Flyttade in i juni -07, halvfärdigt hus. Mycket att göra (lite kvar än) men balkongräcket var inte prioriterat (inga småbarn) Nu var det påsklov och dags. Klurade lite på dimensioner och infästning, kollade med byggmästarn som gav OK. Inspiration (kopierat rakt av) från design här på forum:
http://www.byggahus.se/forum/attach...672-hur-konstrurera-balkongraecke-altan33.gif
Dimensioner:
Stolpar 95x95
Skruvreglar 45x70
Spjälor 22x95
Topp 120x45 (egen tillverkning på den förträffliga boschsågen)
Överliggare 45x95 (vinklad för avrinning)
Vinkeljärn 32 st
Rostfri torx (så gött att jobba med) 42 till spjälor och 75 till reglar
Vagnsbult till stolpar + skruv
Kostnad ca 1600 kr
Kjell G
Så här blev det i bilder:
http://www.byggahus.se/forum/attach...672-hur-konstrurera-balkongraecke-altan33.gif
Dimensioner:
Stolpar 95x95
Skruvreglar 45x70
Spjälor 22x95
Topp 120x45 (egen tillverkning på den förträffliga boschsågen)
Överliggare 45x95 (vinklad för avrinning)
Vinkeljärn 32 st
Rostfri torx (så gött att jobba med) 42 till spjälor och 75 till reglar
Vagnsbult till stolpar + skruv
Kostnad ca 1600 kr
Kjell G
Så här blev det i bilder:
Produkter som diskuteras: "Vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Ja, sen är frågan om det är tillräckligt. Tycker nämligen att det svajar lite när man trycker på räcket. Tror att det beror på balkongens bärlinor/golvreglar 45x220. Det blir lite hävstångseffekt av stolparna och då rör sig bärlinan lite. Funderar på hur jag kan stabilisera detta, Kan det hjälpa att fästa en regel på undersidan, mot stolpdelen som sticker ner genom golvet och sedan skruva ett par skruv i varje trallbräda?
Nån som har förslag eller vet hur mycket man måste kunna belasta ett räcke med? Inte så att jag är orolig (bara lite) men om nån slänger sig mot räcket eller ett rallarslagsmål modell vilda västern bryter ut? (jo, jag vet att det är balsaträ eller nåt på film
Kjell G
Nån som har förslag eller vet hur mycket man måste kunna belasta ett räcke med? Inte så att jag är orolig (bara lite) men om nån slänger sig mot räcket eller ett rallarslagsmål modell vilda västern bryter ut? (jo, jag vet att det är balsaträ eller nåt på film
Kjell G
Korrekt uppfattat. Räcket håller iaf för mig att snubbla mot - i dagsläget. Kanske får öppna upp för hel överliggare framöver men då försvinner den trevliga designen. Har inte testat undersidan än - återkommer när jag gjort det.
Kjell G
Kjell G
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden