8 696 lukukertaa ·
6 vastausta
9k lukukertaa
6 vastausta
Alentaa kattoa enintään 4,5 cm
Hei, minulla on olohuone, joka on kooltaan 5,36m x 3,6m (n. 19,3 m2), ja ajattelin laskea kattoa hieman.
Kuten otsikossa sanotaan, kattoa tulee laskea enintään 4,5 cm. Seinät ja katto ovat betonia.
Ainoa, mikä tulee yläkattoon, on muutama 1w led-lamppu, kaapelit kaiuttimille sekä virtajohto parvekkeelle infrapunalämmittimelle.
Mitä säädettäviä lautoja/materiaaleja minun pitäisi käyttää? Aion asentaa kipsikattoa.
Oletan, että lautojen etäisyys on 30cc, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mitkä sopisivat parhaiten tähän kattoon.
Kiitollinen vastauksesta!
Ystävällisin terveisin,
Engdahl
Kuten otsikossa sanotaan, kattoa tulee laskea enintään 4,5 cm. Seinät ja katto ovat betonia.
Ainoa, mikä tulee yläkattoon, on muutama 1w led-lamppu, kaapelit kaiuttimille sekä virtajohto parvekkeelle infrapunalämmittimelle.
Mitä säädettäviä lautoja/materiaaleja minun pitäisi käyttää? Aion asentaa kipsikattoa.
Oletan, että lautojen etäisyys on 30cc, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mitkä sopisivat parhaiten tähän kattoon.
Kiitollinen vastauksesta!
Ystävällisin terveisin,
Engdahl
Käytä tätä stålprofil-profiilia ja norgips plan -kipsilevyä, jos haluat sileän katon.
Jäsen
· Västra Götaland
· 766 viestiä
28x70 tai jos käytät puuta. Tämä plus kipsi antaa 41 mm...
okey, mutta olen katsellut hieman stålprofilerna, ne vaikuttavat hyviltä, kun ottaa huomioon että ne tulevat 3,8m pituisina ja minun tarvitaan 3,6m, joten tulee varmaan aika edullista verrattuna puuhun, koska siitä tulee aina niin paljon hukkaa.
Mutta sitten tuleva seuraava kysymys.
Mistä niitä ostaa? baushaus, byggmax ja vastaavat?
Sitten mietin mitä mittoja pitäisi olla ruuveille. Yksi kummallekin puolelle per 60cm riittääkö se?
Mitkä ruuvit / tulpat ovat parhaiten sopivia näille profiileille?
Mutta sitten tuleva seuraava kysymys.
Mistä niitä ostaa? baushaus, byggmax ja vastaavat?
Sitten mietin mitä mittoja pitäisi olla ruuveille. Yksi kummallekin puolelle per 60cm riittääkö se?
Mitkä ruuvit / tulpat ovat parhaiten sopivia näille profiileille?
Hattiprofiili on teräsprofiilin tavallinen nimi ja sitä löytyy esimerkiksi Bauhausista, varmasti myös muista rakennusliikkeistä, mutta Lännasta olen itse ostanut niitä. Jos aiot toimia oppikirjan mukaan, katso esimerkiksi norgipsin sivusto ja heidän konstruktiotratkaisunsa. Siellä on myös periaatteet siitä, miten profiili kiinnitetään kattoon ja suositukset ruuveista ym. Jos sinulla on ylellisyys omistaa tasainen betonikatto, on erittäin nopeaa kiinnittää tällaisia profiileja sopivalla naulapyssyllä, vaikka vuokraaminen maksaa jonkin verran.
Viimeksi muokattu:
katsoin vähän mutta jäin enimmäkseen mietteliääksi, sitten löysin tämän vanhan viestin joka selvensi kaiken.. nyt tiedän että pitkille sivuille ei tarvita mitään, mukavaa!
"
Laskin noin 15 cm metalliprofiileilla ja varmistin, että laitoin "hattuprofiilit" niin, että kaikki saumat tulivat sellaisen päälle, näin siitä tuli tukeva. Laitoin ne siis saamieni ohjeiden mukaan siten, että lyhyet sivut on ruuvattu hattuprofiiliin, kun taas pitkät sivut on ruuvattu noin 30 cm:n välein (eli cc30 hattuprofiilien välillä). Siitä tuli tukeva ja hyvä, 15 kuukauden jälkeen se näyttää edelleen samalta kuin alussa...
"
Kuitenkin minulla on yksi kysymys jäljellä, verkkosivustolla ei mainittu millaista ruuvia käytetään kiinnitykseen betoniin. Profiilit ovat 3600 mm pitkiä, joten en oikein tiedä miten ne olisi helpointa asentaa.
Ehkä porata kaikki reiät etukäteen, sitten kiinnittää molemmista päistä, jotta voi tehdä merkinnät kattoon.
Onko jollakin hyvää ehdotusta?
"
Laskin noin 15 cm metalliprofiileilla ja varmistin, että laitoin "hattuprofiilit" niin, että kaikki saumat tulivat sellaisen päälle, näin siitä tuli tukeva. Laitoin ne siis saamieni ohjeiden mukaan siten, että lyhyet sivut on ruuvattu hattuprofiiliin, kun taas pitkät sivut on ruuvattu noin 30 cm:n välein (eli cc30 hattuprofiilien välillä). Siitä tuli tukeva ja hyvä, 15 kuukauden jälkeen se näyttää edelleen samalta kuin alussa...
"
Kuitenkin minulla on yksi kysymys jäljellä, verkkosivustolla ei mainittu millaista ruuvia käytetään kiinnitykseen betoniin. Profiilit ovat 3600 mm pitkiä, joten en oikein tiedä miten ne olisi helpointa asentaa.
Ehkä porata kaikki reiät etukäteen, sitten kiinnittää molemmista päistä, jotta voi tehdä merkinnät kattoon.
Onko jollakin hyvää ehdotusta?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi