2 373 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Uteplats i betong, hur göra?
Vi har ett putsat hus från 30-talet och skulle vilja bygga uteplats. Vi kommer att sätta in en altandörr mot söder/västersidan och därifrån planerar vi uteplatsen. Tankarna går runt murat/putsat och betong, inte trädäck. Problemet är att husgrunden är ca 80-90 cm hög så vi kan inte gjuta direkt på marken. Vi kommer att bygga ut den 3,5 djup och 4 m bred, ca 10-12 tjock betong antar jag? Får vi bygga en gjutform/ram/stomme i trä, alltså som ett trädäck mer eller mindre, och sen fylla med betong? Hur tjockt ska isf betonglagret vara? Eller måste man bygga en trästomme under och runt uteplatsen och sen fylla upp med grus eller dylikt (blir en helvetes massa grus) och sedan lägga armeringsjärn etc på gruset? Håller det att göra en gjutform som inte vilar på marken/grus om man reglar upp rejält med tjocka reglar under + bärlina i huset?
Hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att förklara.
Varför vill du göra samma blunder som de som gjorde betongdäck förra gången det var populärt ?J Jakob78 skrev:Vi har ett putsat hus från 30-talet och skulle vilja bygga uteplats. Vi kommer att sätta in en altandörr mot söder/västersidan och därifrån planerar vi uteplatsen. Tankarna går runt murat/putsat och betong, inte trädäck. Problemet är att husgrunden är ca 80-90 cm hög så vi kan inte gjuta direkt på marken. Vi kommer att bygga ut den 3,5 djup och 4 m bred, ca 10-12 tjock betong antar jag? Får vi bygga en gjutform/ram/stomme i trä, alltså som ett trädäck mer eller mindre, och sen fylla med betong? Hur tjockt ska isf betonglagret vara? Eller måste man bygga en trästomme under och runt uteplatsen och sen fylla upp med grus eller dylikt (blir en helvetes massa grus) och sedan lägga armeringsjärn etc på gruset? Håller det att göra en gjutform som inte vilar på marken/grus om man reglar upp rejält med tjocka reglar under + bärlina i huset?
Att bygga ett betongdäck med krypgrund under är ett monster när det blir dåligt?
Ett sådant måste grundläggas som ett hus då det blir mycket tungt och sedan bör det inte sitta ihop med huset för om det blir någon sättning rörelse så slipper du att huset påverkas!
Kostnaderna blir mer än dubbelt mot värsta lyxversionen i trä!
Känns kallt på vår o höst... för varmt sommartid... trät känns bra nästan jämt!
Det svåraste är att välja rätt betong och armering för betongen bör vara tätad och armeringen rostfri på ett för väder oskyddat däck!
Beroende på hur stort däcket ska bli måste rörelsefog läggas in
Om du ändå vill göra ett betongdäck så skulle jag råda dig att förbereda däcket för att kunna bygga uterum ovanpå!
Det gör du genom att isolera däcket som gjutform då behöver du inte riva formen
Sedan lägger du pexrör i däcket då kan du temperera däcket o ha golvvärme om du bygger vidare...
Som sagt det kostar att ligga på topp
Klicka här för att svara