B byggingenjören97 sanoi:
On vaikeaa vastata tähän, kun olen juuri valmistunut ilman kokemusta. Koulutus on melko teoreettinen. Koko koulutus on melko epäk käytännönläheinen, mitä en pidä lainkaan. Toisaalta opimme melko paljon perustavaa teoriaa, kuten sanottu. Kaikkea siitä, miten lasketaan lujuutta ja miten raudoitetaan, aina siihen, miten tehdään geoteknisiä tutkimuksia sekä miten piirretään ja mallinnetaan tietokoneella (CAD/BIM) jne. Tämä on lisäksi vain oppimisen suuntautuminen talonrakennukseen monien muiden kurssien joukossa. Opimme paljon teoriaa muista asioista, kuten esimerkiksi suunnittelu, hydrauliikka, liiketaloustiede jne. Kuinka hyödyllistä se on todellisuudessa, on minulle mahdotonta vastata. On varmasti hyödyllistä, että on perusymmärrys eri aiheista riippuen siitä, mitä haluaa tehdä työkseen. Jos esimerkiksi haluan työskennellä suunnittelijana, on melko tärkeää, että minulla on perusymmärrys lujuudesta, miten betoni/teräs/puu käyttäytyy jne., mitä opimme koulussa. Emme saa koulusta käytännön harjoittelua lainkaan. Ja Chalmers on tunnettu korkeakoulu, ja kaikki rakennusinsinöörit, jotka opiskelivat siellä ennen minua, ovat menestyneet työelämässä loistavasti. Tämä on kaikki, mitä voin kommentoida toistaiseksi :) Ihmettelen vain, miten suunnittelijat ovat oppineet luomaan rakennuspiirustuksia, kun niitä ei opeteta koulussa. Oletan, että yritykset opettavat heille.

Kiitos!
Minäkin kävin Chalmersissa ja piirtelin paljon ensimmäisessä työpaikassani koulun jälkeen

-Monet konsulttiyritykset lähes huutavat insinööriä, jotka osaavat piirtää, tai haluavat oppia - joten työskentele sellaisessa yrityksessä jonkin aikaa, niin pian olet oikeasti hyvä piirtämään.

-Myös ne, jotka ovat opiskelleet rakentamista lukiossa, työllistyvät konsulttiyrityksiin piirtämään rakennuspiirustuksia ja muuta.
-Insinöörit tarkastavat piirustukset ennen niiden lähettämistä asiakkaalle - ja myös asiakkaiden insinöörit tarkastavat ne - joten kaikki menee oikein.

-Suurin osa kyllästyy kaikkeen piirtämiseen ajan mittaan - joten uusia insinöörejä tarvitaan aina...

• Tykkään
SNf
  • Laddar…
B
D Destrier sanoi:
Kävin myös Chalmersissa ja piirsin todella paljon ensimmäisessä työssäni koulun jälkeen

-Erittäin monet konsulttiyritykset melkein kiljuvat insinöörien perään, jotka osaavat piirtää tai haluavat oppia - joten työskentele jonkin aikaa sellaisessa yrityksessä, niin pian tulet olemaan todella hyvä piirtämään.

-Myös ne, jotka ovat opiskelleet rakennetta lukiossa, palkataan konsulttiyrityksiin piirtämään rakennepiirustuksia ja muuta
-Insinöörit tarkistavat piirustukset ennen kuin ne menevät asiakkaille - ja myös asiakkaiden insinöörit tarkistavat - jotta kaikki on oikein.

-Suurin osa kyllästyy piirtämiseen jossain vaiheessa - joten uusia insinöörejä tarvitaan aina .....
Työmarkkinat eivät ole niin superystävällisiä kuin ne vaikuttavat olevan. Monet yritykset kiljuvat insinöörien perään, mutta samalla kilpailet 50 muun kanssa, jotka hakevat samaa paikkaa. Sitten tuli korona ja teki siitä vielä pahemman nyt. Useimmat yritykset ovat nyt pysäyttäneet täysin rekrytointiprosessinsa, ja siksi kilpailu on nyt kaksinkertaisesti kovempaa kuin aiemmin.

Mutta sen ohi! Millaista on työ rakennusinsinöörinä, jossa piirretään? Mitä tarkalleen tehdään, mitä odotuksia on vastavalmistuneena, miltä urapolku näyttää? Onko sinulla vinkkejä minulle, joka haluan työskennellä juuri siinä? :)

Etsin nyt työtä. En harjoittelua. Ehkä aloitan työt jo kolmen viikon päästä suunnittelijana. Mietin, onko mitään tapaa, jolla voin kouluttaa itseäni siihen asti.
Jos olet saanut työn, niin mielestäni sinun pitäisi nauttia vapaasta siihen asti, loppu hoituu(y)

• Tykkään
useless
  • Laddar…
S
J justusandersson sanoi:
Mielenkiintoinen aihe, mutta myös hieman pelottava. Sinun olisi pitänyt oppia piirtämisen perusteet (projektiot, piirrettymmit, viivapaksuudet jne.) Chalmersilla. Jos et, hanki kirja juuri näistä asioista mahdollisimman pian. Sen lisäksi on vain harjoitus, mikä auttaa. On ajateltava kolmiulotteisesti ja ymmärrettävä, että piirustus on vain vaakasuora tai pystysuora poikkileikkaus 3-D mallista. Nykyajan nuorilla, jotka eivät opi piirtämään kynällä ja paperilla (tai kalvolla), on varmaan vaikeampi oppimiskäyrä. Nykyajan tietokoneavusteinen tekniikka ei ole pelkkää hyvää. Useimmat K-piirustukset tehdään A-piirustusten pohjalta.
Kiitos! Arvostan kaikkia tietoja ja vinkkejä! :) Olen myös ymmärtänyt, että sen oppii työpaikalla. Odotan innolla työskentelyn aloittamista ja oppimista! Korona vuoksi olen nyt työttömänä, joten haluan käyttää ajan hyödyksi ja kehittyä/oppia asioita itsenäisesti sen sijaan, että istuisin sohvalla peukaloita pyöritellen. Ainakin niin paljon kuin mahdollista :) Onko sinulla vinkkejä siitä, miten voisin saada hieman ymmärrystä aihealueesta itsenäisesti? Vaikka se olisi hyvin vähäistä, se on parempi kuin ei mitään. Arvostan kaikkia neuvoja, joita voin saada. Mielestäni tämä on erittäin mielenkiintoista, mutta en löydä tapaa oppia siitä :(
Piirtotekniikka ja piirustusten lukeminen ovat kuin kieli, jolla kommunikoidaan muiden kanssa. Mitä enemmän osaa puhua ja ymmärtää, sitä vähemmän virheitä ja laatuongelmia syntyy. Symbolit, viivanleveys jne. ovat spesifisiä eri tekniikan alueille. Kuten toiset ovat jo sanoneet, voit oppia käytännössä. Kokemus kasvaa ajan myötä. Ei voi olla varma, että kaikki työssä nähty antaa hyvän tiedon, joten suosittelen, että hankit myös hyvän kirjan piirtotekniikasta/piirustusten lukemisesta. On helppoa joskus jäädä kiinni eri kiiltävien työkalujen kanssa. Mutta jos voi yksinkertaisesti ja selkeästi luonnostella jotain paperille mittojen ja symbolien kanssa jne., siten että kollegat voivat sen lukea, silloin olet oikealla tiellä! Kirjan hinta on arvioini mukaan 300–500 sek.

t. F-79 (luulen oppineeni suurimman osan itse piirtäen)

B
B bossespecial sanoi:
Jos olet saanut työn, mielestäni sinun pitäisi nauttia lomasta siihen asti, loput selviää(y)
En ole vielä saanut työtä, mutta olen ollut haastattelussa. Harjoittelua voi hakea opintojen aikana, mutta se on melko vaikeaa saada. Ei ole ideaa hakea harjoittelua tutkinnon jälkeen. Silloin tarvitaan työpaikka. Mutta muuten, en pidä siitä, että vain istun kotona ja pyörittelen peukaloita. Tämä on minun intohimoni :) Tykkään lukea ja oppia talonrakentamisesta. Tätä teen lomallani, koska tykkään tehdä sitä :) Haluan myös estää hankalan aloituksen, jos saisin työpaikan, sekä tehdäkseni vaikutuksen työnantajaan.

B
S SNf sanoi:
Piirrustustekniikka ja piirrosten lukeminen ovat vähän kuin kieli, jolla kommunikoidaan muiden kanssa. Mitä enemmän osaat puhua ja ymmärtää, sitä vähemmän virheitä ja laatuongelmia. Symbolit, viivan leveydet jne. ovat ominaisia eri tekniikan aloille. Kuten muut ovat jo sanoneet, oppiminen voi tapahtua käytännön kautta. Kokemus kasvaa ajan myötä. Ei voi olla varma, että kaikki mitä näkee töissä, antaa hyvää tietoa, joten suosittelen myös ostamaan jonkin hyvän kirjan piirrustustekniikasta/piirrosten lukemisesta. On helppo välillä jumittua erilaisiin hienoihin työkaluihin. Mutta jos osaat yksinkertaisesti ja selkeästi luonnostella paperille jotain mittojen ja symbolien kanssa niin, että kollegasi voivat lukea, silloin olet oikealla tiellä! Kirja maksaa varmaan 300–500 sek, oletan.

terveisin
F-79 (luulen oppineeni suurimman osan piirtämällä itse)
En viittaa piirrustustekniikkaan. Sen osaan jo. Viittaan rakennusfysiikkaan piirustuksen takana. Eli miksi se on piirretty niin kuin on. Rakennusdokumenteissa 90 ja toisissa kirjoissa sanotaan vain "tee näin". Okei, mutta miksi se pitää tehdä niin? Sitä minä ihmettelen :)

Muistan, että tunsin samalla tavalla kuin sinä, kun olin valmistunut. Välillä tunnen edelleen niin ja olen nyt kuitenkin ollut rakennusalan konsulttina kahdettatoista vuotta (vähän poiketen synnytyksistä ja äitiyslomista). :) Ei ole aina niin, että yritys suunnittelee koko rakennuksen yksin. Yksi firma voi vastata teräksen suunnittelusta, toinen elementtisuunnittelusta ja kolmas paikallavaletusta perustasta jne. Tämä johtaa siihen, että suunnittelija voi erikoistua tiettyyn osa-alueeseen hankkeen aikana ja kun sitten vaihtaa ja alkaa uusi projekti, joskus vuosien jälkeen, kaikki muu voi tuntua unohtuneelta. Mutta mitä kauemmin työskentelee, sitä helpommin saa asiat taas herätettyä henkiin. Kun on työskennellyt jo jonkin aikaa, pienissä projekteissa aletaan keskittyä enemmän kokonaisratkaisuihin. Mutta se vaatii vähän kokemusta. Ja en usko, että koskaan tulee täysin oppineeksi tällä alalla, joten älä stressaa tunteestasi, että et tiedä tarpeeksi. :D Sanomallani voisin antaa seuraavat vinkit uudelle kollegalle alalla:

Piirtotekniikka
  • Isommilla yrityksillä on aina käsikirja piirustuksia varten. Kokemukseni mukaan se perustuu Rakennuspiirustukset 90:een, mutta on muokattu hieman yrityskohtaisesti. Joten pidä RP90 lähellä.
  • Jotkut tilaajat ovat laatineet omia CAD-ohjeistojaan, joita konsultteina työskentelevien odotetaan noudattavan. Ne eivät käsittele niinkään piirtotekniikkaa vaan enemmän piirrustusnumerointia, vientiohjeita jne. Tällaista opitaan prosessin kuluessa.
  • Ensimmäinen asia, jonka tekemiseksi sinut luultavasti palkataan konsulttiyrityksessä, on opetus joko Tekla Structures- tai Revit Structure-ohjelmassa. Jos sinulla ei ole parempaakaan tekemistä, suosittelen perehtymään näihin ohjelmistoihin. Vastavalmistuneena voit myös joutua työskentelemään vanhempien kokeneiden kollegojen kanssa, joten on hyvä, ettet ole täysin avuton AutoCadissa, sillä usein se on ohjelma, jota he hallitsevat parhaiten ja mielellään pitävät kiinni siitä.

Rakennusdetaljit
  • Ymmärtääksesi, mitä hyötyä jokaisella kerroksella seinässä, katossa jne. on ja mihin ne tulee sijoittaa, sinun on opiskeltava rakennusfysiikkaa. Jokainen kerros on tarkoitettu tiettyyn tarkoitukseen. Tiivistää, tuulettaa, lämmittää, palosuojaa, kantaa jne. Joskus asiakkaalla on vaatimuksia, jotka vaikuttavat suunnitteluun, kuten U-arvot. Joskus jotain on myös suojeltava säteilyltä, murtojen varalta jne. Materiaalivalinnat voivat myös vaikuttaa, jos projekti on esimerkiksi Sunda Hus -liitännäinen. Silloin tiettyjä materiaaleja ei saa määrätä ympäristö- ja terveyssyistä. Suurin osa tästä opitaan työn kuluessa.
  • Monilla tuoteyrityksillä on valmiita tyyppiratkaisuja/tyyppidetaljeja tuotteilleen. Totuttele aina tarkistamaan heidän verkkosivunsa ja soita mielellään heidän asiantuntijoilleen keskustelua varten.
  • Rajanveto A:n ja K:n välillä voi olla hieman hankalaa, mutta ihannetapauksessa tämä selvitetään alussa. Luulen, että ajan myötä on tapahtunut muutos alalla tässä asiassa. Aiemmin A vastasi enemmän rakennusdetaljien suunnittelusta. Nyt huomaan, että yleensä K suunnittelee enemmän rakennusfysikaalisesti. (A suunnittelee niin paljon muuta, joten se on siinä mielessä oikeudenmukaista. :)) Yleensä K vastaa vesitiivistykseen asti, laskettuna sisältä ulospäin, ja sen jälkeen arkkitehti jatkaa. Sitten puhumme julkisivutiilistä, kattopellistä jne. Mutta se ei ole sääntö vaan projektiin sitoutunut asia. Yhteistyö A:n kanssa on erittäin tärkeää projektin aikana. Se tapahtuu koko ajan.
  • Yksityiskohtien suunnitteluun tarvitset myös AMA:n lähelle.
  • Muut erikoisalat ovat myös tärkeitä muotoilussa. Asennuskerrokset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lisäksi on varmistettava, että niissä on tukilistat mahdollisia asennuksia varten jne. Palo antaa sinulle mahdollisuudet muotoilla paloturvallisesti. VVS ja EL saattavat haluta tehdä läpivientejä perusmuuriin, jotka pitää tiivistää vedeltä. Joskus he vastaavat tiivistyksestä itse. Jälleen kerran jatkuva koordinointi projektissa on tärkeää, koska se voi vaihdella.
  • Rakentamisen mahdollisuus. Yksityiskohdan suunnittelu tapahtuu aina asennus mielessä. Pääseekö asentaja käsiksi? Onko tilaa riittävästi? Missä järjestyksessä asiat on asennettava? Onko se liian raskas? Ehkä ohuempia kipsilevyjä työympäristön vuoksi? Jne.
  • Viiteprojektit. Ei ole järkevää keksiä pyörää uudelleen. Se on asiakkaille kallista. Jos kollega on tehnyt samanlaisen yksityiskohdan toisessa projektissa, pyydä saada vilkaista sitä. Tee sitten oma pieni kirjasto, johon voit palata tarvittaessa. Joskus konsulttiyrityksillä on valmiita tyyppidetaljeja, joita käytetään mm. piirustuksissa apuna muilta kollegoilta toisista maista. Käytännöllistä myös uusille työntekijöille.

Laskelmat
  • Minusta tuntuu, että tämä on alue, jossa tunnet itsesi varmaksi. Ja se on hyvä asia. Pyri pitämään laskutaitosi yllä. On olemassa suuri ”riski”, että päädyt suunnittelutehtävään työelämässä ja silloin on helppo jumittua tiettyyn rooliin muutamaksi vuodeksi, ja tieto, kuten sanotaan, on tuoretuotetta. Joten yritä pitää laskutaitosi yllä. Tarvitset niitä myöhemmin, kun sinulta odotetaan enemmän itsenäisyyttä. Yritä säännöllisesti pyytää laskentatehtäviä.
  • Opiskele Eurocode. ;)

Yleisesti
  • Yritä löytää osaava pedagoginen kollega, johon luotat ja joka on avulias. Valitettavasti konsulttialalla ei ole virallista mentorointia, ainakaan siellä missä olen työskennellyt, mutta se on mielestäni avain kehitykseen. Tiedonsiirto. Älä pelkää kysyä kysymyksiä. Jos henkilö, jolta kysyt, ajattelee, että sinun pitäisi tietää vastaus, hän on väärä henkilö kysyä. :) Etsi sitten eteenpäin, kunnes löydät jonkun, joka on tarpeeksi viisasta ymmärtääkseen kehityksen. Ongelmana ovat usein laskutettavuusaste ja määräajat. Pedagogiseen oppimiseen on vähän aikaa. Vain esimiehesi voi todella vaikuttaa tässä asiassa. Hänen tulee antaa kokeneille konsulteille lupa käyttää vähän aikaa tiedonsiirtoon.
  • Älä tingi laadunvalvonnasta. Se on se, joka antaa sinun nukkua hyvin yöllä. :) Luulen, että kaikilla konsulttiyrityksillä on nykyään vakiintunut järjestelmä tätä varten. Yritä saada käsiisi tarkistuslistoja tai luo omia sitä mukaa kun työskentelet projekteissa, jotta voit varmistaa, ettet ole unohtanut mitään. Varmista, että työsi tarkistetaan aina. Ole myös tarkka siitä, että dokumentoit laskelmasi selkeästi laskelmaraporttiin, jotta tarkistus sujuu mutkattomasti. :)

Onnea matkaan!

• Tykkään
Ingenjören ja 14 muuta
  • Laddar…
Upea läpikäynti @Fru B!

• Tykkään
FruB ja 1 muu
  • Laddar…
B
F FruB sanoi:
Muistan, että tunsin samalla tavalla kuin sinä, kun olin suorittanut tutkintoni. Voin joskus edelleen tuntea niin, ja olen kuitenkin jo kahdettatoista vuotta (miinus vähän synnytyksiä ja äitiysvapaita) konsulttina rakennusalalla. :) Yrityksellä on harvoin yksinään koko rakennusprojekti. Yksi firma voi vastata teräsrakenteiden suunnittelusta, toinen esivalmistettujen elementtien suunnittelusta ja kolmas paikalleen valetun perustuksen suunnittelusta jne. Tämä tarkoittaa, että suunnittelija voi tulla melko erikoistuneeksi projektin aikana, ja kun sitten vaihtaa ja aloittaa uudessa projektissa, yksi tai joskus useampi vuosi myöhemmin, kaikki muu kuin se, mitä juuri teki, tuntuu hieman haalistuneelta. Mutta mitä pidempään tekee töitä, sitä helpompaa on herättää se henkiin. Kun on tehnyt töitä jonkin aikaa, myös kokonaisratkaisut pienemmissä projekteissa tulevat ajankohtaisemmiksi. Mutta siihen tarvitaan vähän rutiinia. En usko, että koskaan tulee täysin oppineeksi tällä alalla, joten älä stressaa tietämättömyyden tunteestasi. :D Tällä sanottuna vinkkini uudelle kollegalle ovat seuraavat:

Piirustustekniikka
  • Suuremmilla yrityksillä on aina käsikirja piirtotekniikasta. Kokemukseni mukaan se perustuu Rakennusasiakirjat 90:een, mutta siihen on tehty pieni yrityskohtainen sovitus. Pidä BH90 lähellä käsillä.
  • Joillakin tilaajilla on omat CAD-käsikirjat, jotka he ovat laatineet ja joita odotetaan noudattavan konsulttina. Niissä ei käsitellä niinkään itse piirustustekniikkaa, vaan enemmän piirustusnumerointia, vientirutiineja jne. Sellaista otetaan vastaan vähitellen.
  • Ensimmäinen asia, jonka tulet tekemään, jos sinut palkataan konsulttiyritykseen, on suurimmalla todennäköisyydellä opastus joko Tekla Structures- tai Revit Structure-ohjelmassa. Jos sinulla ei ole muuta parempaa tekemistä, suosittelen vahvasti oppimaan näitä. Vastavalmistuneena voit myös joutua työskentelemään vanhempien kokeneiden ihmisten kanssa, ja on hyvä olla olematta täysin avuton AutoCad-ohjelmassa, koska he yleensä hallitsevat sitä parhaiten ja pitävät siitä kiinni.

Rakennusdetaljit
  • Ymmärtääksesi, mitä hyötyä jokaisella kerroksella seinässä, katossa jne. on ja miten tiedät, mihin ne sijoitetaan, sinun täytyy opiskella rakennusfysiikkaa. Jokaisella kerroksella on tarkoituksensa. Tiivistää, tuulettaa, lämmittää, suojata palolta, kantaa jne. Joskus asiakkaan vaatimukset on täytettävä, mikä vaikuttaa muotoiluun. U-arvot esimerkiksi. Joskus myös säteilysuojataan, murtovarmistetaan jne. Materiaalin valinta voi olla ratkaiseva, jos projekti on esimerkiksi liittynyt terveelliseen talonrakennukseen. Tällöin tiettyjä materiaalityyppejä ei saa määrätä ympäristö- ja terveyssyistä. Suurin osa tästä opitaan työskennellessä.
  • Monilla tuotevalmistajilla on valmiita tyyppiratkaisuja/tyyppidetaljeja tuotteilleen. Sillä on aina tapana tarkistaa heidän verkkosivunsa ja soita heidän asiantuntijalleen keskustelua varten.
  • Rajanveto A:n ja K:n välillä voi olla hieman hankalaa, mutta ihanteellisessa projektissa tämä sovitaan alussa. Luulen, että alalla on tapahtunut muutos ajan myötä tässä asiassa. Ennen A:lla oli suurempi vastuu rakennusdetaljien muotoilusta. Nyt minusta tuntuu, että usein K piirtää enemmän rakennusfysiikassa. (A piirtää niin paljon muuta, joten se voi olla reilua. :)) Yleisintä on, että K on vastuussa tiivistyskerrokseen asti, sisäpuolelta laskettuna, ja sen jälkeen arkkitehti ottaa vallan. Tällöin puhumme julkisivutiilistä, kattopelleistä jne. Mutta se ei ole sääntö, vaan projektikohtainen. Yhteistyö A:n kanssa on erittäin tärkeää projektin aikana. Se tapahtuu koko ajan jatkuvasti.
  • Detaljien muotoilussa sinulla on oltava AMA lähellä käsillä.
  • Muutkin erikoisalat ovat tärkeitä suunnittelussa. Asennuskerrokset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lisäksi on varmistettava esimerkiksi, että siellä on palkkeja, joihin kiinnittää mahdollisia asennuksia jne. Palo antaa sinulle edellytykset suunnitella paloturvallisesti. LVI ja sähkö haluavat ehkä läpivientejä perusmuuriin, joka on tiivistettävä vedeltä. Joskus he vastaavat tiivistämisestä itse. Jälleen jatkuva yhteistyö projektissa on tärkeää, koska se voi vaihdella.
  • Rakennettavissa. Detaljin muotoilu tapahtuu aina asennus mielessä. Pääseekö asentaja käsiksi? Onko hänellä tilaa? Missä järjestyksessä asiat ja asiat on asennettava? Tuleeko siitä liian raskas? Ehkä kapeammat kipsilevyt työympäristön vuoksi? Jne.
  • Viiteprojektit. Pyörää ei kannata keksiä kahdesti. Se on asiakkaille kallista. Jos kollegasi on tehnyt samanlaisen detaljin toisessa projektissa, pyydä nähdäksesi sen. Tee sitten oma pieni kirjastosi, jonka voit ottaa esiin tarvittaessa. Joskus konsulttiyrityksillä on valmiita tyyppidetaljeja, joita käytetään esimerkiksi kollegojen avustamisessa muissa maissa. Hyödyllistä myös uusille työntekijöille.

Laskelmat
  • Minulle tulee tunne, että tässä tunnet olosi mukavaksi. Ja se on hyvä. Yritä pitää laskentataitosi yllä. On olemassa uhkaava "riski", että päädyt suunnittelurooliin, kun tulet työelämään ja silloin on helppo päätyä tiettyyn lokeroon useiden vuosien ajan, ja kuten sanotaan, tieto on tuoretuote. Joten yritä pitää laskentataitosi yllä. Tarvitset niitä myöhemmin, kun sinulta odotetaan hieman itsenäisempää työskentelyä. Paina silloin tällöin vähän siitä, että haluat laskea laskentatehtäviä.
  • Opiskele Eurocode. ;)

Yleistä
  • Yritä löytää asiantunteva, pedagoginen kollega, jonka kanssa tunnet olosi mukavaksi ja joka on valmis auttamaan. Valitettavasti konsulttialalla ei ole vakiintunutta mentorijärjestelmää, ainakaan ei niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt, mutta sanoisin, että se on avain kehittymiseen. Tiedonsiirto. Älä pelkää kysyä kysymyksiä. Jos henkilö, jolta kysyt, katsoo, että sinun pitäisi tietää vastaus, he ovat väärä henkilö kysymään. :) Silloin etsit, kunnes löydät jonkun, joka on tarpeeksi älykäs ymmärtämään kehityksen merkityksen. Ongelma on usein laskutusaste ja määräajat. Aikaa pedagogiseen oppimiseen on vähän. Siinä voi oikeastaan vain pomosi vaikuttaa. Jos hän sallii kokeneille konsulteille hieman aikaa tiedonsiirtoon.
  • Älä tingi laadunvarmistuksesta. Se on se, joka tekee, että voit nukkua hyvin öisin. :) Uskon, että lähes kaikilla konsulttifirmoilla on vakiintunut järjestelmä tätä varten tänään. Yritä saada käyttöön tarkistuslistoja tai luoda omia, kun toimit projekteissa, jotta voit tarkistaa, ettet ole unohtanut mitään. Varmista, että työtäsi tarkastellaan aina. Ole myös huolellinen dokumentoimaan laskelmasi selkeästi laskentaraporttiin, jotta tarkastus olisi sujuvaa. :)

Onnea!
WOW! Olen niin uskomattoman kiitollinen, että käytit aikaasi jakamaan tämän :heart: Olisin niin iloinen, jos voisit vastata näihin pieniin kysymyksiin? :)

Piirustustekniikka.
- Mistä BH90 pitäisi olla tietoinen? On olemassa paljon eri osia. Kaikki dokumentointimuodoista ja -tekniikoista mittojen esitykseen ja talojen esitykseen. Mitä käytetään eniten ja mikä pitäisi olla käsillä? Vai pitäisikö kaikki tuntea?

Rakennusdetaljit
- Onko odotettavissa, että vastavalmistunut tuntee rakennusfysiikan? Kuinka paljon, jos niin?
- Mitä eroa on AMA:n ja Rakennusasiakirjat 90:llä? Mihin tarkoituksiin käytetään kumpaakin kirjaa?
- Kun alan piirtämään detaljeja uutena työntekijänä, onko kyse vain siitä, että teen piirustuksen, vai pitääkö minun ymmärtää myös kaikki rakennusfysiikka piirtämisen taustalla? Miltä vastuut yleensä näyttävät uutena työntekijänä?

Laskelmat
- Rakastan laskemista! Olen kuullut, että päätyy usein siihen lokeroon, jonka mainitsit. Pelkään, että minusta tulee CAD-orja siksi. Kuinka vältetään se parhaiten? Onko se niin, että kysyy toisinaan, voiko myös laskea jotain vai mikä on neuvosi siihen :)
- Olen itse asiassa opiskellut Eurocode tällä viikolla :D Onko jokin erityinen osa, johon pitäisi kiinnittää erityistä huomiota?

Olin työhaastattelussa viikko sitten, jossa he tarvitsivat palkata rakennusinsinöörin, joka osaa piirtää detaljeja heille Revitissä. Mutta se oli hyvin pieni uusi yritys, jossa oli vain 4 työntekijää. Joten siksi tuntuu, että saan suuremman vastuun uutena työntekijänä siellä verrattuna suurempaan yritykseen, jossa heillä on enemmän mahdollisuuksia opettaa uusia työntekijöitä kursseilla, mentoreilla jne. Mitä itse luulet? Juuri siksi loin tämän ketjun yrittääkseni valmistautua mahdollisimman hyvin, jos saan työn. Jotta en istuisi siellä ja sano vain "miten tämä tehdään?" jos ymmärrät minua. Kuinka luulet, että voin parhaiten valmistautua?

• Tykkään
FruB
  • Laddar…
F FruB sanoi:
Muistan, että tunsin samoin kuin sinä, kun olin suorittanut tutkintoni. Voin joskus vieläkin tuntea samoin, vaikka olenkin jo sisällä kahdennessatoista vuodessani (miinus hieman synnytyksiä ja äitiyslomaa) konsulttina rakennusalalla. :) Eihän yrityksessä aina suunnitella koko rakennusta yksin. Yksi firma voi vastata terässuunnittelusta, toinen elementtien suunnittelusta ja kolmas paikallavaletusta perustasta jne. Tämä tarkoittaa, että suunnittelijana voi olla melko erikoistunut hankkeen aikana ja kun sitten vaihtaa ja menee uuteen, yksi tai joskus useampi vuosi myöhemmin, tuntuu kaikki muu kuin se, mitä juuri teit, hieman haalistuneelta. Mutta mitä pidempään työskentelee, sitä helpompi se on elvyttää uudelleen. Kun on työskennellyt jonkin aikaa, on myös helpompi käsitellä kokonaisratkaisuja pienemmissä projekteissa. Mutta se vaatii hieman rutiinia. Sitten en usko, että koskaan voi oppia kaikkea tällä alalla, joten älä huolehdi tietämättömyyden tunteestasi. :D Tästä sanottuani, vinkkini uudelle kollegalleni alalla ovat seuraavat:

Piirustustekniikka
  • Suuremmilla yrityksillä on aina piirustuskäsikirja. Kokemukseni mukaan se perustuu Rakennuspiirustuksiin 90, mutta sillä on pienet yrityskohtaiset mukautukset. Pidä siis RH90 lähellä.
  • Jotkut tilaajat ovat kehittäneet omia CAD-käsikirjoja, joita sinulta konsulttina odotetaan noudattavan. Näissä käsitellään harvoin varsinaista piirustustekniikkaa, vaan enemmänkin piirustusnumerointia, vientirutiineja jne. Joten nämä asiat omaksutaan vähitellen.
  • Ensimmäinen asia, jonka todennäköisesti teet, jos tulet palkatuksi konsulttiyritykseen, on tutoriaali joko Tekla Structuresissa tai Revit Structuresissa. Jos sinulla ei siis ole muuta tekemistä, suosittelen, että oppisit niistä. Valmistuneena voit myös työskennellä vanhempien kokeneiden henkilöiden kanssa, ja silloin on hyvä, ettet ole täysin käsittämätön AutoCadissa, koska se on yleensä ohjelma, jonka he hallitsevat parhaiten ja pitäytyvät mieluiten siinä.

Rakennusdetaljit
  • Ymmärtääksesi, mikä tarkoitus on jokaisella kerroksella seinässä, katossa jne. ja mihin ne tulisi sijoittaa, sinun on opiskeltava rakennusfysiikkaa. Jokaisella kerroksella on tarkoitus. Tiivistää, tuulettaa, lämmittää, palonsuojata, kantaa jne. Joskus sinulla on asiakkaan vaatimuksia, jotka on täytettävä, mikä vaikuttaa suunnitteluun. Esimerkiksi U-arvot. Joskus jotain on myös säteilyltä suojattava, murtovarmaa jne. Materiaalivalinnat voivat myös ohjata, jos projekti on esimerkiksi Sunda Hus-yhteydessä. Silloin tietyntyyppisiä materiaaleja ei saa määrätä ympäristön ja terveyden vuoksi. Suurin osa tästä opitaan työskennellessä.
  • Monilla tuotevalmistajilla on valmiita tyypillisiä ratkaisuja/tyyppidetaljeja tuotteelleen. On hyvä tapa aina tarkistaa heidän verkkosivustonsa ja soittaa mielellään yksi heidän asiantuntijoistaan keskustelua varten.
  • Rajanveto A ja K välillä voi olla hieman hankalaa, mutta ihanteellisessa projektissa tämä selvitetään alussa. Uskon, että alalla on tapahtunut muutos ajan myötä tässä suhteessa. Ennen A:lla oli suurempi vastuu rakennusdetaljien suunnittelusta. Nyt minusta näyttää siltä, että yleensä K piirtää eniten rakennusfysiikasta. (A piirtää niin paljon muuta, joten se voi olla reilua. :)) Yleensä mielestäni K on vastuussa vesieristeeseen saakka, sisäänpäin laskettuna, ja sen ulkopuolella arkkitehti ottaa vastuun. Silloin puhumme julkisivutiilestä, kattopellistä jne. Mutta se ei ole sääntö, vaan projektille erikoisspesifioitu. Yhteistyö A:n kanssa on erittäin tärkeää projektin aikana. Se tapahtuu jatkuvasti.
  • Detaljien suunnitteluun tarvitset myös AMA:n lähemmäs käsiä.
  • Muut alat ovat myös tärkeitä suunnittelussa. Asennuskerrokset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Sen lisäksi on huolehdittava muun muassa siitä, että kiinnitykset mahdollisille asennuksille on paikoillaan jne. Palo antaa sinulle edellytykset paloturvalliseen suunnitteluun. LVI ja SÄ etenevät syvemmälle perustamuurin läpi, joka on tiivistettävä vedeltä. Joskus he ovat itse vastuussa tiivistämisestä. Jälleen jatkuva yhteistyö projektissa on tärkeää, koska se voi vaihdella.
  • Rakennettavuus. Detaljin suunnittelu tapahtuu aina asennus huomioon ottaen. Pääsetkö käsittelemään? Onko tilaa? Missä järjestyksessä asiat on asennettava? Tuleeko liian raskaaksi? Ehkä kapeammat kipsilevyt työympäristön vuoksi? Jne.
  • Viiteprojektit. Pyörää ei pidä keksiä kahdesti. Se on kallista asiakkaalle. Jos kollegasi on tehnyt vastaavan yksityiskohdan toisessa projektissa, pyydä nähdäksesi sen. Tee sitten oma pieni kirjastosi, jota voit käyttää, kun tarvitset. Joskus konsulttiyrityksillä on valmiita tyyppidetaljeja, joita käytetään muun muassa viittauksena kollegoiden avustamisessa muissa maissa. Hyödyllinen myös uusille työntekijöille.

Laskelmat
  • Tuntuu siltä, että juuri tässä tunnet olosi mukavaksi. Se on hyvä. Yritä pitää laskentataitosi aktiivisina. On olemassa huomattava "riski", että joudut suunnittelurooliin, kun tulet työelämään, ja sitten on helppo jumittua yhteen rooliin muutamaksi vuodeksi, ja osaaminen on kuten sanotaan tuoretta. Joten yritä pitää laskentataitosi aktiivisina. Tarvitset niitä myöhemmin, kun sinulta odotetaan hieman itsenäisempää työskentelyä. Paina päälle, että haluat tehdä laskentatyön.
  • Opiskele Eurocode. ;)

Yleistä
  • Yritä löytää tietäväinen pedagoginen kollega, johon tunnet olosi mukavaksi ja joka on avulias. Valitettavasti konsulttialalla ei ole vakiintunutta mentorointia, ainakaan siellä, missä olen työskennellyt, mutta se on avain kehitykseen, sanoisin. Tiedonsiirto. Älä pelkää kysyä kysymyksiä. Jos henkilö, jolta kysyt, katsoo, että sinun pitäisi osata vastaus kysymykseen, hän on väärä henkilö, jolta kysyä. :) Etsi sitten edelleen, kunnes löydät jonkun, joka on tarpeeksi viisas ymmärtääkseen kehityksen. Ongelma on usein laskutusasteet ja määräajat. Aikaa pedagogiselle oppimiselle on vähän. Loppujen lopuksi vain pomosi voi tehdä eron. Kun hän sallii kokeneempien konsulttien varata aikaa tiedonsiirtoon.
  • Älä tingi laadunvarmistuksesta. Se on se, mikä antaa sinun nukkua hyvin öisin. :) Uskon, että käytännössä kaikilla konsulttiyrityksillä on vakiintunut järjestelmä tähän nykyään. Yritä saada käsiksi tarkistuslistoihin tai luo omia niitä projektin aikana työskennellessäsi, jotta voit tarkistaa, ettet ole unohtanut mitään. Varmista, että työsi tarkistetaan aina. Ole myös tarkka siitä, että dokumentoit laskelmasi selkeästi laskentaraportissa, jotta tarkastus on sujuva. :)

Onnea!
Henrik Lindberg Henrik Lindberg sanoi:
Piirustusten esittämisen oppii suurelta osin työssä. Katsomalla piirustuksia yrityksen aiemmista projekteista ja saamalla palautetta kokeneemmilta kollegoilta.

On olemassa kirjasarja nimeltä "rakennuspiirustukset 90", joka on erittäin lukemisen arvoinen.

On myös uusi kirja detaljien esittämisestä, joka vaikuttaa hyvältä.
[linkki]
Fru B!
Kiitos! Tämä oli paras yksityiskohtainen vastaus uudelle Tietojanoiselle rakennusinsinöörijäsenellemme. En olisi voinut antaa selkeämpää vastausta. Erittäin hyvää!

• Tykkään
FruB ja 2 muuta
  • Laddar…
WOW! Olen niin kiitollinen, että käytit aikaasi jakamaan tätä :heart: Olisin todella iloinen, jos voisit vastata näihin pieniin kysymyksiin? :)

Ritustekniikka.
- Mikä BH90 kannattaa huomioida? Niitähän on monia eri osia. Kaikki aina esitysmuodoista ja -tekniikasta mittojen ja talojen esitykseen. Mitä käytetään eniten ja mikä pitäisi olla kaikkein lähimpänä? Vai pitäisikö ehkä tuntea kaikki?

Rakennusyksityiskohdat
- Onko oletettua, että juuri valmistunut tuntee rakennusfysiikan? Kuinka paljon sitten?
- Mikä on ero AMA:n ja Rakennuskuvasto 90:n välillä? Mihin tarkoituksiin kirjoja käytetään?
- Kun aloitan yksityiskohtien piirtämisen uutena työntekijänä, onko kyse vain piirustuksen tekemisestä vai pitäisikö minun ymmärtää kaikki piirustuksen takana oleva rakennusfysiikka? Miltä vastuu yleensä näyttää uutena työntekijänä?

Laskelmat
- Rakastan laskemista! Olen kuullut, että usein päätyy lokeroon, kuten mainitsit. Pelkään, että minusta tulee CAD-orja sen takia. Kuinka sitä voisi parhaiten välttää? Onko oikea tapa kysyä toisinaan voisiko tehdä vähän laskelmia myös vai mikä on neuvosi? :)
- Olen itse asiassa opiskellut Eurocodea viimeisen viikon aikana :D Onko jokin tietty osa, mihin kannattaa kiinnittää lisähuomiota?

Olin työhaastattelussa viikko sitten, jossa etsittiin rakennusinsinööriä, joka osaa piirtää yksityiskohtia Revitillä. Mutta yritys oli todella pieni, vasta aloittanut ja työllisti vain 4 henkilöä. Siksi tuntuu, että saan suuremman vastuun uutena työntekijänä siellä verrattuna isompaan yritykseen, jossa on paremmat mahdollisuudet opettaa uusia työntekijöitä kurssien, mentoreiden jne. avulla. Vai mitä luulet itse? Juuri siksi loin tämän ketjun, jotta voisin valmistautua mahdollisimman hyvin, jos saisin työpaikan. Jotta en istuisi siellä ja sanoisi "miten tämä tehdään?" jos ymmärrät minua. Kuinka voisin parhaiten valmistautua mielestäsi?
Mukavaa, että pieni panokseni sai arvostusta. :)

Mitä tulee BH90:een, en osaa sanoa, mikä osa on tärkeämpi kuin toinen. Minulla on itselläni käytössä yrityksen mukautettu piirustuskäsikirja, johon tartun tarvittaessa. Mutta spontaanisti sanoisin, että asennukset, uudisrakennukset ja toiminta ovat ehkä jotain, jota et tule heti tarvitsemaan. Mutta en usko, että sinun pitäisi stressata ritustekniikan opiskelua tarpeettomasti. Olet todennäköisesti oppinut perusasiat koulussa ja loput opit työn ohessa. Pidä sitten BH90 tai yrityksen piirustuskäsikirja apuna, jos tunnet itsesi epävarmaksi. (Yrityksissä, joissa olen työskennellyt, on ollut BH90 joko kirjana tai digitaalisena välttääksesi suuria kustannuksia.) Voit samalla pyytää kollegalta referenssipiirustusta, jota voit käyttää piirtämisprosessin aikana.

Rakennusfysiikan tiedoista tärkeä on ymmärtää hieman kastepistettä, diffuusiota, konvektiota jne. Se auttaa kehityksessäsi, mutta vaatiminen siitä, että juuri valmistunut insinööri osaa luoda täydellisiä rakennusdetaljeja, ei ole mielestäni realistista. Yleensä alkaa jossain kolmessa aiemmin mainitussa 3D-ohjelmassa mallintamisella. Sen jälkeen voi olla hyva siirtyä tekemään esimerkiksi valmistuspiirustuksia teräs- tai betonielementeistä tai ehkä lattia- ja pääjaksosuunnitelmia.

Ero BH90:n ja AMA:n välillä on, että ensin mainittu, BH90, on piirustuskäsikirja. Se on olemassa, jotta kaikki Ruotsissa luodut piirustukset näyttäisivät samanlaisilta. Risti neliössä/ympyrässä tarkoittaa esimerkiksi aina reikää. Jos kaikki tekisivät omalla tavallaan, rakennustyömaalla olisi hyvin vaikeaa työskennellä. :) AMA Hus puolestaan on kokoelma sääntöjä talonrakentamisen suorittamisesta. Esimerkiksi kuinka korkealle pitäisi nostaa vedeneristys, jotta se laskettaisiin kosteustiiviiksi.

Kun olet piirtämässä rakennusdetaljeja juuri valmistuneena rakennusinsinöörinä, sanoisin, että yleinen käytäntö on, että joku vanhempi ja kokeneempi luonnostelee ratkaisuja paperille, jotka sinä piirrät. Hyvä miettiä ja yrittää itse hieman etukäteen. Älä anna stressaantua vastuuseen, johon et tunne olevasi valmis. Jos joudut piirtämään yksityiskohtia itsenäisesti, kysy paljon ja varmista, että joku tarkastaa ne huolellisesti. Korosta epävarmuuttasi, jolloin tarkastaja tekee tarkemman työn. Älä pidä kysymyksiäsi viimeiseen hetkeen, vaan ole ajoissa liikkeellä, jos sinulla on vaikeuksia tehtävän kanssa. Silloin on vielä aikaa tehdä korjauksia. Ja tärkein kaikista...ihmiset tekevät virheitä. Pidä asiat pinnalla. Mitä aikaisemmin virhe huomataan, sitä parempi, joten vaikka tuntuisikin houkuttelevalta piilottaa virhe, on aina parempi olla tekemättä niin.

CAD-orjuuden osalta uskoisin, että se on reitti, jolla opit eniten. On tavallaan väistämätöntä, jos haluat pystyä johtamaan projektia itsenäisesti. Vasta, kun joudut piirtämään esimerkiksi katon ja seinän liitoksen, näet ongelmat. Joudut miettimään asioita, joita et muuten kohtaisi, ja juuri se kehittää sinua. Kuten sanoin aiemmin, uskon, että muistutat esimiestäsi silloin tällöin halustasi laskea. Toisinaan joku tekee vain laskelmia, mutta se on hyvin harvinaista nykyään. Jää vähän paikalleen ja jää riippuvaiseksi siitä, että muut voivat piirtää puolestasi. Pyrkimyksesi tulisi aina olla pystyä hallitsemaan kaikki projektin osat ja pystyä työskentelemään itsenäisesti. Sitten voimme puhua askeleista uralla ja lisätulosta palkkapussissa, mutta teet itsesi myös korvaamattomaksi yritykselle, mikä on hyvä lama-aikoina.

Se oli pieni vitsi tuo Eurokoodin opiskelu. Mutta jos sinulla ei ole parempaa tekemistä, niin miksi ei? :) Opettele vähän, miten se on rakennettu ja miten se toimii kansallisilla liitteillään. Todennäköisesti kuormat, betoni ja teräs ovat niitä, joita käytät eniten. Puu on nousussa, mutta kokemukseni mukaan sitä käytetään eniten kattojen ja seinien pystytyksissä.

Neljä työntekijää on melko ohut henkilökunta, mutta oikeilla henkilöillä voi toimia oikein hyvin. Luultavasti yritetään kasvaa, ja silloin voi tulla lisää väkeä piankin. Eikö se ollut uusi konttori, jolla voi olla muita toimistoja Ruotsissa tai ulkomailla? Silloin voi olla paljon yhteistyötä kollegoiden kanssa toisella paikkakunnalla. Jos olet ollut rehellinen pätevyytesi suhteen ja he ovat jonkin verran kokeneita, se sujuu varmasti hyvin. Muuten voi aina vaihtaa työpaikkaa. :) Silloin menet seuraavaan työhön vähän enemmän meriittejä CV:ssäsi ja todennäköisesti paljon hyödyllistä kokemusta.

Yritä myös pitää työaikaasi kohtuullisena. On helppo haluta näyttää kykynsä, kun on uusi, ja rakennusalalla voi helposti työskennellä itsensä uuvuksiin. Työmäärän välitön kasvu on kohtuullista toimitusten yhteydessä, mutta jos siitä tulee normaalitila, on aika muuttaa tilannetta, mikä voi olla vaikeaa, kun on jo joutunut "hän-on aina-käytettävissä"-lokeroon. Silloin voi olla aika etsiä uutta työtä. :)

• Tykkään
byggingenjören97 ja 2 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Upea hieno läpikäynti @Fru B!
Kiitos kauniista sanoista! :giggle:

S seniorkonsult sanoi:
Rouva B!
Kiitos! Se oli paras seikkaperäinen vastaus uudelle Tietojanoiselle rakennusinsinöörijäsenellemme. En olisi voinut antaa selkeämpää vastausta. Erittäin hyvä!
Mutta kiitos! Se oli ystävällisesti sanottu. :giggle:

Ehdotan, että luet kirjoja foorumin sijaan. Melko yksinkertainen mutta kattava kirja: https://www.bokus.com/bok/978914412...Ta0he6WbgY5cnUM90JAeECX1qura1AehoCxwQQAvD_BwE

Ymmärtääksesi vanhempaa talonrakennusta: https://www.adlibris.com/se/bok/sa-...VduE_EqHO-XMOiM9ysj2FNQ0r53x2-GBoC1mAQAvD_BwE

Joku on varmasti jo sanonut tämän, mutta voit myös oppia Revitin tai Teklan perusteet, jos se sinusta on hauskaa. Mutta se ei ole supertärkeää. Sen oppii aika nopeasti, kun aloittaa työt. Helpompaa on, kun on oikea projekti ja kollegoja, joilta kysyä.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
S
En tarkoita piirustustekniikkaa. Sen osaan jo. Tarkoitan piirustuksen takana olevaa rakennusfysiikkaa. Siis miksi se on piirretty niin kuin se on. Rakennusohjeissa 90 ja muussa kirjallisuudessa lukee vain "tee näin". Okei, mutta miksi se pitää tehdä niin? Sitä minä ihmettelen :)
Ok, pahoittelen, että ymmärsin kysymyksesi väärin. Näen, että olet jo saanut hyvää ohjausta muilta. Kumarran enkä voi lisätä mitään muuta. Onnea työhösi!

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.