T
Sambon och jag sitter och skissar på att göra om lite på framsidan. Idag har vi en uteplats med betongplattor som inte är så snygg längre.

Vår ingång är tvärs över uteplatsen så om vi skulle välja att göra ett trädäck istället lär vi behöva skotta. Hur bra håller ett trädäck för sånt? Sen finns det ju olika typer av komposit istället för trä bättre? sämre?

Vad har ni andra för erfarenheter av att ha huvudingången tvärs över ett trädäck?

Trädäck håller för normal snöskottning. Men det blir för halt på vintern.....

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
nikasp
Vi har trädäck runt halva huset och det inkluderar trapp i tryckt virke upp till terassen där man tar två steg och sen in under tak där ytterdörren är. Det blir halt nån gång per vinter när det bara är frost men inget jag tänker särskilt på. I år har vi ju haft riktig vinter här i Stockholm med snö och minusgrader länge utan issues så kör tycker jag.

Det håller bra för skottning också, kör med vanlig skyffel i plast med aluminiumskoning längs bladet. Har varit pappaledig så jag har hållit snöfritt och tänkt att "- nu snöar det för sista gången" minst 10 ggr nu.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Mitt trädäck blir väldigt halt på vintern, speciellt här i södern där vi inte har snö hela tiden. Jag har en trasmatta framför entren. Inte det roligaste men det är nödvändigt.
Ytterligare en fördel är då att eventuella broddar då inte förstör trädäcket.
TS fundering på materialval tycker jag är viktigt.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Om marken är stabil och plan under plattorna, lägg nya plattor, kanske oregelbunden skiffer tex. Lätt att sköta och värmer gott på våren så snön smälter kanske lite snabbare ;)

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Om man bor i zon där snön/trädäck kombinationen blir för hal så kanske det går att fälla in gallerdurk just där man går mot entrén.
En annan variant kan vara en gång med konstgräs på trallen, rent praktiskt skulle det funka (lätt att skotta, ej halt) men det kanske ser morfo ut.

Vi har själva oregelbundet skiffer, snyggt, men i omgångar halt under vintern, men det blir väl all sten under ”fel” förhållanden.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Marken är stabil förutom närmast huset där det satt sig lite så nya plattor är helt klart ett alternativ (eller mönsterbetong så klart, det verka kunna bli hur snyggt som helst! )

Vi har lite höjdskillnader att ta hänsyn till också och då känns det lättare med trä även om jag egentligen föredrar sten. Drömmen är nog knott men det vet jag redan att det klarar jag inte av att lägga själv så det blir dyrt!

Det är en bra bit som ska skottas över uteplatsen, uppskattningsvis 5-7 meter och jo - jag vet precis hur halt blött trä blir :(

Det finns många anledningar till att vi fortfarande velar :D

Konstgräs låter faktiskt som ett vettigt alternativ om man ska ha trädäck. När våren kommer lagrar man gräset i förrådet.
Tack för tipset, Fredrik!

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi har haft en riktigt sjysst konstgräs från Hornbach på 4x6m på baksidan som legat ute året runt senaste 3 åren, syns inget slitage eller solblekning.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.