3 511 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
kan man skruva ihop altanen?
Vi skall byta ut alla brädor i våran altan i stortsett, altanen är gammal och många av brädorna är rötna utom stolparna och golvet tror att det är impregnerade men iaf... nu till frågan, allt på altanen är ihop spikat, (vilket ledde till ett helvete på vissa brädor tur att dom var så ruttna så man kunde sparka bort dom och spika ut spiken en bit och dra ut den sen)... nåväl, jag undrar om det kommer hålla med att skruva i de nya brädorna istället, de är ju mycket lättare med borrmaskin/skruvdragare än att spika, speciellt för mig som är svensk mästare i att böja spiken efter 3centimeter och man slipper slå sig på tummen med.. . Nåväl, vad tror ni? antagligen kommer jag behöva skruvar som är upp till 10cm långa... och som ju tål att vara ute året om och att målas på. kanske dum fråga men alla andra här har faktiskt spikat ihop altanerna när de bytat ut brädorna därför jag undrar
Varför 10cm långa skruv? Så tjockt trallvirke skall du väl ändå inte ha så det behövs såna långa skruv. Skruva ihop altanen funkar annars prima. Rostfria skruv med torxskalle är trevliga att arbeta med och tål väder och vind bra.
Jag byggde om hela min gamla altan, vara bara bärande för golv som jag inte bytte ut, annars tak, stolpar, räcke.jättetrapp, rubbet. Jag har inte en spik inslagen i nybygget bara skruv. Fransoser,ankarskruv,trallskruv,betongankare mm. Spik tycker jag är bara jobbigt och ett skruvförband slår ett spikförband alla dagar.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
humm, måste det vara torxskalle och inga sk vanliga skruvhuvuden? tror bara vi har bits för vanliga men det kan man köpa annars antar jag... anledningen till längden är att brädorna sitter omlått så man spikar igenom 2brädor och sen så skall den fästa i den innersta är tanken... tror att ev. räcker typ 7cm för brädorna är 2cm tjocka...
Jag köper Torx så långt det går, men det är smaksak. Tycker "kryss" är helt värdelösa. Jag förstår inte resterande av dina frågor men jag kan tipsa dig om den klistrade tråden om altan bygge > http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63287-bygga-altan-haer-aer-en-byggbeskrivning.html
vi hade sådana torxgrejer 9olika storlekar fanns i bitsatsen vi hade så kanske kommer köra på det då... alltså skruven skall helt igenom 2brädor som är 2cm=4cm plus att den skall en bit in i en tjockbräda... typ men det kommer säkert lösa sig skall ned imorgon till träaffären och kolla på skruvar och ev. inhandla brädor....
Gällande Torx och bits så köper du tex Gunnebo trallskruv så följer det med en bits i varje förpackning. Efter att ha kört med Torx så går jag aldrig mer tillbaka till det "vanliga" huvudet. För att svara på din ursprungliga fråga så tycker jag verkligen du ska skruva. Det är både enklare, går snabbare och blir stabilare enligt min mening och skulle du göra något fel så är det enklare att skruva upp en skruv en att bända upp en spik. Jag skruva ihop hela min altan med Gunnebo trallskruv och tycker dom fungerade kanon....
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Rostfria skruv är såpass mjuka att du kör sönder skallen direkt med en stjärna. Du kommer ångra dig bittert om du kör med stjärna.
Ett bits kostar inte många kronor och med torx så håller det att skruva ihop en hel altan och flera därtill.
Ett bits kostar inte många kronor och med torx så håller det att skruva ihop en hel altan och flera därtill.
det är väggarna inte golvet som skall bytas... golvet är fint... så bara själva vägarna och de sitter typ lite som ja här kommer en bild från mitt område där de visas sådana väggar när skruvarna skall in rakt igenom 2brädor och sen in i en tjockis bräda... http://www.ackregarden.se/ackre5.html så hoppas ni förstår nu.... iaf så går det jättebra hittils, långsidan är så gott som klar...
finns ingen anledning att köra med impregnerat virke, vanligt virke som man doppar iändträ i impr olja och ser till att måla detsamma väl med lasyr så reder det sig.
När det gäller skruvningen skruvar man först inner brädorna och därefter ytterbrädorna i innerbrädorna. Inga 10cm skruv behövs.
När det gäller skruvningen skruvar man först inner brädorna och därefter ytterbrädorna i innerbrädorna. Inga 10cm skruv behövs.
har fått en känsla av att folk inte läser genom tråden, står inget om impregnering.. eller det står att det som inte skulle bytas stolparna och golvet antagligen var impregnerade... det är alltså inte det jag byter utan det andra............och det står dessutom att 7cm skruvar räckte..... Aja, det är iaf nästan färdigt nu
Redigerat:
Klicka här för att svara