Bygger altan, ska lägga trallen snart, men ser att när jag lägger trallen mot väggen så blir det ett perfekt mellanrum för min 1åring att stoppa ner leksaker o annat där. :)
Har hatt-profilläkt på fasaden och det ger ett ca 2cm x 8cm "öppning".

Nån som löst detta?

Funderat på nät eller kloss under men vet inte om den idén e okej.

Hej

Det jobbiga alternativet är att såga ur första trallen så den passar.

X antal timmars jobb men blir nog riktigt snyggt ....

Känns mer som 15minuters jobb....
Lägga brädan mot väggen, rita av alla läkterna med två streck, såga in 22mm vid alla streck (eller hur tjock läkten nu är) och slå till med hammaren så att biten/bitarna lossnar

Alternativet är välk att ge honom större leksaker:-)

Thomas59
Värre saker kan hända, lägg inte ner nån större energi på detta. Lyckas han/hon inte peta ner saker där stoppar han/hon det i näsan istället.

Hade precis samma problem, tänkte att det vore skönt att slippa tårar och tandgnisslan ifall nått blev ner tappat så det va bara och plocka fram sticksågen, det blev jättebra, ca 7 meter va det och kapa små jack.

Tack för svaren, jag gör nog som Para skrev.

Jag har stående panel + fasad notläkt. Jag har valt att kapa läkten 95mm från trallen och lägger där en liggande bräda som läkten slutar mot. Denna ligger då också dikt mot trallen och målas samma färg som fasaden.

Är det möjligt att fylla med sten/grus.Funderar själv på att skippa sist trallen mot hus väggen.

Jag kommer att göra som MathiasS. Helst fasas brädan också av i 45 grader i ovankant så att vatten kan rinna av.

Pongu skrev:
Jag kommer att göra som MathiasS. Helst fasas brädan också av i 45 grader i ovankant så att vatten kan rinna av.
Fasning är ju trevligt men då ska man också fasa läkten vilket är jobbigt att göra i efterhand (framförallt är det svårt att montera den liggande biten EFTER läkten).

Det är möjligt att denna liggande bräda mår lite sämre med tiden, men den är ju också väldigt enkel att byta ut. Det blir något extra lager färg på den tänkte jag...

MathiasS skrev:
Fasning är ju trevligt men då ska man också fasa läkten vilket är jobbigt att göra i efterhand (framförallt är det svårt att montera den liggande biten EFTER läkten).

Det är möjligt att denna liggande bräda mår lite sämre med tiden, men den är ju också väldigt enkel att byta ut. Det blir något extra lager färg på den tänkte jag...
Ja, tyvärr måste man ju bända ut läkten en bit för att få under den liggande brädan... Läkten är ju lite lurig som sagt. Antingen fäster man en bräda horisontellt och kör med cirkelsåg i 45 graders vinkel med brädan som anhåll, eller så går det rätt smidigt att såga av dem med ett multiverktyg typ Fein Multimaster eller Bosch.

Sätter du brädan dikt an mot läkten eller med en halv cm mellanrum för att inte fukt ska krypa in?

Jag tänker sätta dikt så mycket det går, sedan ösa på med mjukfog överallt och sedan slutmåla ett varv.

Tror jag gör likadant!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.