Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
ByggaNytt: Postaa vain yhdessä aiheessa, muuten voi mennä hieman sekavaksi ::) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23327
MrMagic: Tai käytä juuri Mollyankare. Toimii kaikilla levymaateriaaleilla, myös lastulevyllä ja OSB:llä.
MrMagic: Tuntuu täysin turhalta laittaa levyjä siporex-seinille. Siporexin idea on kuitenkin yksi yhtenäinen materiaali. Ei ongelmia kosteuden kanssa jne. Vain tasoitetta ja kankaat/tapetointi. Kevyempien tavaroiden (esim. taulut, pienet peilit jne.) ripustaminen onnistuu hyvin tavallisella X-koukulla. Raskaammat tavarat vaativat tietenkin sopivan pluggen, mutta sellaisia löytyy! Tuntuu, että ihmiset
Larsa: Aseta tolppa lattian ja katon väliin seinän päähän, niin saat vakaan seinän. Sitten luultavasti riittää ruuvi lattiaan, aivan tolpan viereen, jotta saat vakaan rakenteen.
Johannes_o_Marlene: Mahtavaa!!! Sinulla ei ole kuvia? Kuinka kauan kesti tehdä kaikki staketspjälorna?
ByggaNytt: Sama kuin yllä + vähän silikonia/lateksia saumaan niin siitä tulee täydellinen :)
Farzan: Sekä 3 että 5 mm masonitea on yleensä saatavilla rakennustavarakaupoissa. Jos joustavuus on tärkeää, sinun pitäisi valita 3 mm, Calle.
ylven: En minäkään olisi huolissani, mutta mielestäni voit hyvin kysyä miksi he ovat tehneet niin!
JonasHolm: Katsotaanpa, jos ehkä hylkään ajatuksen muovista sinibetonin ja OSB/gyproc-välissä... Ehkä maksaa työssä ja rahassa enemmän kuin on sen arvoista... :-/ /Jonas
Mats: Valitettavasti edelleen yhtä huono idea. Muovi vain sulkisi mahdollisen kosteuden sisään ja nopeuttaisi prosessia.
Fein: Haloin muutaman 45*225:stä 45*195:een viime viikonloppuna ts55:llä. ei mene hirveän nopeasti, mutta se onnistuu. Käytin kyllä mukana tulevaa 48-hampaista terää. jos olet katsonut systainerin kannen sisäpuolta, siellä on kuvia eri lisävarusteista, mukaan lukien karkea terä, joka on tarkoitettu halkaisuun (luulisin) :)
hempularen: Kuten minä tulkitsen kysymystäsi, koskeeko se sitä, tarvitseeko sinun tasoittaa päätysaumat, ne jotka eivät ole tasoiteuraa? Armeringsduk ei ole tarkoitettu korvaamaan saumatasoitusta. Gipstilleverantörien (ja erikoisempien maalausliikkeiden) mukaan saumat tulee vahvistaa paperinauhalla, joka tasoitetaan sisään. Paperinauha on huomattavasti kestävämpi kuin kaikki kuitunauha jne.
aka: Nyt olen ehtinyt tarkistaa hieman tarkemmin toiselta puolelta. Ainakaan ei mitään näkyviä tahroja tai kosteutta puussa. Mutta voiko olla niin, että lecaharkot (joissa on rappaus ulkopuolella) ovat niin "ilmastoituja"? Nehän ovat uritetut yläsivulta? Eikä ulkopuolella sokkelin ole erityisen kuivaa sillä puolella. Tuuletus näyttää olevan hyvä kuitenkin. Ei ole suurempaa halua alkaa
kalle58: Rakennan pöytää, jossa on lisälevy, joka lisätään tarvittaessa. Liitteenä on kuva, joka näyttää miltä se näyttää. Koko on pöytä, jossa on yksi jalka ja vasen puoli kuvasta kiinnitetty seinään. Pöytä on valmistettu työpöytälevystä 1100x750x28 + 500x750x28 lisäosana. Ripustuskoukut, joita harkitsen, ovat rautaa ja kooltaan 18x64mm. Voiko tämä rakenne kestää? Vai onko
Norrbottens: Olen ajatellut asentaa I-palkin katon alle (alakerrassa) nostaakseni kantavan kerroksen 30-40 mm. Keskikohta tulevasta lattiasta on heikko, jänneväli kantavalle kerrokselle on 6,5 m ja 800 mm koolla palkkien välillä palkki tulisi sijoittaa keskelle palkkien väliä eli 3,25 m kummallekin puolelle. Kyseessä on hirsitalo, jossa on kaksi kantavaa seinää plus sydänseinä, tyyppiä
yens: Olen aikeissa tehdä melko suuria muutoksia pohjapiirrokseen juuri ostetussa talossa. Alla olevassa kuvassa esittelen kolme seinää, jotka haluan poistaa, sekä suuren osan lattiarakenteesta rakentaakseni portaikon yläkertaan. Kolme osiota, jotka pitää poistaa (310+225+140 cm), poistetaan luonnollisesti kantavista seinistä. Seinät ovat samanlaisia kuin muutkin sisäseinät talossa, mutta
MathiasS: [citat] Onhan niin, että asiat, jotka eivät pitäisi toimia, toimivat usein kuitenkin. Kun remontoisin kellarin täällä, jotkut seinät olivat koolattu suoraan lattialaatan päälle. Seinän alaosan kouru oli jopa valettu betoniin jostakin syystä. Kukaan tuskin osaa selittää, miksi tuo koolaus ei ollut täysin lahonnut, vaikka laatasta tuli paljon kosteutta. Wigert - laita eristys
danielo: Hei taas ja kiitos kommenteistanne! En ollut kovin tarkka mittauksissani. Hieman tarkemmat mitat ovat 1 metri kummallakin puolella painopistettä ja 0,5 metriä toisella puolella. Eli yhteensä 1,5 metriä on palkki. Ajatus, joka tuli mieleeni, oli, että saattaa huomata kuinka suuri paino on kattotuolista, kun asentaa tuet. Kiitollinen kaikista kommenteista! Daniel
alex25: Kirjoitin aiemmin, että kuului kova ääni lattiasta, kun olin vaihtanut kantavan seinän liimapuupalkkiin, ja nyt kuului taas kova ääni, kun kaveri hyppäsi yläkerrassa! Puhuin kirvesmiehen kanssa, joka auttoi minua, hän aikoi tulla ja yrittää "nostaa" yläkertaa tunkilla, koska listat ovat noin 8 mm lattian yläpuolella yläkerrassa muutoksen jälkeen. Mietin, pitäisikö jättää se
vasy: Hei Liitän mukaan pienen piirustuksen ja ihmettelen, mitä tämä voisi maksaa, jos palkkaa jonkun tekemään sen. Olin ajatellut tehdä sen itse, mutta se ei koskaan toteudu. Se on kipsiseiniä ja teräsrunkoja. Haluaisin vaihtaa ne niin, että ne rakennetaan puurunkoihin. Haluan myös vahvistaa TV:n takana, jotta siellä on tukeva palkki, johon kiinnittää seinäkiinnike. Se ei ole mikään
somelvis: Ja jos valitset kipsilevyt, asennat levyt helposti tavallisella laastilla ja naulatulpalla. Poraa 5m 6mm naulatulppaan niin se pitää tukevasti. Voit poistaa ruuvit kahden päivän kuluttua, ne ovat vain paikallaan kunnes laasti on kovettunut. Ei rakoja ja palkkeja, vain suoraan kiinni. Ystävällisin terveisin
Peppes_Bodega: Kiitos avusta! Byggaren: Viimeinen vaihtoehtosi vaikuttaa minulle helpoimmalta. Nykyinen kantolinja on kyllä kiinnitetty kahdella M12-pultilla/kierretangolla, jotka menevät tolpan läpi, mutta ymmärrän nyt, mitä tarkoitat. Eli otetaan kantolinjan korkeus oikealta tolpalta. Asetetaan lyhyempi palkki, joka liitetään nykyiseen + uuteen (2 metrin) kantolinjaan. Keksin jotain. Eikö voisi
s60: On olemassa kipsiä, jotka sopivat tällaiseen... luulen että ne ovat 6mm, sitten kostutat kipsin pahvia vedellä, niin yleensä kipsin taivuttaminen onnistuu aika paljon:) onnea.. [citat]
fridde: Hei, Minulla on 50-luvun talo kevytsoraharkoilla. Ajattelin nyt purkaa niistä useita ja luonnollisesti osa niistä on kantavia. Olkaa rauhassa - aion pyytää apua rakennesuunnittelijalta, mutta olen utelias, millainen vaikutus tällä tulee olemaan muihin projekteihini talossa. Kun tehdään palkkivaihto teräspalkilla, miten se kiinnitetään lattiaan? Pitäisikö se asettaa suoraan
fridde: Hei, Olen ostanut 50-luvun talon, jossa on korotettu lattia. Nyt se vaikuttaa olevan täysin OK Anticimexin mukaan, mutta talon osassa on muovimatto suoraan betonilattialla. Luonnollinen reaktioni mielestäni on laittaa nivell-lattia sinne välttääkseni mahdollisia ongelmia. Onko jollain muuta ehdotusta? Te, jotka olette asentaneet nivell-lattian, kuinka paljon olette maksaneet noin per
zankan: Asennus kertoo itsestään ;-) Kurkista keittiölaatikkoihisi tai lipastolaatikoihisi, joissa on tämän tyyppiset kiinnikkeet. Muuten kiinteä osa kiinnitetään runkoon ja liikkuva osa laatikkoon... Jos teet laatikon itse, käytä esim. 4-6 mm vaneria... kahteen kerrokseen sivukappaleeseen... Toiseen kerrokseen tee sovite kiinnikkeelle....
Skogsbananen: Mutta hän haluaa betonin pintana. Sen pitäisi toimia, mutta noin ohuissa kerroksissa pitäisi varmaankin käyttää kuituvahvistettua betonia. Tietenkin sinun täytyy olla kosteussulku alla. Kantavuus ei varmaankaan ole ongelma, sillä kuten sanot, betoni ei paina enempää kuin klinkkeri. Ehkä olisi turvallisempaa, jos ottaisit vähän paksumman kerroksen betonia? Tarkoitan, että