49 502 lukukertaa ·
188 vastausta
50k lukukertaa
188 vastausta
Kuinka tehdä rakennepiirustuksia?
Jänneväli 6,6 m ei ole kovin paha, joten luulisin, että se ei ole syynä siihen, miksi he ovat suositelleet betonia?P PetKim sanoi:Hei. Aika on kulunut - tämä on vähän kaukaa haettua, mutta parempi kysyä kuin olla tekemättä sitä...
Tarvitsen apua rakentamaani huvilan suunnittelussa. Onko joku siellä, joka tietää hyvän suunnittelijan, tai joka itse voisi olla kiinnostunut tehtävästä?
Dilemma: Rakentajat/suunnittelijat, joiden kanssa olen puhunut, väittävät, että todennäköisesti tarvitsen betonisen välipohjan. Se aiheuttaisi useita ongelmia suhteessa muuhun rakentamiseen, joten minun on tutkittava, voisiko asian ratkaista puu-/teräs-välipohjalla.
Kaksi kerrosta, rinnetalo, noin 12-6,6m ulkoseinien välillä - valetut sokkelit, muurattu alakerta ja puurakenteinen yläkerta. Valitettavasti ei ole seinää, jossa portaat (portaiden aukko) yhdistävät kerrokset, ja toiveena on vesikiertoinen lattialämmitys myös yläkerrassa - mieluiten uralevyissä valettujen sijaan.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan! Peter
Voitko tehdä luonnoksen portaan aukosta?
Olimme samassa tilanteessa, kun rakensimme talomme lähes 25 vuotta sitten. Rinnetalo valettu pohjalaatta ja muuratut seinät alemmassa kerroksessa sekä lattialämmitys molemmissa kerroksissa. Toivomamme portaiden aukko ei ollut ratkaistavissa hyvin prefab-välipohjalla tai puulla. Vaihtoehtona oli valettu välipohja. Sen ansiosta pystyimme tekemään portaita aukon haluamallamme tavalla. Ainoa haittapuoli, jonka olen huomannut, on se, että valettu välipohja on hieman hidas lattialämmityksen suhteen, muuten se on ollut pelkkää plussaa. Mahdolliset vesisängyt, flyygelit tai suuret akvaariot voidaan sijoittaa yläkerrokseen ilman ongelmia. Runkomelu on myös pienempi kuin esimerkiksi puuvälipohjalla. Muotin tekeminen vei hieman aikaa, mutta se oli sen arvoista.
Ehdotan, että yrität valita suunnittelijan läheltä paikkaa, missä aiot rakentaa, jotta suunnittelija voi tarvittaessa tulla katsomaan rakennuspaikkaa työn aikana. Koska foorumi ei tiedä, missä asut, on vaikea ehdottaa ketään.P PetKim sanoi:Hei. Aika on kulunut - tämä on vähän pitkän kantaman yritys, mutta on parempi kysyä kuin olla tekemättä sitä...
Tarvitsen apua rakentamassani huvilan rakenteessa. Onko kellään vinkkejä suunnittelijasta tai olisiko joku itse kiinnostunut projektista?
Kysymys: Rakentajat/suunnittelijat, joiden kanssa olen puhunut, väittävät, että tarvitsen todennäköisesti betonivälipohjan. Tämä aiheuttaisi useita ongelmia rakennuksen muiden osien kanssa, joten minun on tutkittava, voiko sen ratkaista puu-/teräs-välipohjalla.
Kaksikerroksinen, rinne, noin 12-6,6m ulkoseinien välillä - valettu laatta, muurattu alakerros ja puurakenne yläkerros. Valitettavasti ei seinää, jossa portaat (portaikon aukko) yhdistävät kerrokset, ja toiveena on myös vesikiertoinen lattialämmitys ylemmälle tasolle - mieluiten uralevyissä sen sijaan että olisi valettu.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan! Peter
Täytyy lisätä ainakin joku pilari ja piilotettu palkki välipohjaan, jos et halua kantavaa seinää lähelle portaikkoaukkoa. Muuten se on luultavasti kuten @roli kirjoitti, vaikea ratkaista muulla tavoin kuin valetulla välipohjalla.
Voit laittaa lattialämmitysputket 30mm uritetun EPS:n päälle välipohjalle, jotta vältytään mahdollisesti ongelmalta, että lattialämmitys on hidas reagoimaan.
Kyllä, se on kierreporras, joka jättää noin 2,4x2,4 m reiän lattiaan... En ymmärrä, miten ajattelin niin, mutta nyt olen jäänyt kiinni ideaan.. 
Lisäksi reiän kohdalla ei ole seinää alemmassa kerroksessa (katso luonnos) vaan seinät ovat katkoviivojen kohdalla, lähellä. Voin kuvitella terästolpan täytetyn pienen neliön kohdalla, jossa portaat tulevat alas.
Peter
Lisäksi reiän kohdalla ei ole seinää alemmassa kerroksessa (katso luonnos) vaan seinät ovat katkoviivojen kohdalla, lähellä. Voin kuvitella terästolpan täytetyn pienen neliön kohdalla, jossa portaat tulevat alas.
Peter
W Wiklundo sanoi:
Kiitos! Kyllä, on useita etuja, mutta betoni pelottaa minua. Olen itse rakentanut useita puurakenteita ja tiedän, mitä se tarkoittaa - ja voin siten ratkaista asioita hitaammalla tahdilla. Kun otetaan mukaan vesi, viemäri, ilmanvaihto, sähkö, ja 100 muuta putkea, joita haluaisin varmistaa, kun valetaan, saan vähän paniikin... Lisäksi olen ymmärtänyt, että lattialämmitys tulee olemaan ongelmallinen, koska se automaattisesti lämmittää myös alemman kerroksen kattoa... (tulen käyttämään yksinkertaista mekaanista poistoilmaa).R roli sanoi:Olimme samassa tilanteessa, kun rakensimme talomme melkein 25 vuotta sitten. Rinneratkaisu valetulla alapohjalla ja muuratuilla seinillä alemmassa kerroksessa sekä lattialämmitys molemmissa kerroksissa. Toivomamme porraskuilu ei ollut mahdollista ratkaista hyvin valmispuupalkilla tai puulla. Vaihtoehdoksi tuli valettu palkisto. Sen myötä pystymme tekemään porraskuilumme juuri kuten halusimme. Ainoa haittapuoli, jonka olen keksinyt, on että valettu välipohja on hieman hidas lattialämmityksen suhteen, muutoin se on ollut pelkästään positiivinen asia. Mahdolliset vesipatjat, flyygelit tai isot akvaariot, jos haluaa jotain tällaista, voidaan sijoittaa minne vain ylempään kerrokseen ilman ongelmia. Äänieristys on myös parempi kuin esimerkiksi puurakenteella. Muotin tekeminen vei vähän aikaa, mutta se oli sen arvoista.
Oletteko valaneet vesi-lämmitystoimijat suoraan betonirakenteeseen? Vaikuttaako se ilmanvaihtoon/ilmastoon?
Peter
Talo rakennetaan keskelle Skånea.
EPS:n kanssa olen työskennellyt, mutta ajatus on, että yläkerran osissa olisi klinkkerilattia, joten se ei sovi yhteen. Ja jos putket valetaan sisään, on kuulemma ongelmia lämmön kanssa alakerran katossa, ja lisäksi hitausongelmia.
Minulla voi olla pilari siellä, missä portaat tulevat alas - mutta valitettavasti ei siellä, missä portaat alkavat - ja ne ovat kierrettyjä, joten aukko palkistossa on noin 2,4x2,4..
Peter
EPS:n kanssa olen työskennellyt, mutta ajatus on, että yläkerran osissa olisi klinkkerilattia, joten se ei sovi yhteen. Ja jos putket valetaan sisään, on kuulemma ongelmia lämmön kanssa alakerran katossa, ja lisäksi hitausongelmia.
Minulla voi olla pilari siellä, missä portaat tulevat alas - mutta valitettavasti ei siellä, missä portaat alkavat - ja ne ovat kierrettyjä, joten aukko palkistossa on noin 2,4x2,4..
Peter
Meillä on silmukat valettuna betonilaattaan, mutta olemme eristäneet alapuolen 50 mm solumuovilla, joten mitään lämpöongelmaa pohjakerroksessa meillä ei ole. Toki on jonkin verran mietittävää, kun kyse on kaikkien putkien saamisesta paikalleen, mutta ei se ole mahdotonta. Meillä on sähkörasiat, lattialämmityssilmukat, putket kylmälle/kuumalle käyttövedelle ja keskuspölynimuriputket valettuina sekä läpiviennit koneelliselle ilmanvaihdolle. Kun käy kaiken läpi muutaman kerran, jotta ei unohda mitään, niin se toimii. Nyt jälkikäteen ajatellen, olisimme ehkä halunneet lattialämmityksen betonilaatan päälle, jotta lämpö ei olisi yhtä hidas, mutta se on luultavasti ainoa asia, jonka haluaisin muuttaa tässä 25 vuoden jälkeen talossa. Suuri osa sähkön vedoista pohjakerroksen katossa on lisäksi säädettävässä alakatossa, joten sitä voi muuttaa, jos haluaa.
Tässä on ehdotus ratkaisuksi, kun lattialämmitys on betonilaatan yläpuolella:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-3050/
Toimii kaikilla pintalattioilla, mukaan lukien klinkkeri.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-3050/
Toimii kaikilla pintalattioilla, mukaan lukien klinkkeri.
Kiitos! Näyttää siltä, että EPS toimii klinkkerin kanssa - mutta vaikuttaa siltä, että EPS-betonilla täytyy tehdä tasoitusvalu päälle. Joka tapauksessa se on hyvä ratkaisu, jos siitä tulisi betonilaatta. Etsin kuitenkin edelleen vaihtoehtoja puu/teräs -katsotaan, onko se mahdollista. Kiitos avusta tähän asti! Peterpdov sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi