Minulla on siporex-sisäseinä. Siihen on tasoitettu kipsilaastilla (luulen) ja sitten tapetoitu. Suurin osa tapetista on helppo poistaa.

Haluan liimata OSB-levyn olemassa olevaan seinään ja sitten ruuvata kipsilevyn kiinni, jotta ei tarvitse käyttää tulppia joka kerta, kun jotain pitää kiinnittää seinään.

Mitä liimaa tähän käytetään? Kipsilaasti ehkä?
 
Onko seinä hiekkainen siellä missä ei ole tapettia?
Luulisin, että sitä voi liimata ardex S-48:llä.
Jos se on hiekkainen, saattaa tarvita vähän pohjustetta ensin.
Jos tapetti ei pysy kiinni, se täytyy poistaa.
Voidaan käyttää asennusliimaa, jos voi
kiinnittää jonkinlaisen ruuvitulpan levyn kiinnittämiseen.
Joskus käytämme asennusliimaa ja lastulevyruuveja
suoraan kevytseinään. Riippuu vähän siitä,
minkälainen seinä on, toimiiko se. Kuonasementtiseinään
voi tehdä niin.

Terveisin Putte
 
Ei se ole hiekkainen.

Suurin ongelma on varmaan, että suuri osa tapettia jää kiinni seinään, ja on vaikeaa saada pois viimeinen paperikerros. Ei sinänsä ole väliä, vaikka siitä tulisi vähän epätasaista, mutta oletan, että on epäsopivaa liimata ohut paperikerros.

Levyn kiinnittäminen liimauksen jälkeen ei ole ongelma - joko se pysyy kiinni karkeilla ruuveilla tai, jos vastustaa, voin vetää ruuvin seinän läpi...

Kiitos vinkistä.
 
Tarvitsisin muutamia viisaita neuvoja kiinnityslaastin valintaan tätä työtä varten.

Maxit ehdottaa, että käytetään Serpo 616. Tapetti on poistettava kokonaan, mikä ei ole ongelma, ja 616 käsittelee myös OSB:n liikettä.

Myös S48 voidaan tietysti käyttää.

Ongelma molemmissa näissä tuotteissa on, että minun tulee asentaa 35 levyä seinälle ja siihen kuluu noin 200 kg Serpo 616. Sekä S48 että Serpo 616 ovat kalliimpia kuin kulta.

Onko olemassa joitakin vaihtoehtoisia tuotteita, jotka ovat edullisempia? Sen pitäisi silti olla saman tyyppinen tuote kuin nämä kaksi.
 
Tulevaisuudessa aion liimata kipsiä Lecaan, mikä on suunnilleen samat edellytykset (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41593)

Ottaen huomioon hinnan, mielestäni sinun pitäisi kokeilla liimata noin ~1/2 m2 esimerkiksi kipsilaastilla, PL600:lla, halpalla kiinnityslaastilla Byggmaxilta jne., ja sitten kokeilla, kuinka hyvin levyt todella pysyvät paikallaan ;)
 
Kipsilaasti voisi kyllä toimia, jos se olisi vain kipsiä. OSB-levy liikkuu kuitenkin, joten siitä tulee hankalampaa.

Sopiva asennusliima saattaisi toimia, mutta kysymys onkin kuinka kauan.... Se olisi ikävää, jos 70 levyä putoaisi lattialle parin vuoden päästä.
 
Niin, teet sen todella vaikeaksi itsellesi käyttämällä OSB:ta. Jos se olisi ollut kipsilevy suoraan Siporexin tai Ytongin päällä, sen voisi kiinnittää halvimmalla kaakeliliimalla. Liimauksen aikana vedät levyt kiinni rakennusmaxin 1 kruunun naulatapeilla. Halpaa ja yksinkertaista. Ainoa haittapuoli on, että on 100% mahdotonta saada levyä irti myöhemmin ilman että repii mukaansa puolikasta seinää.

Naulaaminen Siporexiin ja Ytongiin onnistuu aivan mainiosti tavallisella galvanoidulla naulalla. Ennen vanhaan koko keittiön sisustus naulattiin kiinni tavallisella naulalla suoraan kevytbetoniin. Sellaista ei koskaan tulppailtu.

Yksi vinkki, jos aiot tulpata kevytbetoniin, poraa puukärkiporalla. Käytä 5 mm poraa 6 mm tulppaan, 7 mm poraa 8 mm tulppaan jne... Silloin et tarvitse kalliita erikoistulppia, tavallinen cheapo- tai naulatulppa käy erinomaisesti. Naulatulppa hakataan sisään ilman ruuvia, sitten lyöt ruuvin sisään ja se pysyy paikallaan Satana.

Terveisin
 
somelvis sanoi:
Ja du försvårar det duktigt för dig själv genom att använda OSB.
Jo tack, jag har insett det. ::)

Hade det varit gips direkt på Siporex eller Ytong så sätter man det med billigaste sortens kakelfix. Under limningen drar du in skivorna med 1 kronors spikplugg från byggmax.
Billigt och enkelt. Enda nackdelen är att det är 100% omöjligt att få bort skivan i framtiden utan att riva med sig halva väggen.

Spika i Siporex och Ytong går alldeles utmärkt med vanlig galvid spik.
Förr satte man ju hela köksinredningar med vanlig spik direkt i lättbetongen.
Man pluggade aldrig sånt.

Ett tips om du ska plugga i Lättbetong, borra med ett träborr med spets.
Använd 5mm borr till 6mm plugg, 7mm borr till 8mm plugg osv...
Då behöver man inga dyra specialplugg, vanlig cheapo eller spikplugg går utmärkt.
Spikpluggen knackas i utan skruven i, sen klappar du in skruven och det det sitter Satana.

Mvh
Mietin, voisiko olla paras yhdistelmä. Kipsi suoraan Siporexiin, missä on epätodennäköistä, että jotain kiinnitetään seinään, OSB taakse, missä tiedetään, että paljon ruuvataan (esim. tyttären huoneessa).

Halvat spikplugg ovat ehkä hyvä ratkaisu, missä joka tapauksessa on OSB takana, ehkä yhdistettynä johonkin montagelim.

En suostu suoraan naulaamaan asioita siporexiin. Jotkut asiat pysyvät kiinni kuin tauti, mutta joskus se ei ota yhtään.
 
Liimaa asennusliimalla ja ruuvaa tavallisia grabber kipsilevyskruuveja kiinnitystä varten.

MathiasS sanoi:
Minulla on sisäseinä siporexista. Siihen on tasoitettu kipsilaastilla (luulisin) ja sen jälkeen tapetoitu. Suurin osa tapetista on mahdollista poistaa.

Haluan liimata OSB:n olemassa olevaan seinään ja sitten ruuvata kipsilevyn, jotta vältyn kiinnittämästä kun jotain pitää laittaa seinälle.

Mitä liimaa tähän käytetään? Kenties kipsilaastia?
 
Luovutan.

Ei tule OSB:ä siporex-seiniin. Inventoin mahdolliset kiinnityspisteet tauluille, hyllyille ja muulle krääsälle ja tajusin, että lisäkustannukset OSB:n asentamisesta, mukaan lukien OSB-levy itse, eivät ole työn tai materiaalikustannusten arvoisia.

Paras hinta, jonka löysin Serpo 616:sta, oli 330 sek 9 kg:lle. Ikävä juttu, kun pitää olla 150 kg.

Menee kipsi suoraan siporexin päälle.
 
Tuntuu täysin turhalta laittaa levyjä siporex-seinille. Siporexin idea on kuitenkin yksi yhtenäinen materiaali. Ei ongelmia kosteuden kanssa jne. Vain tasoitetta ja kankaat/tapetointi. Kevyempien tavaroiden (esim. taulut, pienet peilit jne.) ripustaminen onnistuu hyvin tavallisella X-koukulla. Raskaammat tavarat vaativat tietenkin sopivan pluggen, mutta sellaisia löytyy! Tuntuu, että ihmiset ovat vähän jumiutuneet tähän OSB/lastulevyyn kipsin takana. Mitä teillä oikeastaan on seinillä? Käsipainoteline tai pianon ripustukset siivouksen ajaksi?! Normaalit kuormitukset (kuten sisustus, kaapit jne.) eivät ole ongelma käsitellä, pesuallas saattaa toki olla ongelma, jos puuttuu tukipuut, mutta sen voi aina ratkaista…
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.