2 156 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
dimensionera virke för altan
jag skall bygga en altan runt hörnet på huset.
Den sticker ut 4 meter på gaveln och 3 på långsidan. På gaveln är den 5 meter och på långsidan 6 meter längs huset.
Nu till min fråga.
Med en spännvidd på 4 meter ut från huset, måste jag då göra två plintrader, eller klarar jag mig med en plintrad om jag använder dim 195*45 på virke.
Antar att jag klarar mig med en ytter plintrad på den delen som har spännvidd på 3 meter från huset?
Den sticker ut 4 meter på gaveln och 3 på långsidan. På gaveln är den 5 meter och på långsidan 6 meter längs huset.
Nu till min fråga.
Med en spännvidd på 4 meter ut från huset, måste jag då göra två plintrader, eller klarar jag mig med en plintrad om jag använder dim 195*45 på virke.
Antar att jag klarar mig med en ytter plintrad på den delen som har spännvidd på 3 meter från huset?
Vi har snart byggt färdigt en altan snarlika den ni tänker er. Vi haft hjälp av en snickare som valde våra dimensioner och har ca 1,,2 -1,5 m mellan stolparna. Där altanen är 3,6m bred har vi tre stolprader. Där altanen är ca fem m bred har vi 3 - 4 (den är inte helt rak ...) Vi har 45*195 som bärläkt och 45*145 med cc 60sm som trallreglar. Snickaren menar att detta är litet överkurs men att det är bra med en altan som inte svajar ...
Klicka här för att svara