Alla dessa beslut....

Jag håller på att bygga en nytt trädäck framför ingången till huset. Tidigare hade huset en stentrappa ner till gräs (se bild 1) men nu skall det bli en trätäckt trappa som går ner i däcket och ansluter där snyggt.

Nu har jag plockat bort trappan medan jag bygger stommen till trädäcket och har nu kommit till den punkt där jag skall sätta upp en "ny" trappa igen. Nu till frågan. Jag har två alternativ att bygga trappan (se bild 2)

Alt1:
Jag återanvänder de gamla vagstyckena till stentrappan genom att väga ut marken och sätta tillbaka dessa. Sen klär jag in den i trä. Tugt arbete men trappan blir stabil.

Alt 2:
Att bygga en nys stomme i trä (190 reglar typ) och köpa fördiga vangstycken i trä (ca 300 SEK på KRauta) och sedan fästa dessa i ramverket på trädäcket och sen klä in den i trä.

Vad skulle ni gjort i detta läget. Det känns lite 50/50 för min del men jag kan ha missat något.

Not: Den nya trappan skall vara helt inklädd, alltså inte öppen som den på bild. Trappstegen i sten skall inte läggas tillbaka - enbart vagstyckena är tänta att återanvändas.

/Tack på förhand
Niklas

• TrappaInnan.JPG
  • Trappanu.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag svarar själv på min fråga.
Beslutet blev att sälja stentrappan (gjort) och bygga en ny i trä.
Återkommer ev med bilder på detta framöver.

/N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.