2 022 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Rikkoutunut porraskaidetta - väärin asennettu?
Jonkin aikaa sitten olin menossa alas portaita (sisällä) asunnossani. Onnistuin liukastumaan viimeisillä portailla ja jarruttaakseni kaatumista tartuin oikealla kädelläni kaiteeseen. Puoli sekuntia myöhemmin istun, hieman yllättyneenä, portailla takamuksellani ja olen repäissyt koko kaiteen irti seinästä. Kaide on noin metrin pitkä ja kiinnitetty vain kahdella kipsilevyankkurilla seinän kaksoiskipsiin (26 mm?). Asunto on rakennettu vuonna 2006 ja ehkä minun pitäisi mainita, että painan vain 75 kg.
Ilman parempaa tietoa mielestäni kaiteen kiinnitys vaikuttaa erittäin alimitoitetulta.
Kysymykseni on, mitkä vaatimukset asetetaan kaiteelle kantavuuden ym. suhteen? Olisin kiitollinen, jos saisin vähän enemmän tietoa ennen kuin keskustelen asiasta yhdistyksen kanssa.
Muutamia kuvia (klikkaa nähdäksesi suurempana):

/Johan ES
Ilman parempaa tietoa mielestäni kaiteen kiinnitys vaikuttaa erittäin alimitoitetulta.
Kysymykseni on, mitkä vaatimukset asetetaan kaiteelle kantavuuden ym. suhteen? Olisin kiitollinen, jos saisin vähän enemmän tietoa ennen kuin keskustelen asiasta yhdistyksen kanssa.
Muutamia kuvia (klikkaa nähdäksesi suurempana):

/Johan ES
Ilmeisesti kiinnitykset (2 kpl ?) kipsilevyssä ovat puutteellisia. Jatkuva kuormitus väsyttää kiinnityksiä. Kiinnitysten määrän lisääminen on mahdollisuus, mutta se ei todennäköisesti näytä järkevältä. Vaihtoehtona on vahvistaa kipsilevy lastulevyllä, joka liimataan/ruuvataan (suuremmalla määrällä) kipsilevyyn. Lastulevy, jonka ei tarvitse olla merkittävästi suurempi kuin kaidetolppa, muodostaa sitten perustan ja kiinnityksen kaidetolpalle.
t. TMI
t. TMI
Eikö olekin parempi kiinnittää kaide regleihin tai varmistaa, että siellä on tuet, joihin kaide voidaan kiinnittää?
Omassa lapsuudenkodissani yksi kiinnikkeistä oli "väärässä" kohdassa, joten se repi kipsistä ulos kerran liikaa. Lopulta seinän toiselle puolelle, joka oli WC, tehtiin suuri sydämenmuotoinen pyyheteline, ja siihen kaide sai sitten vakaan pohjan kiinnitettäväksi.
Omassa lapsuudenkodissani yksi kiinnikkeistä oli "väärässä" kohdassa, joten se repi kipsistä ulos kerran liikaa. Lopulta seinän toiselle puolelle, joka oli WC, tehtiin suuri sydämenmuotoinen pyyheteline, ja siihen kaide sai sitten vakaan pohjan kiinnitettäväksi.
Klikkaa tästä vastataksesi