika sättningar. Köp färdiga 90 cm plintar, gräv ner till ca 110, blanda en relativt trög grovbetong och placera sedan plinten i betongen (ca 5 cm av betongdelen på plinten bör sticka upp ovanför marken). Fyll igen med grus direkt och låt det bränna något dygn innan ni bygger
på med stolpar och regelverk.

Lägg dock ut fiberduk INNAN ni börjar med regelverket.

En del gillar att gjuta egna plintar. Resultatet blir dock osäkert och den ekonomiska vinsten är marginell.

//A

Detta låter i mina okunniga öron som ett bra tillvägagångssätt, tack. Jobbar du med dessa frågor till vardags antelund?

vi har fyllt våran tomt med nästan 2 meter fyllnadsmassor. Vi ska också ha en altan så när grundkillen var där fixade han plintar åt oss med en gång. Han vibbrat och packat massorna runt huset och lite längre ut på baksidan då det lutar så mycket. Sedan så gjöt han plintarna åt oss. Våra är hela 1,5 meter ner just med tanke på att det lutar så mycket. Vi kan endast ha ett altandäck med ett enkelt tak där, för om vi ville haft en "vinterträdgård" hade han varit tvungen att använda isolering vid plintarna och det hade kostat en del. Men vi vill bara ha en uteplats så den lösning vi har nu är vi nöjda med. Att tillägga så gjöts allt detta i januari innan tjälen gått i backen och när jag var ut och titta till allt idag så det mycket bra ut oc det enda som sjunkit lite var fyllnadsmassorna på toppen..

Det beror på vilken kvalitet på fyllnadsmassorna som används. Är det en blandning av inert material som grus och sten räcker det med en stor vibbro (>100kg) som ni kör över massorna ett par gånger. Men har ni även organiskt eller humus aktigt material som grästuvor eller jord kommer ni få sättningar lång tid framöver eftersom detta bryts ner biologiskt under lång tid.

//Johan

Har det gått två vintrar så är det nog inga problem med att gjuta plintar. Vibba marken först där du ska ha plintarna. Plintarna ska stå i frostfritt djup (ca 50cm i mälardalen). Om det mot all förm,odan skulle sjunka ett par centimeter så är det bara att ta fram domkraften och höja reklarna ( bärlinan) med hjälp av några brädbitar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.