5 319 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Hur sätta räcke på terass?
Jag är nyinflyttad i ett hus där vardagsrummet byggts ut och det därmed har blivit en terass på det nya vardagsrumstaket. Idag ligger det ett plåttak där med trätrallar som golv. Nu vill jag sätta upp ett räcke/staket. Frågan är hur jag bäst fäster det.
De innersta stolparna kan jag lätt fästa i husväggarna, men hur gör jag med övriga stolpar?
Hur gör man sånt här?
De innersta stolparna kan jag lätt fästa i husväggarna, men hur gör jag med övriga stolpar?
- Det enklaste vore att bara låta dem vila mot plåttaket, utanför trallarna. Men det känns inte helt stadigt. Och ska man göra fast dem i plåttaket måste man väl borra hål i det, och det låter inte så lyckat. Eller kan man limma?
- Ett annat alternativ är att fästa stolparna i trallarna, men då kan man ju inte lyfta på dem för att städa undan löv och annat.
- Ett tredje alternativ vore att på något vis fästa dem i väggen nedanför terassen. Det känns krångligt, inte minst med tanke på att hängrännor ska få plats också.
Hur gör man sånt här?
Jag hade inte nöjt mig med annat än att fästa de i väggen nedanför. Det är ju inte ett räcke som bara ska se fint ut utan tåla att man lutar sig mot det eller till och med snubblar till och måste stödja sig mot det. Då vill man ju inte att man ska dratta i backen med efterföljande stolpar och trall som inte sitter ordentligt fast... 
Kan du inte göra stolparna av fyrkantstål som inte tar så stor plats och bulta fast i väggen? Man får ju akta sig för rostutfällningar eller så dock...
Kan du inte göra stolparna av fyrkantstål som inte tar så stor plats och bulta fast i väggen? Man får ju akta sig för rostutfällningar eller så dock...
Jag som alltid brukar vara så duktig på att fotografera, men här har jag tydligen missat.
Får komplettera senare.
Vi har just fått vårt räcke monterat på vårt falsade plåttak. Räcket går som ett L från en vägg till en annan. Det är, eller ska bli, fäst i bägge väggarna. En liten mätmiss gjorde att det behövs ett par extra beslag på ena sidan
Sedan längs kanterna står det på små fötter med små gummibitar under. Sedan klämde smeden fast klämmor i närmsta plåtfals och svetsade fast i fötterna. Det blev inte så vackert, men kommer ju att döljas av trägolvet som vi ska lägga dit. Och som sagt, det var det värt för att slippa göra hål i plåten.
Här är i alla fall en bild där tyvärr inga infästningsdetaljer syns:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-12-01_Racke1.JPG
Får komplettera senare.
Vi har just fått vårt räcke monterat på vårt falsade plåttak. Räcket går som ett L från en vägg till en annan. Det är, eller ska bli, fäst i bägge väggarna. En liten mätmiss gjorde att det behövs ett par extra beslag på ena sidan
Sedan längs kanterna står det på små fötter med små gummibitar under. Sedan klämde smeden fast klämmor i närmsta plåtfals och svetsade fast i fötterna. Det blev inte så vackert, men kommer ju att döljas av trägolvet som vi ska lägga dit. Och som sagt, det var det värt för att slippa göra hål i plåten.
Här är i alla fall en bild där tyvärr inga infästningsdetaljer syns:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-12-01_Racke1.JPG
Klicka här för att svara