Minusta tuntuu, että monet nuoret eivät ole lainkaan kiinnostuneita käytännön asioista. He lukevat kaikenlaista netissä, rakentavat taloja ja kokonaisia kaupunkeja Simsissä ja vastaavissa. Kaikki neljä lastani ovat tulleet sellaisiksi. Mutta huomaan myös, että joskus on vaikeaa ratkaista käytännön ongelmia, kun mikään ei reagoi kuten tietokoneella. Rakennuspalikat eivät tartu, jos on valinnut väärin, mutta kun on valinnut oikein, ne imeytyvät oikeaan paikkaan, vaikka päästäisi ne vähän huolimattomasti irti... näin harvemmin toimii todellisuus.

Kun katson kattoristikkoa, näen siinä paljon tietoa. Ensinnäkin on itsestään selvää, että lumikuorma tulee ylhäältä, painaa kattoa alas ja yrittää pakottaa seinät erilleen. Siksi kattoristikko näyttää siltä miltä se näyttää. Onko Simsissä katto- tai tuulikuormia?

Uskon vahvasti, että käytännön kokemukset ovat tarpeen teoreettisen ymmärtämiseksi. Uskon myös, että ei ole väliä, mitä tekee, koska kokemukset yhdellä alueella voidaan usein siirtää toisiin. Käytännön taidot ovat piilossa aivoissa ja auttavat, kun konstruoi jotain. Tuntemus kehossa ohjaa teoreettisia ajatuksia oikeaan suuntaan. Syntyy kyky nähdä, miten piirretyt kuvat konenosista käyttäytyisivät todellisessa elämässä.

Oih, kuinka epäselvää... mutta ehkä siinä on jotain perää.

• Tykkään
Ingenjören ja 7 muuta
  • Laddar…
Joo, mekano on kyllä parempi kuin lego.

richardtenggren
Nyt työskentelen toisella alalla ja olen suhteellisen tuore verrattuna moniin muihin ketjussa, koska valmistuin -14.

Itse aloitin kesätyöt suunnittelijana jo ensimmäisenä lukiovuonna, mikä mielestäni oli erittäin hyödyllistä, vaikka minulla oli jo paljon käytännön tietoa seurattuani isäni ruuvaamassa pienestä asti. Joten olen aina purkanut ja koonnut asioita :)

Olla kiinnostunut, utelias ja halukas oppimaan asioita on tärkeää! Pitää olla myös hieman peloton.

On tärkeää kokeilla itse, jotkut kysyvät heti ennen kuin ovat yrittäneet itse, sen sijaan että alkaisi ensin itse ja pyytäisi sitten kommentteja tai keskustelisi ratkaisuista. Tuntemukseni on, että kyse on laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä.

Olen itse saanut kysymyksen, mikä keskusmerkintä piirustuksessa on, henkilöltä, joka olisi pitänyt opiskella piirustustekniikkaa (kone), mikä tuntui hieman huolestuttavalta.

Oppiaksesi voit ehkä suunnitella tulevaa taloa? Fiskarhedenvillanilla on ohjeita siitä, miten heidän talonsa tulee rakentaa, mikä voi inspiroida, muuten mainitusti, lähes aina toimittajilla on tietoa, myös Svenskt trä:llä on periaatteellisia ratkaisuja.

Kaikki liittyy fysikaalisiin ilmiöihin, joten myös rakentaminen ;)

• Tykkään
byggingenjören97 ja 1 muu
  • Laddar…
En siksi, että muistan niin paljon teoriasta 4-vuotisesta teknillisestä koulutuksesta, talonrakentaminen. Mutta joka tapauksessa siellä oli huomattavasti enemmän yhteyttä käytännön soveltamiseen ja teoreettisiin laskelmiin. Siellä saimme sekä nikkaroida muotteja, valaa että muurata. Tehdä kattotuoleja ym. Samoin laskea voimalaskelmia ristikossa Cremonan voimasuunnitelman avulla ym. Piirtää ja ymmärtää, miksi rakenteet olivat sellaisia kuin ne olivat. Valitettavasti siirtynyt insinöörikoulutus. Mutta huomattavasti enemmän sovitettu todelliseen työelämään.

• Tykkään
Ingenjören ja 5 muuta
  • Laddar…
Muistan varmaan suurimman osan teorioista myös, sillä ne muodostavat tietopohjani.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
S seniorkonsult sanoi:
Muistan varmasti myös suurimman osan teorioista, koska ne perustavat tietoni.
Päädyin sille teollisuussivulle, joten talonrakennusta ei tullut paljon. Mutta vasta neljäntenä vuonna ”erikoistuttiin” talon- tai tienrakentamiseen.
Mutta siitä huolimatta se antoi hyvän ymmärryksen siitä, miten ja miksi.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
GoC GoC sanoi:
Jouduin laitossivustolle, joten talonrakennuksesta ei tullut paljoa. Mutta se oli vasta neljäs vuosi, kun "erikoistuimme" talon- tai tienrakennukseen. Mutta siitä huolimatta se antoi hyvän ymmärryksen siitä, miten ja miksi.
Sama täällä, nykyään siltojen suunnittelija.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
Hei!

Opiskeltuani diplomi-insinööriohjelmassa samassa koulussa ja nykyään joskus palkkaamalla ihmisiä vastaavalla tutkinnolla, voi olla hyödyllistä ymmärtää, että alan odotukset (olivat?) että rakennusinsinöörien tulee pystyä toteuttamaan tekninen ratkaisu hyvin, ja diplomi-insinöörien tulee kehittää ja optimoida uusia ratkaisuja. Vaikuttaa siltä, että olet ehkä sillä tietotasolla, että voit myös kehittää, ja olet kohderyhmää myös suorittamaan viimeiset kaksi suuntautumisvuotta? Epäsuorasti sinulla on hyvä perusta, vaikuttaa siltä, että osaat laskea kaikki mainitsemasi asiat erikseen, mikä epäsuorasti antaa sinulle kokonaisen seinän (oikea U-arvo+oikea lujuus+oikea kosteusturvallisuus+oikea pintamateriaali+oikea asennustila jne. jne.), mutta kaikkien näiden tietojen yhdistäminen kustakin kurssista ja koko rakennusten optimointi muistuttaa minua Master-tasosta. Jos haluat alkaa tutkia ulkoseinien rakennetta sisäpuolelta ulospäin, rakennusfysiikan kirjat ovat yleensä hyvä lähtökohta.

Halutessasi tietää (Miksi toteutus on tietyllä tavalla) tätä löytyy osittain näistä kirjoista, jotka olivat kurssikirjallisuutena kursseilla joita olen käynyt: "Praktisk husbyggnadsteknik" K Sandin, "Praktisk byggnadsfysik" K Sandin, "tillämpad byggnadsfysik" B-Å Pettersson, "Byggnadsfysik - så fungerar hus" C-E Hagentoft, "Introduction to building physics" C-E Hagentoft.

• Tykkään
Mike N ja 3 muuta
  • Laddar…
B
B bossespecial sanoi:
Jotkut Ruotsin parhaista? Teitkö opinnäytetyön kanssani ja @patrikd84 ? :p
Hahaha :crysmile: Se oli itse asiassa opettavainen kokemus. Sain katsoa ja kuunnella, kuinka he työskentelevät Karlatornetin kanssa :) Todella siistiä, vaikka ei ymmärtänyt hittoakaan heidän laskentakokouksistaan :D

B
S seniorkonsult sanoi:
Luulin, että nykykoulutus oli kuten ennen, eli kun piirtää jotain, tietää mitä piirtää. Luulin, että se on se, mitä oppii. Olet varmaan lukenut kosteusongelmista, eristyksen tarkoituksesta, kantavuudesta/lujuudesta? Kattopinnoite/tiilet/levyt suojaavat vedeltä/kosteusongelmilta yhdessä katon kanssa, betonin raudoitus puristus- ja taivutuslujuutta varten jne., eristys suojaa lämmöltä/kylmältä, kalvo sisäpuolella kosteus eristyksen suhteen. Piirtämistä ei opi parissa päivässä, ensin pitää tietää, mitä piirtää ja miksi. Tämä oppii koulussa tai lukee toiminnon. Salaojitus kerää pinta-veden ja estää kosteuden jäämistä sokkeliin. Kaikenlaista toimintaa varten on paljon kirjallisuutta sekä materiaalikuvauksia. Mene työmaille!
Rakennusdokumentit 90 näyttävät yksityiskohtaisesti erilaisia ratkaisuja. Muuten olemme taas koulupenkillä, jossa opitaan, miksi asioita asennetaan, esim. sokkelille tai seinään.
Joo, olemme lukeneet kosteusvirtoja, kantavuutta/lujuutta, raudoitusta jne. Emme ole niin tyhmiä. Mutta katimme vain perusteet erittäin teoreettisella tavalla. Piirtämään oppiminen on koulutuksessa ainakin helpointa verrattuna kaikkeen muuhun. Mutta kun teimme sen, opimme vain piirtämään. Eli itse piirtotekniikka mutta ei sen teoriaa. Kukaan ei selittänyt miksi piirretään kuten piirretään eikä meillä ollut kirjallisuutta tai mitään siitä. Opimme vain piirtotekniikan. Eli ei fysiikkaa piirroksen takana. Se juuri kiinnostaa minua :) Minulla ei ole aavistustakaan mitä kattopinnoite/tiilet/levyt, kalvo tai mitä sokkeli on tarkoitettu. Emme koskaan oppineet mitään siitä koulussa. He vain kertoivat meille "näin piirretään". Okei, mutta miksi piirretään niin? Emme oppineet koskaan sitä. Emme ole edes oppineet koulussa, miksi eri asioita asennetaan esim. sokkeliin tai seinään. Olen samaa mieltä siitä, että se on koulun huonoutta. Mutta se ei oikeastaan näytä olevan ongelma, koska kaikki täältä valmistuneet rakennusinsinöörit pärjäävät hyvin työelämässä valmistumisen jälkeen. Se ei näytä olevan jotain, joka odotetaan meidän tietävän vastavalmistuneina.

Mistä löydän tämän kirjallisuuden, josta puhut? :) Miten menen työmaille? En voi vain mennä rakennustyömaalle ja katsoa sitä ilman lupaa. Vaikka saisin luvan, miten se auttaisi minua ymmärtämään, miksi asiat on rakennettu kuten ne ovat? Pelkästään konstruktion tuijottaminen ei vie minua kovin pitkälle, jos kukaan ei pysty selittämään minulle miksi se näyttää siltä miltä se näyttää. Rakennusdokumentit eivät selitä kovin paljoa. Siellä lukee vain "rakennetaan näin". Okei, mutta miksi se rakennetaan niin? Se on se mikä minua kiinnostaa :)

B
B Bjober sanoi:
Mielestäni näyttää siltä, että monet nuoret eivät lainkaan kiinnosta käytännön asiat. He lukevat kaikenlaista netissä, rakentavat taloja ja kokonaisia kaupunkeja simsissä ja vastaavissa. Kaikki neljä lastani ovat sellaisia. Mutta huomaan myös, että joskus on vaikeaa ratkaista käytännön ongelmia, koska mikään ei reagoi samalla tavalla kuin tietokoneessa. Rakennuspalikat eivät tartu, jos on valittu väärin, mutta kun on valittu oikein, ne tarttuvat oikeaan paikkaan, vaikkakin hieman huolimattomasti... näin se harvoin toimii todellisuudessa.
Kun katson kattotuolia, näen siinä paljon tietoa. Ensinnäkin on itsestään selvää, että lumikuorma tulee ylhäältä, painaa katon alas ja yrittää painaa seinät erilleen. Siksi kattotuoli näyttää siltä kuin se näyttää.
Onko Simsissä kattokuormaa? Tuulikuormaa?
Uskon vahvasti, että käytännön kokemusta tarvitaan teoreettisen ymmärtämiseen.
Sitten uskon, että sillä ei ole väliä, mitä tekee, koska kokemuksia yhdellä alalla voidaan usein siirtää toiseen. Käytännön taidot ovat piilevästi aivoissa ja auttavat, kun konstruoidaan jotain. Saa tunteen kehossa, joka ohjaa teoreettisia ajatuksia oikeaan suuntaan. Saa kyvyn nähdä, kuinka piirroskuvat koneenosista käyttäytyisivät todellisessa elämässä.

Oi kuinka höpsöä... mutta ehkä siinä on jotain.
Olen samaa mieltä kanssasi! Käytännön kokemus on lyömätöntä! Mutta kaikki rakennusinsinöörit nykyään eivät näytä kokevan ongelmia työelämässä, vaikka heillä ei olekaan käytännön kokemusta. Joten vaikuttaa siltä, ettei se oikeastaan ole mikään suurempi ongelma. Mielestäni olisi muuten auttanut aika paljon, jos olisi ollut esimerkiksi 2 viikon harjoittelu rakennustyömaalla koulutuksen aikana.

Joo, nyt se meni vaikeaksi. Rakennustyömaalla harjoittelijana oleminen näyttää kyllä, miten rakennetaan, mutta tuskin siellä paikalla on ketään, joka selittäisi miksi. Tarvitaan siis kirja "Kuinka rakennetaan talo" täydennettynä fyysisillä ominaisuuksilla.
Harjoittelu arkkitehtitoimistossa antaa varmaan enemmän alussa.

Viimeksi muokattu:
Henrik Lindberg Henrik Lindberg sanoi:
Piirtämisen raportointi opitaan suurimmaksi osaksi työssä. Katsomalla piirustuksia aiemmista projekteista, jotka yritys on suorittanut ja saamalla palautetta kokeneemmilta kollegoilta. Kirja, johon viittaat, vaikuttaa järkevältä ensinäkemältä. TS voi lainata sen kirjastosta!

On olemassa kirjasarja nimeltä "bygghandlingar 90", joka on erittäin lukemisen arvoinen.

On myös ilmestynyt uusi kirja yksityiskohtien raportoinnista, joka vaikuttaa hyvältä.
[linkki]

B
M Mhange sanoi:
Hei!

Sen jälkeen kun olen suorittanut diplomi-insinöörikoulutuksen samassa koulussa ja nykyisin joskus palkkaan ihmisiä, joilla on vastaava tutkinto, voin ehkä auttaa. Alan odotukset (olivat?) että rakennusinsinöörien pitäisi pystyä toteuttamaan tekninen ratkaisu hyvin, ja diplomi-insinöörien kehittää ja optimoida uusia ratkaisuja. Kuulostaa siltä, että haluaisit ehkä olla sillä tietotasolla, että voit myös kehittää, ja että kuulut kohderyhmään, joka voisi myös suorittaa viimeiset kaksi erikoistumiseen liittyvää vuotta? Epäsuorasti sinulla on hyvä perusta vaikuttaa siltä, osaat laskea kaikki mainitsemasi asiat erikseen, mikä epäsuorasti antaa sinulle koko seinän (oikea U-arvo+oikea lujuus+oikea kosteusturvallisuus+oikea pintamateriaali+oikea tila asennuksille jne.) mutta kaikkien näiden tietojen yhdistäminen eri kursseilta ja koko rakennusten optimointi muistan Master-tasona. Jos haluat aloittaa ulkoseinien rakentamisen sisältä ulospäin, rakennusfysiikan kirjat ovat yleensä hyvä alku.

Se, mitä kysyt (Miksi toteutustapa on tietyllä tavalla) on osittain näissä kirjoissa, jotka olivat kurssikirjallisuutta kursseilla, joita olen käynyt: "Käytännön talonrakennustekniikka" K Sandin, "Käytännön rakennusfysiikka" K Sandin, "Sovellettu rakennusfysiikka" B-Å Pettersson, "Rakennusfysiikka - näin talot toimivat" C-E Hagentoft, "Johdanto rakennusfysiikkaan" C-E Hagentoft.
Se voi varmasti olla niin kuin sanot! Että se on Master-tasolla :) Olen vasta valmistunut AMK-insinööri. Joten ehkä mietin jotain, jota oppii Masterissa :crysmile: Halusin itse asiassa opiskella Masterin, mutta koska olen AMK-insinööri enkä diplomi-insinööri, minulla ei ole kelpoisuutta opiskella mitä tahansa Masteria. Jos haluan opiskella talonrakennukseen suuntautuva Master, minun pitäisi suorittaa 3-4 kurssia ohjelmani ulkopuolella vain saadakseni oikeuden hakea Masteriin. Useat kurssit pidetään samanaikaisesti (sama päivä ja sama aika), joten minun pitäisi siis käydä koulua 1-2 vuotta vain voidakseni hakea Masteria :sweat: Lisäksi olen äärimmäisen loppuunpalaneena koulusta. Joten se tuntuu melko turhalta. Uskon, että on arvokkaampaa edetä työuralla 3 vuotta kuin opiskella koulussa vielä 3 vuotta vain saadakseen erikoisosaamisen. Ajattelin siksi, että voisin lukea siitä itsekseni omasta aidosta kiinnostuksesta :) Aion ehdottomasti tarkistaa suosittelemasi kirjat :) (y) Olen jo varannut paljon kirjastosta :crysmile:

• Tykkään
seniorkonsult
  • Laddar…
B
S seniorkonsult sanoi:
Joo, nyt siitä tuli vaikeaa. Harjoittelijana työmaalla näkee miten rakennetaan, mutta tuskinpa siellä on ketään, joka selittää miksi. Tarvitaan siis kirja ”Miten talo rakennetaan” täydentäen fyysisillä ominaisuuksilla. Harjoittelu arkkitehtitoimistossa antaa varmaan enemmän aluksi.
Etsin nyt töitä. En harjoittelua. Saatan aloittaa työskentelyn 3 viikon kuluttua suunnittelijana. Ajattelin, onko olemassa jokin tapa kouluttautua itse siihen mennessä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.