8 521 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Lägga trall innan stolpar
Jag har sett att en del lägger trallen och sätter dit stolparna i efterhand. Enklare med urtag och gerningar om man gör på det sättet?
Då måste du ha stolpskor ovanpå trallen som håller stolparna. Väljer du att bygga altanen med hjälpa av stolpar som du fäster bärlinorna i så lägger du trallen sist runt stolparna och kapar sedan dessa till önskad längd.
Det är ju en smaksak hur man vill att det skall se ut.
Det är ju en smaksak hur man vill att det skall se ut.
Näe, några stolpskor ovan trallen behövs inte, även om det förstås är ett (fult) alternativ.
På min altan lägger jag en ram av 45x145 längs kanten och innan för den trall i 34x145. Stolparna gör jag i efterhand urtag för i rambrädan och fäster stolparna antingen i bjälklaget eller i den yttersta bräda som står på högkant spikad i ändarna på bjälklaget.
Om man inte vill ha en ram på detta sätt är det förstås lättare att först montera stolparna och sedan lägga trall runt dessa.
På min altan lägger jag en ram av 45x145 längs kanten och innan för den trall i 34x145. Stolparna gör jag i efterhand urtag för i rambrädan och fäster stolparna antingen i bjälklaget eller i den yttersta bräda som står på högkant spikad i ändarna på bjälklaget.
Om man inte vill ha en ram på detta sätt är det förstås lättare att först montera stolparna och sedan lägga trall runt dessa.
Självklart fäster jag dom i bjälklaget. Det jag sett är det som MathiasS beskriver att man i efterhand bara plockar bort rambrädan och sätter dit stolparna...
Jag tänker inte plocka bort rambrädan, jag tänker ta upp hål i den och sedan montera stolparna. Att ta upp fyra-fem hål i rambrädan och trä den över stolparna är bara jobbigt. Förutsättningen är förstås att man kommer åt att skruva stoplarna med rambrädan på plats, och det gör jag.
Klicka här för att svara