Halloj!
Poolen är klar och nu ska det byggas trädäck runt.
Vi ska ha ett trädäck som går ända fram till poolens kant, utan sarg.
Trallen kommer gå vinkelrätt med poolen längs med långsidorna och ena kortsidan. Se bifogad bild.
Men hur får jag ändträt mjukt avrundat så det inte blir stickor och uppskrapade magar när man häver sig upp från poolen? Några tips?
Trallen kommer gå vinkelrätt med poolen längs med långsidorna och ena kortsidan. Se bifogad bild.
Men hur får jag ändträt mjukt avrundat så det inte blir stickor och uppskrapade magar när man häver sig upp från poolen? Några tips?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Vanlig" tryckimpregnerad trall kan aldrig bli mjukt och lent. Träets struktur är inte sådan.andreasimner skrev:Halloj!
Som tipsats om här ovan hjälper en fris till.
Jag skulle vilja gå ett steg längre: Gör en sarg av teak. Teaken kan slipas och formas mjukt och har inga långa fibrer som ger stickor.
Det behöver egentligen inte bli mjukt och lent. Bara man inte får stickor eller skrapar sig...
Det är mest en designfråga om ni undrar varför jag vill ha det på detta sätt.
Det är mest en designfråga om ni undrar varför jag vill ha det på detta sätt.
Såg nu att TS även har en romersk trappa och då blir det ju lite knepigare att lägga en fris. 
Att lägga trallen i liv med polkanten utan att lägga en sarg blir inte snyggt.
Jag förordar fortfarande att lägga dit en sarg... Snyggt, enkelt, praktiskt.
Att lägga trallen i liv med polkanten utan att lägga en sarg blir inte snyggt.
Jag förordar fortfarande att lägga dit en sarg... Snyggt, enkelt, praktiskt.
Precis, roman end -trappan gör det knepigare med fris och är en del av anledningen ändträ mot poolen. Visst kan jag köpa en sarg från pooltillverkaren men ... hmm. Det vore bra och snyggare om min lösning gick att genomföra.Nimajneb skrev:
Den ska ligga ovanpå är tanken (bärlina fäst i poolstommen som är av överdimensionerat virke). Överhäng vet jag ännu inte. Tänkte ringa poolförsäljaren och höra.
Tänk på att du måste ha något att skruva frisen i.
Ändträ vid trappen låter inte så roligt, det är ett ställe man gärna sitter o hänger på.
Vad du skulle kunna fundera på är att använda 45mm tjockt virke som fris istället. Gör du det så kan du välja en bredare så att du har något att skruva i samt även såga till "tårtbitar" som du kexar ihop och på så sätt får du även fris runt trappen.
Mao kan man säga att du tillverkar en nedsänkt sarg.
Ändträ vid trappen låter inte så roligt, det är ett ställe man gärna sitter o hänger på.
Vad du skulle kunna fundera på är att använda 45mm tjockt virke som fris istället. Gör du det så kan du välja en bredare så att du har något att skruva i samt även såga till "tårtbitar" som du kexar ihop och på så sätt får du även fris runt trappen.
Mao kan man säga att du tillverkar en nedsänkt sarg.