49 494 lukukertaa ·
188 vastausta
49k lukukertaa
188 vastausta
Kuinka tehdä rakennepiirustuksia?
Hei! Olen vastavalmistunut rakennusinsinööri ja tavoitteeni on työskennellä tulevaisuudessa rakennesuunnittelijana, jossa lasken kuormia, mallinnan, laadin piirustusmateriaaleja jne. Koko koulutuksen ajan emme koskaan oppineet mitään rakennesuunnitelmista. Opimme vain, kuinka luodaan yksinkertaisia julkisivupiirustuksia, pohjapiirroksia ja leikkauskuvia. Miten sitten tehdään rakennesuunnitelmat? Miten sitä oppii? Onko jo valmiita k-piirustuksia, joita käytetään vertailukohtana, vai täytyykö kaikki luoda itse olemassa olevan tiedon pohjalta? Miten siinä tapauksessa hankitaan tuo tieto? Olen opiskellut useita vuosia Chalmersissa tullakseni rakennusinsinööriksi, mutta siellä ei opetettu tästä mitään. Opimme hieman betonin, puun ja teräksen ominaisuuksista sekä siitä, miten lasketaan lujuutta. Mutta minulla ei ole aavistustakaan, kuinka esimerkiksi suunnitellaan rakennesuunnitelma seinä-katto-liitokselle. Miten sen oppii?
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Oi, mitä te opitte, joka on hyödyllistä todellisessa maailmassa?B byggingenjören97 sanoi:
Mutta luulisin, että teidän ehkä täytyy harjoitella arkkitehtitoimistossa tai suunnittelufirmassa saadaksenne käytännön taitoa.
Tervetuloa Rakentaa talo -foorumiin joka tapauksessa, @byggingenjören97, ja onnea ammattiisi!
Piirtämisen raportointia oppii suurelta osin ammatissa. Katsomalla yrityksen aiempien projektien piirustuksia ja saamalla palautetta kokeneemmilta kollegoilta.
On kirjasarja nimeltä "bygghandlingar 90", joka on erittäin lukemisen arvoinen.
On myös ilmestynyt uusi kirja yksityiskohtien raportoinnista, joka vaikuttaa hyvältä.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
On kirjasarja nimeltä "bygghandlingar 90", joka on erittäin lukemisen arvoinen.
On myös ilmestynyt uusi kirja yksityiskohtien raportoinnista, joka vaikuttaa hyvältä.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
Minun on vaikea vastata, kun olen juuri valmistunut ilman kokemusta. Opetuksemme on melko teoreettista. Koko koulutus on melko epäkäytännöllinen, mikä ärsyttää minua suuresti. Sen sijaan opimme melko paljon perustavaa laatua olevaa teoriaa, kuten sanottu. Kaikki alkaen kuinka lasketaan lujuutta ja kuinka raudoitetaan, kuinka tehdään geoteknisiä tutkimuksia ja kuinka piirretään ja mallinnetaan tietokoneella (CAD/BIM) jne. Tämä on lisäksi vain se, mitä opimme talonrakennuksen suuntautumisessa monien muiden kurssien ohella. Opimme myös paljon teoriaa muista asioista, kuten esimerkiksi suunnittelu, hydrauliikka, yritystaloustiede jne. Kuinka käyttökelpoista tämä on todellisessa elämässä, on minulle mahdotonta vastata. On varmasti hyödyllistä, että on perustavaa laatua oleva ymmärrys eri aiheista riippuen siitä, mitä haluaa tehdä työksi. Jos esimerkiksi haluan työskennellä suunnittelijana, on melko tärkeää, että minulla on perustavaa laatua oleva ymmärrys lujuudesta, kuinka betoni/teräs/puu käyttäytyy jne., mitä opimme koulussa. Emme saa koulun kautta lainkaan harjoittelua. Ja pääasiassa Chalmers on tunnettu korkeakoulu, ja kaikki insinöörit, jotka ovat opiskelleet siellä ennen minua, ovat selvinneet hyvin työelämässä. Se on kaikki, mitä voin kommentoida tästä toistaiseksiKnockOnWood sanoi:
Kiitos!
Olen myös ymmärtänyt näin! Itse "piirtämisen" tekeminen ei ole vaikeaa. Sen voi oppia 15-vuotias kolmessa päivässä haha. Mietin, miten opitaan suunnittelemaan itse rakenne. Siis se insinööriajattelu sen takana, jos ymmärrät mitä tarkoitanHenrik Lindberg sanoi:
Piirustusten esittämistä oppii suurelta osin työssä. Katsomalla aiemmista projekteista yrityksen toteuttamia piirustuksia ja saamalla palautetta kokeneemmilta kollegoilta.
On olemassa kirjasarja nimeltä "bygghandlingar 90", joka on erittäin lukemisen arvoinen.
On myös tullut uusi kirja yksityiskohtien raportoinnista, joka vaikuttaa hyvältä.
[linkki]
Viimeksi muokattu:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Valitettavasti se ei ole jotain, mitä vain oppii, vaan se perustuu kokemukseen. Koulutettuna rakennusinsinöörinä aloitetaan yleensä mallinnuksesta ja piirtämisestä. Aineisto piirtämiseen tulee usein vanhemmilta, kokeneemmilta kollegoilta. Vinkki on, että älä vain piirrä, vaan kysy ja kuuntele, miksi tietyt asiat tehdään tietyllä tavalla. Katso paljon, kuuntele paljon, yritä saada suuri vaihtelu projekteissa. Älä pelkää kysyä. 
Kiitos! Arvostan kaikkea tietoa ja kaikkia vinkkejä!B bossespecial sanoi:Valitettavasti se ei ole asia, jonka vain oppii, vaan se liittyy kokemukseen. Koulutettuna rakennusinsinöörinä aloitetaan usein mallinnuksella ja piirtämisellä. Piirustuksen pohjana oleva materiaali tulee usein vanhemmilta ja kokeneemmilta kollegoilta. Vinkki tässä on, että älä vain piirrä, vaan kysy ja kuuntele, miksi tiettyjä asioita tehdään tietyllä tavalla. Katso paljon, kuuntele paljon, pyri saamaan suuri kirjo projekteja. Älä pelkää kysyä.![]()
Voin vain olla samaa mieltä @bossespecial:n kanssa, se on kokemus.
Opiskelin rakennusalalla ja sain töitä isommasta yrityksestä sen jälkeen. Kuitenkaan en samalta alalta, johon koulutus oli tarkoitettu.
Olen nyt työskennellyt siellä 2,5 vuotta ja se on edelleen todella hauskaa ja opettavaista. Yritän oppia asioita joka päivä sekä käyttää kollegoita ajatusten keskusteluun.
Lähin kollegani on saanut selittää korkealta ja matalalta.
Mistä olen oppinut paljon, on yhteys kokeneempiin ja siteillä käynti.
Joten mitä voin neuvoa sinulle:
Kuuntele, ole nöyrä äläkä loukkaannu, kun joku tarkistaa työtäsi.
Kokemus tulee vuosien myötä!
Uskalla haastaa itseäsi.
Opiskelin rakennusalalla ja sain töitä isommasta yrityksestä sen jälkeen. Kuitenkaan en samalta alalta, johon koulutus oli tarkoitettu.
Olen nyt työskennellyt siellä 2,5 vuotta ja se on edelleen todella hauskaa ja opettavaista. Yritän oppia asioita joka päivä sekä käyttää kollegoita ajatusten keskusteluun.
Lähin kollegani on saanut selittää korkealta ja matalalta.
Mistä olen oppinut paljon, on yhteys kokeneempiin ja siteillä käynti.
Joten mitä voin neuvoa sinulle:
Kuuntele, ole nöyrä äläkä loukkaannu, kun joku tarkistaa työtäsi.
Uskalla haastaa itseäsi.
Nyt en voi sanoa, että tämä olisi niin yleistä, mutta käsitykseni on, että ne, jotka laskevat ja valmistuvat koulusta nykyään, ovat diplomi-insinöörejä, kun taas ne, jotka piirtävät/muotoilevat, ovat rakennusinsinöörejä tai ovat suorittaneet AMK-koulutuksen tässä. Sitten kiinnostunut ja ahkera rakennusinsinööri voisi varmasti suorittaa joitain laskelmia myös, jos on palava kiinnostus, koska luette jonkin verran aiheesta. Piirtotekniikka eroaa eri rakennusalojen välillä, joten uskon, että liian tiukan mallin opettaminen koulutuksen aikana ei tekisi niin paljon hyötyä. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, jokaisella yrityksellä on oma tapansa muotoilla piirustuksensa ja piirustusohjeet, jotka kuvaavat tätä.
Ei ole mitään outoa tuntea, että ei osaa mitään "järkevää", kun alkaa työskennellä; käytännön asioita ei mahdu tämän päivän koulutuksiin. Sen oppimiseen tarvittaisiin välivuosi rakennusurakoitsijan palveluksessa, oletettavasti.
Ei ole mitään outoa tuntea, että ei osaa mitään "järkevää", kun alkaa työskennellä; käytännön asioita ei mahdu tämän päivän koulutuksiin. Sen oppimiseen tarvittaisiin välivuosi rakennusurakoitsijan palveluksessa, oletettavasti.
30 vuoden jälkeen konsulttialalla, joista useita vuosia johtajana eri tasoilla, voin vain todeta, että korkeammilla akateemisilla tutkinnoilla oppii vain teoriaa ja laskemista. Työskentely konsulttina/suunnittelijana opitaan työpaikalla. Parasta on, jos pääsee myös rakennustyömaille näkemään, miltä todellisuus näyttää ja miten suunniteltu toimii käytännössä. Mutta 90 % siitä, mitä päivittäin työssä oppii, oppii työpaikalla, muut 10 % on koulusta mukana tullutta.
Eikö teillä ollut yhdistyksiä, joissa sitä harjoiteltiin opintojen ohella? Tyyliin kuten Elektrosektionens Tekniska Avdelning tai robotföreningen? Tosin ehkä rakennusalalla harjoittelu yksityisesti on vaikeampaa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielenkiintoinen ketju, mutta myös hieman pelottava. Laskentatekniikan perusteet (projektio-oppi, piirrossymbolit, viivapaksuudet ym.) pitäisi sinun olla oppinut Chalmersissa. Jos ei, niin hanki kirja tästä aiheesta pikaisesti. Sen lisäksi vain harjoittelu auttaa. On ajateltava kolmiulotteisesti ja ymmärrettävä, että piirustus on vain horisontaalinen tai pystysuora leikkaus 3-D-mallin kautta. Nykyajan nuorilla, jotka eivät opi piirtämään kynällä ja paperilla (tai piirroskalvolla), on todennäköisesti vaikeampi oppimiskäyrä. Nykyajan tietokoneavusteinen tekniikka ei ole pelkästään hyvä asia. Sittenhän useimmat K-piirustukset tehdään A-piirustusten pohjalta.
Suuri osa siitä, miten standardisoituja asioita rakennetaan yksityiskohtaisella tasolla, on kuvattu AMA-kirjoissa.B byggingenjören97 sanoi:
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 271 viestiä
30 vuotta sitten ajattelin, että oli typerää piirtää kaikenlaisia kuvioita foliolle jne. Mihin se muka olisi hyväksi?
Tänään, kun piirrän sähkösuunnitelmia, suunnittelen aurinkopaneelijärjestelmiä ja valmistelen materiaalia suunnittelijoille, jotka laskevat lujuuksia jne. Piirsin myös K ja A omaan talooni.
Nyt olen erittäin tyytyväinen, että opin perusteet.
Tänään, kun piirrän sähkösuunnitelmia, suunnittelen aurinkopaneelijärjestelmiä ja valmistelen materiaalia suunnittelijoille, jotka laskevat lujuuksia jne. Piirsin myös K ja A omaan talooni.
Nyt olen erittäin tyytyväinen, että opin perusteet.
fgo sanoi:
Voin vain olla samaa mieltä käyttäjän @bossespecial kanssa, se on kokemus.
Opiskelin rakennusinsinööriksi ja sain työpaikan suuremmalta yritykseltä sen jälkeen. Tosin ei samassa tehtävässä, johon koulutus oli tarkoitettu.
Nyt olen työskennellyt siellä 2,5 vuotta ja se on edelleen todella hauskaa ja opettavaista. Yritän oppia asioita joka päivä sekä käyttää kollegoita keskustelemaan ajatuksista.
Lähin kollegani on saanut selittää asioita ylhäältä alas.
Mistä olen oppinut paljon, on yhteys kokeneempiin ja pääsy paikan päälle.
Joten mitä voin neuvoa sinua:
Kuuntele, ole nöyrä äläkä loukkaannu, kun joku tarkistaa työsi.
Uskalla haastaa itseäsi.
Hienoa! Onko sinulla vinkkejä asioista, joita voisin opiskella/oppia itsenäisesti, kun etsin työtä sen sijaan, että istuisin vain sohvalla pyöritellen peukaloitani?