49 507 lukukertaa ·
188 vastausta
50k lukukertaa
188 vastausta
Kuinka tehdä rakennepiirustuksia?
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Vastauksesi löytyvät suureksi osaksi "Fukthandboken"ista!B byggingenjören97 sanoi:Olet ymmärtänyt minut väärin. On ero siinä, että pystyykö ymmärtämään mitä on piirretty, ja siinä, miksi se on piirretty sillä tavalla.
Kun katson piirustusta, voin tietenkin lukea piirustuksen. Tiedän miltä eriste näyttää, miltä ilmarako näyttää, miltä höyrysulku näyttää jne jne. Mutta en ymmärrä mikä on sen tarkoitus ja miksi se on juuri siellä. Minulla ei ole ongelmaa piirtämisessä tai piirustuksen lukemisessa. Vaan piirustuksen taustalla olevassa rakennusfysiikassa.
Käytäntö voisi olla melko opettavaista. Mutta etsin töitä. Onko sinulla suositella kirjoja tai verkkosivuja, vaikka ne eivät olekaan yhtä opettavaisia kuin käytännön kokemus? Sillä se on ainoa tapa, jolla voin juuri nyt oppia asioita.GoC sanoi:
Vihjailin siitä vähän aiemmin, kun kuvailin, miten me Teknises opimme nikkaroimaan ja muuraamaan Mm:n osana koulutustamme. Paras koulu on olla rakennustyömailla. Tai miksei, suunnittele oma eristetty leikkimökki ja yritä sitten rakentaa se piirustustesi mukaan. Mutta jonkinlainen käytännön kokemus suuresta talonrakennuksesta on varmasti paras koulu. Seuraamalla projektia ensimmäisestä lapioniskusta siihen, kun rakennus otetaan käyttöön, oppii tarkasti, missä järjestyksessä erilaiset runko-osat rakennetaan, mitä koneita käytetään ja mitä mahdollisuuksia/rajoituksia siihen liittyy. Eli kokonaisuuden saavuttamiseksi on ymmärrettävä rakennusprosessi, löydettävä fiksuja ratkaisuja, jotka nopeuttavat rakentamista. Aika on rahaa
Aion hakea sen myöhemmin kirjastosta, jossa se odottaa minua!S seniorkonsult sanoi:
Kuten sanottu; On tärkeämpää ymmärtää miltä tyyppirakenteet näyttävät kuin miksi. Toki voi olla hauskaa sukeltaa siihen ja haastaa vallitsevat käytännöt, mutta jos aloitat sillä uudessa työssäsi, et tule olemaan siellä pitkään. Siksi vinkki on yhä lukea AMA, tillverkaranvisningar, jne.
Viimeksi muokattu:
Miten se ratkesi? Saitko urakoitsija oikeuden vai väärän?GoC sanoi:
Se, mikä puuttuu selvityksestä, on yhteys käytännön rakentamiseen.
Se voi olla hyvin harkittu ja oikein laskettu. Mutta..... Se on, ellei mahdotonta, ainakin hyvin monimutkaista ja kustannuksia lisäävää.
Voin kertoa esimerkin työstäni, jossa saimme vahingonkorvausvaatimuksen rakennuttajalta, kun urakoitsija vaati lisämaksua, koska oikein laskettu sillan perustus oli raudoitettu niin tiheästi, että betonin saaminen alas kaikkialle teräksen väleihin oli melkein mahdotonta. Tyylikäs, siro ja riittävän vahva rakenne se oli, mutta yhteys siihen, miten se piti rakentaa, puuttui.
Joten neuvoni on yhä edelleen opiskella ja ymmärtää käytännön käsityötaidot, juuri silloin kun rakennetaan. Tämä on usein suuri puute monilla insinööreillä.
Itse jaksan raudoituksen, jos siitä tulee liian ahdasta ja näytän jonkin yksityiskohdan, jotta olisi valuaukkoja säännöllisin välein.
Juuri kaiken sen miettiminen, mikä tapahtuu ennen kuin kaikki näyttää piirustuksessa, puuttui koulutuksestani, sen huomasin nopeasti kun tulin alalle. On tärkeää pitää se mielessä varhain, jotta lopputuote on parempi.
Minulla ei ole siitä tietoa. Muistan vain, että se oli esiin tullut ongelma. Mutta todennäköisesti se maksoi muutaman euron.P patrikd84 sanoi:Miten se meni? Saiko urakoitsija väärin vai oikein?
Itse ryhmittelen raudoitusta, jos tila käy liian ahtaaksi, ja näytän yksityiskodan avulla, jotta valuluukkuja on tasaisin välein.
Juuri kaiken huomioiminen, mikä pitää tapahtua ennen kuin kaikki näyttää piirustuksen mukaiselta, puuttui koulutuksessa. Sen tajusin nopeasti, kun pääsin ulos. Tärkeää ottaa huomioon aikaisin, jotta lopputulos on parempi.
Olin tällä sillalla, ihmettelin, eikö se ollut pyloniin perustus.

Jos niin olisi, kaikki Chalmersin rakennusinsinöörit eivät pysyisi pitkään töissään. Mutta näin ei ole. Kuten monet ovat aiemmin kirjoittaneet ja sanoneet, uudelta valmistuneelta ei odoteta kovin paljon. Suurimman osan oppii työpaikalla. Muuten tiedän suunnilleen, miltä tyyppirakenteet tavallisesti näyttävät. Olen kuitenkin kiinnostunut siitä, miksi ne näyttävät juuri siltä.useless sanoi:
Oletko varma, että asia on niin? Pelkään, että vastavalmistuneille rakennusinsinööreille tulee olemaan vaikeaa tulevina vuosina. Monet ovat tänään lomautettuja ja rakentaminen vähenee. Valitettavasti talonrakennusala näyttää olevan melko kovilla pandemian seurauksena. Mutta se ei toki auta sinua tiedonetsinnässäsi.B byggingenjören97 sanoi:Silloinhan kaikki Chalmersin rakennusinsinöörit eivät pysyisi pitkään työpaikoillaan. Mutta näin ei ole. Kuten monet ovat aiemmin kirjoittaneet ja sanoneet, vastavalmistuneilta ei odoteta paljon. Suurin osa opitaan työpaikalla. Muuten tiedän, miltä tyypilliset rakenteet yleensä näyttävät. Olen kuitenkin kiinnostunut siitä, miksi ne näyttävät juuri siltä.
Joo, olen varma. Siitä ei ole edes mitään keskustelua. Miksi sitten on niin meriittävää olla valmistunut Chalmersista työnantajien silmissä? Ja miksi kaikilla uusilla rakennusinsinööreillä menee niin hyvin ammatillisesti? Se mitä sanot, ei heijasta todellisuutta. Anteeksi jos kuulostan ylimieliseltä, mutta se ei oikein pidä paikkaansa. Markkinat ovat ehdottomasti kärsineet pandemian vuoksi, mutta tilanne ei ole täysin toivoton. Monet yritykset eivät ole lainkaan vaikuttuneita ja toimivat kuten ennenkin. Olen ollut useassa työhaastattelussa ja odotan päätöksiä. Tilanne ei tule näyttämään tältä ikuisesti. Lisäksi Göteborgiin suunnitellaan rakennettavaksi satoja tuhansia uusia asuntoja tulevina vuosina samalla kun monet vanhempien sukupolvien insinöörit jäävät eläkkeelle. Joten rakennusinsinöörien kysyntä tulee kasvamaan voimakkaasti.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 viestiä
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 viestiä
Minusta tuntuu, että aina etsitään vastavalmistuneita, joilla on 10 vuoden kokemus 
Jos on suuria projekteja, niin on helpompi ottaa mukaan aloittelijoita, jotka voivat kasvaa rooliinsa. Valitettavasti tämä on vaikeampaa pienemmissä projekteissa tai ehkä pienprojekteissa, joita ajaa yksin, jos ei voi olla lähes omatoiminen.
Kuitenkin omien pienempien projektien vetäminen on erittäin opettavaista.
Jos on suuria projekteja, niin on helpompi ottaa mukaan aloittelijoita, jotka voivat kasvaa rooliinsa. Valitettavasti tämä on vaikeampaa pienemmissä projekteissa tai ehkä pienprojekteissa, joita ajaa yksin, jos ei voi olla lähes omatoiminen.
Kuitenkin omien pienempien projektien vetäminen on erittäin opettavaista.
Ehkä olet oikeassa. En tiedä muuta kuin, että meidän konsultointiliiketoimintamme rakennussektorilla, jossa olen töissä, on selvästi kokenut merkittävän laskun yksityisiltä toimijoilta.B byggingenjören97 sanoi:Kyllä, olen varma. Siitä ei ole edes keskustelua. Miksi valmistuminen Chalmersista on niin arvokasta työnantajille? Ja miksi kaikilla uusilla rakennusinsinööreillä menee niin hyvin ammatillisesti? Se mitä sanot, ei heijasta sitä, miten asiat ovat todellisuudessa. Anteeksi, jos kuulostan kuivalta, mutta se ei oikein pidä paikkaansa. Markkina on ehdottomasti kärsinyt pandemian vuoksi, mutta tilanne ei ole täysin toivoton. Monet yritykset ovat täysin vaikuttamattomia ja toimivat kuten ennen. Olen ollut useissa työhaastatteluissa ja odotan päätöksiä. Tilanne ei jatku ikuisesti näin. On myös suunnitelmia rakentaa satoja tuhansia uusia asuntoja tulevina vuosina Göteborgissa samalla kun monet vanhemman sukupolven insinöörit jäävät eläkkeelle. Joten rakennusinsinöörien kysyntä tulee kasvamaan voimakkaasti.
Suosittelen sinulle, jos voit valita, että aloitat suuren konsultointiyrityksen palveluksessa, jolla on suuremmat mahdollisuudet ja enemmän kokemusta sekä rutiineja vastaanottaa ja kouluttaa uusia työntekijöitä.
Viimeksi muokattu:
Palattuani juuri takaisin vanhempainvapaalta olen ymmärtänyt, että monet kilpailijamme (suuret konsulttiyritykset rakennusalalla) ovat lomauttaneet henkilöstöä. Me emme ole tehneet niin talo- tai siltaprojekteissa (luullakseni teollisuus on tehnyt sen), kuten olen ymmärtänyt. Tänä vuonna palkkaamme vastavalmistuneen laskentainsinöörin, mikä on samanlaista kuin aiempina vuosina - kuitenkaan ei rakennusinsinööriä. Viime vuosina on ollut 1-2 vastavalmistunutta vuodessa.
Käyttöaste on selvästi alhaisempi kuin ennen pandemiaa.
Käyttöaste on selvästi alhaisempi kuin ennen pandemiaa.
Tottakai se olisi unelmaa! Mutta juuri valmistuneena ei voi asettaa liian korkeita vaatimuksia. Haluaa vain päästä alalle, jos ymmärrät minua. Ei halua pelata venäläistä rulettia juuri valmistuneena. Sen sijaan tarttuu ensimmäiseen tarjoukseen minkä saa. Erityisesti nyt koronakautena. Nyt hakee myös työpaikkoja, joista on täysin välinpitämätön. Parempi kuin olla työtön. Minulla oli kuitenkin onnea ja löysin joitakin työpaikkoja, joista olen oikeasti kiinnostunutGoC sanoi:
Olet ehkä oikeassa. Minulla ei ole tietoa paitsi että rakennusalan konsulttiliiketoimintamme, jossa olen töissä, on selvästi huomannut huomattavan laskun yksityisten toimijoiden osalta.
Suosittelen sinulle, jos voit valita, että aloitat suuresta konsulttiyrityksestä, jolla on suuremmat mahdollisuudet ja enemmän kokemusta ja rutiineja uusien työntekijöiden vastaanottamiseen ja kouluttamiseen.
Kyllä, se näyttää vaihtelevan yrityksestä toiseen. Olen ollut muutamissa haastatteluissa, joissa he ovat sanoneet, että heidän yritystään ei ole lainkaan vaikuttanut ja he työskentelevät kuten tavallisesti. Muut yritykset ovat joutuneet keskeyttämään koko rekrytointiprosessin, mukaan lukien yksi yritys, joka tarjosi minulle tehtävän, mutta joutui keskeyttämään kaiken.P patrikd84 sanoi:Kun olen juuri palannut vanhempainvapaalta, olen ymmärtänyt, että monet kilpailijamme (suuret konsulttiyritykset rakennusalalla) ovat lomauttaneet henkilöstöä. Me emme ole tehneet niin talo- tai siltapuolella (luulen, että teollisuus on tehnyt sen) käsitykseni mukaan. Palkkaamme tänä vuonna vastavalmistuneen laskenta-insinöörin, mikä on samanlaista kuin aiempina vuosina - kuitenkin ei rakennusinsinööriä. Viime vuosina on ollut 1-2 vastavalmistunutta per vuosi.
Käyttöaste on selkeästi alhaisempi kuin ennen pandemiaa.