Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Grop: Olen ajatellut tehdä saunastani hieman pienemmän viistämällä yhden kulman 45 astetta ja asentamalla uuden saunan oven viisteeseen. Jotta voin tehdä sen, minun täytyy purkaa osa nykyisistä seinistä, jotka on tehty betonista. En tiedä, onko se betoniharkkoa vai ei. Vanhat rakennuspiirustukseni sanovat "Väggsystem A40/A10" piirustuksessa kellarin perustuksista. Onko joku, joka tietää,
Mattias Jönsson: Hei! Olen täysin uusi täällä foorumilla, ja vaikka olen hakenut ja lukenut, niin aloitan räväkästi: Asun tiilitalossa vuodelta 1898, jossa on harmaakivestä muuraamalla tehty ja tuuletettu rossipohja. Suurin osa talosta remontoitiin 80-luvulla, mutta kaksi huonetta jätettiin koskematta. Ja nyt on niiden aika... Nykyään lattian alla on täysin eristämätön lankkulattia, joka on
Mats: Lähdin cc 120:sta ja se voi pitää kunnolla liimatun lattialastulevyn kanssa, mutta en suosittele sitä.
Johan 35: Aloitamme kerroksen rakentamisen ja aiomme pyytää tarjouksia materiaalista. Onko olemassa ohjelmaa materiaalitarpeen laskemiseen? Tiedämme, mitä materiaalia tarvitsemme rakennuspiirustuksen mukaan, mutta emme kuinka paljon kutakin. Kiitos!
DVE: Olen ajatellut cederträ paneelia talon parille päätykolmiolle. Onko joku ostanut niitä? Mitä ne maksavat noin €/neliömetri? Minkälaisen paneelin ostitte? Fjällpanel tai suorempi tavallinen pontattu paneeli? Olen ajatellut kahta päätykolmiota kuvan mukaisesti. DVE
coss: Nytä kiinnostuin. Googlasin Solidworks. Onko olemassa mitään hyvää ilmaista ohjelmaa materiaalimenekki ym. laskemiseen? Emme aio rakentaa uutta vaan vain laajentaa hieman. Mutta olisi kiva laskea sitä hieman ammattimaisemmin. //Sture
Kalleman: Jos kuitenkin rakentaisin uusia muotteja ja valaisin, olisin varmaan itse valinnut korvata kokonaan vanhat. Toki vanhat täytyy poistaa kaivamalla, mutta luulen, että säästää aikaa, kun ei tarvitse sählätä valun kanssa, jos vanhat jätetään uusien sisälle. Lisäksi, jos vanhat säilytetään, täytyy luultavasti tehdä uudet isommiksi, jotta vanhat mahtuvat sisälle. Molemmat tavat
Mats: Kipsilevy ja ankkuripultit pitävät ongelmitta, mutta on parempi, jos takana on jonkinlainen puukuitulevy, se on vain niin. Jos haluaa tehdä sen yksinkertaisesti, voi käyttää lastulevyä. Mukava työskennellä ja melko vahva. Toki OSB on vahvempi, mutta käytä silloin ankkuripulttia, jos aikeena on kiinnittää jotain todella raskasta.
Haegermeister: Aion asentaa hieman kapeamman oven kellariin, koska se osuu portaikkoon, se pitäisi kaventaa 110 cm > 100 cm Kysymykseni: Voiko muurata lecablock 9x19x59 PYSTYYN?! Eli tässä tapauksessa 3 ja puoli lohkoa pystysuoraan muurissa (muuri on betoniharkkoa) Onko jollain parempi ratkaisu?
lastkaj: Minusta se tuntuu väärältä päässäni, kun puhutaan naulapyssystä listoille, dyckert-pyssy kuulostaa paremmalta. Näen mielessäni isoja 3-tuuman nauloja listoilla. Vaikka tiedän, että kutsun sitä dyckert-pyssyksi, se on myös nimeltään naulapyssy. http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=351964952&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-076000&dept_id=SE-076
Mats: En aio sanoa, että se on oikein, mutta täällä naulataan jokaista sääntöä.
jon_h: Kyllä, sen pitäisi olla. Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi se on rakennettu niin, uskomattoman kummallista.
Snailman: Olen ajatellut laittaa 45mm eristystä ja koolauksia kantavien palkkien sisäpuolelle, joten silloin ei varmaan tarvita kaksoissokkelia...
Mikael_L: Onhan sinulla kattoristikot siellä nyt tai... Miten ne on suunniteltu? Mikä puutavaramitta ja mikä cc-mitta esim.
jon_h: Voit aina maalata 2-komponentin maalilla, joka on sävytetty oikeaan väriin. Se varmasti kestää. En tiedä kovin paljon maaleista, joten en voi kommentoida muiden vaihtoehtojen kestävyyttä.
daniellindholm: Olen täysin samaa mieltä rakentajan kanssa vanerista. Voit halutessasi, saadaksesi lisävarmuutta, myös liimata puuta leikkaukseen, mutta se on ylimääräistä, jos asetat vanerin sivuille ja sekä liimaat että ruuvaat sen.
Saxpy: [citat] Aion tehdä saman itse asiassa, mutta minulla on yksi kysymys... Onko sinulla tänään ilmaa, joka tulee ylös kattorakenteiden kautta ja ylös ullakolle? Jollei, mitä ilmarako tekee, jos se ei ole tuulettuva?
JanneSjo: katson Royal Polar ja Midmade - katson myös leveämpiä versioita noin 69 cm kapeiden 54 cm sijaan onko jollakulla hyviä / huonoja kokemuksia näistä?
kalle26: Joo, jotain sellaista sen täytyy olla. Olisi mielenkiintoista nähdä enemmän tietoa sellaisesta rakenteesta (kiinnitys)
joflopp: Aloin menettää toivoa, kun en löytänyt niitä kummastakaan Sjögrensiltä, Beijeriltä tai Swedolilta. Kävi ilmi, että Julalla on niitä valikoimassaan, kun tarkistin uudesta kuvastosta.
ltz: Sain tänään kommenttina tarjouksen 5x5" palkeista, 6 metriä pitkiä kuusesta, 52:- per metri + alv. 6"x6" ne haluaisivat 72+alv ja toimitus maksaisi noin 2000:- + alv... Ei tunnu kovin kalliilta. Kysymys on enemmän siitä, mitä nämä kestäisivät.
anaitis: Hyvin menee! Kaiva maa pois ja valaa uusia pilaria.
Realmuppen: Hei! Olen saanut käsiini toisen palkin, jota aion käyttää, 240 HEB palkki. Ei tosin ilmainen, mutta todella halpa. Se on nyt odottamassa nostoa levyllä...:) Kiitos vastauksesta!