4 996 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Främre bärlina? storlek? börjar kännas fel
hej har mina funderingar.
jag ska bygga upp min altan efter att jag nu har rivit min gamla pga röttnelse
den är 3 meter bred och 7,7m lång, jag har 4 st plintar längstfram. vad ska jag ha för "bärlina" där mått?
köpte tryckt 45*170 men börjar kännas fel eller kan man ha det så?
vänligen för snabbt svar då jag ska på börja imorgon när man slutar tidigt från jobbet=)
tack på förhand.
MVH
jesper
jag ska bygga upp min altan efter att jag nu har rivit min gamla pga röttnelse
den är 3 meter bred och 7,7m lång, jag har 4 st plintar längstfram. vad ska jag ha för "bärlina" där mått?
köpte tryckt 45*170 men börjar kännas fel eller kan man ha det så?
vänligen för snabbt svar då jag ska på börja imorgon när man slutar tidigt från jobbet=)
tack på förhand.
MVH
jesper
Jesper, du hoppas på fint väder för altanbygget. Härligt med fyra dagars intensivt arbete och ut med kaffekoppen söndag kväll, eller tidigare 
När du nämner plintraden längst fram utgår jag från att du har nåt att fästa i husgrunden. Med 3m spännvidd på golvreglar och plintavstånd på ca 1,5m så kan du ha 45x170 MEN dina golvreglar bör vara 45x195 pga av spännvidden. Så det är bara att handla in rätt dimensioner och köra på. Lycka till!
Kjell G
PS. Tabellen som jag hänvisar till hittar du här http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
När du nämner plintraden längst fram utgår jag från att du har nåt att fästa i husgrunden. Med 3m spännvidd på golvreglar och plintavstånd på ca 1,5m så kan du ha 45x170 MEN dina golvreglar bör vara 45x195 pga av spännvidden. Så det är bara att handla in rätt dimensioner och köra på. Lycka till!
Kjell G
PS. Tabellen som jag hänvisar till hittar du här http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
Funderar också på detta med bärlinor.
Skall ha en altan som är 6m lång (mot hus väggen) och 4 meter bred.
Tänkte fästa den i husfasaden och sedan sätta två plintrader, en på 2m och en på 4m.
Har enligt spännviddstabellen kommit fram till att använda bärlinor på 45x195 och golvreglar 45x145.
Räknas den regel som är fäst i väggen som bärlina ? Skall den vara på 45x195 eller 45x145 i detta fallet?
/Mikael
Tänkte fästa den i husfasaden och sedan sätta två plintrader, en på 2m och en på 4m.
Har enligt spännviddstabellen kommit fram till att använda bärlinor på 45x195 och golvreglar 45x145.
Räknas den regel som är fäst i väggen som bärlina ? Skall den vara på 45x195 eller 45x145 i detta fallet?
/Mikael
Kommer att fungera bra. Väggfästet kan iofs vara klenare om du har bra fäste, sätt skruv/plugg alt spik lite tätare i såfall, varje halvmeter ex.mijaon skrev:Funderar också på detta med bärlinor.
/Mikael
Kjell G
Klicka här för att svara