Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
PCLarsson: jos sinulla on paljon reglar voit kiinnittää ne yhteen puristimella ja käyttää sitten pyörösahaa (oikea syvyys) tasaisin välein (noin 5 mm), sen jälkeen ota vasara ja poista pienet palat ja tämän jälkeen ota taltta ja tasoita, terävällä taltalla teet sen käsin... edit: Helioz, miksi sinun pitää kirjoittaa samaan aikaan kuin minä;)
Onkel Heini: OK, Dr Fozz, olit oikeassa - kiitos! Luulen kuitenkin, että täytyy olla varovainen, jos pora reikä sattuu osumaan niin lähelle plåtregelns sivuseinä, että molly ei voi laajentua.
Matti_75: Helpoin tapa kiinnittää profiili on tällaisilla här. Merkitse c/c 300mm kattoon pidä profiilia kattoa vasten, poraa profiilin läpi kattoon, ja naulaa kiinni.
Gabbe1: Ehkä, julkisivutulppa laajenee vain edessä. Mutta ei olisi varmaan ollut haittaa käyttää 180 tai 200 mm pitkiä. Sitten sinun kannattaa tarkistaa, ovatko julkisivutulpat sopivia myös leca:aan. Käytin 160 mm pitkiä 70 mm solumuoville ja 22 mm rimoille, toimi erinomaisesti.
macaroni: Cheesus: Minulla on nimittäin H-palkki, jonka mitat ovat 180x170, mikä siis pitäisi riittää, ottaen huomioon mitä sinulla on ladossasi. Mycke-nu: Ruoste ei tietenkään ole hauskaa, mutta voinhan ruostesuojata, maalata ja sitten rakentaa teräspalkin sisään samalla puutavaralla, jota minulla on parvekkeelle.
Lindgrenski: Ajoimme kokonaan 45x70. Kylpyhuone on vain 2,5 m, joten ei suurempia kustannuksia, ei tarvetta kiinnittää kattoon tai asentaa päätyihin. Laitoimme valkoiset kattopaneelit, ostettu Coopista.
End: Tulkitset sen toissijaiseksi kantavaksi rakenteeksi, koska keskellä olevat seinät ovat ohuempia kuin ulkoseinät. Jos tämä on oikea piirustus, ja jos keltaiset renkaat vastaavat aukon kokoa, en usko olevan ongelmia lisätä aukkoja siihen. Pyöreät aukot ovat tietenkin vaikeampia kuin neliömäiset, mutta tiikerisahalla ja oikealla terällä sen pitäisi onnistua, esimerkiksi Lenox
tånni: Sain rakennuslupani läpi viime vuonna. Leca/betoni-harkko on "palamaton" ja hyväksyttävä tähän luokitukseen.
Ekand: Luin ja luin, mutta missasin sen tiedon. Aion tietenkin doublecheck tämän, mutta oletan, että se toimii kuten ajattelin. Kiitos Ola
Anders_Nilsson: Joo, näin minäkin ajattelin, kiitos tiedoista ja esimerkeistä! /Anders
twtwtw: Ajattelin rakentaa vaakasuoran aidan, eli vaakasäleiköt. 3 kpl vaakasäleiköitä, mitat 28*145, 10 cm väli maasta ja 15 cm jokaisen säleikön välissä. Yhteensä 85 cm. Tolpat ovat 90 cm. Mikä on maksimi cc-etäisyys, jotta se olisi vakaa? Lasten turvallisuuden vuoksi välin tulisi olla 10 cm, jolloin vaakasäleiköiden korkeudeksi jää vain 75 cm. Olisiko hyvä idea laittaa viimeinen
hakaner: Ankkurointimassa & kierrevarsi toimivat, jos aiot ripustaa raskaampia esineitä... http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fischersverige.se%2FResourceImage.aspx%3Fraid%3D26018&rct=j&q=ankarmassa%20fischer&ei=WIulTaiGG8TFswbg2riFBw&usg=AFQjCNEJmLM0uKJy7IBMj-rxZuBqR4eqpg
PeterB: Joo, pitää varmistaa asia konstruktöörin kanssa, mutta toivoin, että täällä olisi joku asiantunteva, joka voisi antaa viitteen siitä, ollaanko oikealla kenttäpuoliskolla... Olen tekemässä ikkunatarjouksia ja tarvitsen tietoa siitä, kuinka paljon tilaa on leikittävissä kaikkien palkkien ja pylväiden jälkeen.
haavard: http://www.byggahus.se/forum/loesvirke-timmerhus/152164-takstolar-plywood-istaellet-foer-spikningsplat.html#post1130479
Millox: Olen varmaan keksinyt, mistä kosteus tulee... [bild] Sääntö on kiinni vanhan osan ulkoseinässä, ja hometta tulee levyjen välisestä saumasta. [bild] [bild] En ole löytänyt mitään muuta paikkaa, josta kosteus tulisi, mukaan lukien lecan alta, joten todennäköisesti kaikki kosteus tulee tästä. Silloin kysyisin näin: Onko jotakin, mitä voin laittaa saumaan, jotta se tiivistyisi? Onko
Daniel78: [citat] Nostin meidän pannu noin 300kg näin: http://www.akkk.se/huset/flying/index.htm http://www.akkk.se/huset/hole/index.htm En kuitenkaan muista, oliko se 45*95 vai 45*120, puu on vahvempaa kuin uskoisi :)
Andropov: Hei! Olen vaihtanut koko katon talossa, 1,5-kerroksinen omakotitalo (45 astetta). Tuuletus harjalle asti ja kaksi sivutuuletusaukkoa ullakolla. Minulla on 5 cm ilmarako kylmä ullakon/aluskatteen ja ullakon välissä. Aluskate ulottuu tuskin metriä talon ulkopuolelle. Kysymys nyt, kun aion naulata aluskatteen kattokannattajien kohdalle, on kuinka suuri ilmarako tässä tulisi olla? Oikeastaan
nattugglan11: Kiitos vastauksesta. Onko sopivampaa ottaa tavallinen nelikulmaputki(teräs) kynnykseksi alumiinin sijaan?
monsterbyggare: Onko saatavilla mitään rakennusohjetta verkosta koskien tuuletusrakoja (ulkoseinä puupaneeleilla) vaaka- ja pystypaneeleille. Moni rakentaa täysin ilman tuuletusrakoa sekä alapuolella että yläpuolella ulkoseinää. Eli he sulkevat koko seinän naulausruoteella ilman hyönteisverkkoa tai tuuletusrakoa. Ikkunoiden ympärillä pitäisi kai myös olla tuuletusrako yläpuolella, jos sen aikoo
sepani: Hei, olen pystyttänyt painekyllästetyn puuaidan ja etsin siihen "päälevyä". Aidan leveys on noin 110 mm. Onko kenelläkään tietoa, voiko tällaista esim. mustana tai sinkittynä ostaa "valmiina"? Minulla on myös kulma. Jos sitä ei saa valmiina, onko teillä vinkkejä, miten pitäisi toimia? Tuntuisi kalliilta tilata peltiseppä tätä varten. Mutta ehkä sen voi tilata? Mitat ovat
Jan-Å: [citat] Juuri niin, eihän sinulla ole lattarautaa betonissa?? Niin ei ole koskaan ollut minun autotalleissani, joten valoin sisään kulmaraudan, jonka ostimme romukauppiaalta. Se, mihin SBH linkittää, kutsun yleensä vain kulmaksi, mutta se on tietysti myös kulmarauta, ei kuitenkaan sellainen, joka valetaan autotallin lattiaan portin kohdalla ;)
snuttjulle: Eikö olekin parempi kiinnittää kaide regleihin tai varmistaa, että siellä on tuet, joihin kaide voidaan kiinnittää? Omassa lapsuudenkodissani yksi kiinnikkeistä oli "väärässä" kohdassa, joten se repi kipsistä ulos kerran liikaa. Lopulta seinän toiselle puolelle, joka oli WC, tehtiin suuri sydämenmuotoinen pyyheteline, ja siihen kaide sai sitten vakaan pohjan kiinnitettäväksi.
Enk Projektet: [citat] Olen samaa mieltä GustavW:n kanssa kaikesta täällä paitsi tasoituslattian osalta, koska se on kalliimpi ratkaisu, eikä siitä tule yhtä tukeva ja hyvä kuin betonista. Kysy konstruktööriltä, jos olet epävarma. Jos sinulla ei ole hyvää kontaktia, voit lähettää minulle PM.
MaZtoR: [citat] se on sallittu vain vyöhykkeellä 2 kylpyhuoneessa nykyään. vyöhyke 1:llä se ei ole sallittu.
Logitech: Tiivistin vaahdolla, kun aion tasoittaa tasoitteella, jotta se ei päädy listan alle. Toivottavasti en mokannut nyt...
jerk: Aseta molemmat säännöt limittäin siten kuin haluat niiden olevan asennettuna. Ota lyijykynä ja piirrä ylä- ja alapuolelle pitkin molempia sääntöjä. Siellä missä viivat risteävät, sahaa molemmat säännöt, ja saat täydellisen siirtymän oikealla kulmalla.
linusab: Kiitos avusta. Ilmanvaihtokanavat ovat valitettavasti hieman liian leveät.. Tiedätkö, onko Plastexilla joku tukkukauppias Tukholman alueella? Bauhausissa heillä on paljon metallisia ja muovisia profiileja. Kuitenkaan ei ole neliönmuotoisia muovisia, vain neliöprofiileja alumiinista ja teräksestä.
gadu^: Kuten Helioz sanoo, talviliimaa löytyy kaikkialta. Esim. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18004.aspx Sain vinkin kirvesmieheltä käyttää talviliimaa, kun asensin lankkulattian ullakolle, jonka sisustimme makuuhuoneeksi.
anaitis: Hyvin todennäköisesti nuo seinät eivät ole kantavia.