4 254 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Runkoa 120 m2 betonia vasten - miten löytää suorat puutavarat?
Aion pian purkaa 150 m2 epätasaista lattiaa, joka on rakennettu betonilaatan päälle (yläkerta), asentaa lattialämmitysratkaisun 120 m2 alueelle. Lattian pintakerros on tällä hetkellä noin 165 mm laatan yläpuolella, ja minun täytyy laskea se 12 cm:iin, jotta uusi liukuovijärjestelmä ja parvekkeen ovet asettuvat oikealle korkeudelle. Lisäksi aion laskea katon 5 cm, enkä halua menettää kattokorkeutta (270).
Tähän päivään asti matelija-aivoni on ollut täysin suuntautunut:
Kaada itsetasoittuva tasoite karkeavaletulle laatalle noin 1 cm tasoituksella. Keskustelin lattiafirman kanssa, ja he pyysivät tästä töistä ROT-verovähennyksellä 23 000, mikä mielestäni on aika edullista ottaen huomioon, mitä tasoite maksaa. Tämän päälle ajattelin sitten laittaa 30 mm solumuovia + 50 mm uritettua solumuovia lattialämmitysputkille+levyille sekä parketin. Olen jo ostanut uritetut levyt ja levyt (170 m2) 15 000:lla (alle puolet hinnasta) tuttavalta, joka purki ne talosta, joka piti siirtää.
Summa summarum, aluslattia maksaisi jossain 35 ja 40 000 välillä (tasoite+solumuovi+levyt). ETU: taatusti tasainen lattia moniksi vuosiksi eteenpäin. HAITTA: kalliimpaa kuin kokaiini.
Tänään aloin katsoa, mitä maksaisi lattian rakentaminen puulla (45x70) ja sen jälkeen harvalaudoituksen naulaaminen letkuilla ja levyllä päälle. 70 mm eristeellä väliin, kustannus olisi hieman yli 11 500. ETU: halpa, melko yksinkertainen. HAITTA: ongelmia lattian jouston kanssa?? Enemmän työtä minulle.
Ja tässä on kysymys, mistä löydän oikeankokoiset puutavarat? En halua ostaa 250 metriä puutavaraa byggmaxista, jotka alkaisivat kieroutua ja vääntyä niin, ettei lattiaa voi asentaa tasaisesti. Pitäisikö minun ottaa olemassa olevat 60 vuotta vanhat puutavarat ja sahata ne oikeaan mittaan?
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa tai onko ideoita rakenteeseen?
Joku ehdottaa varmasti Nivell-lattiaa, mutta se ei käy, koska se maksaisi minulle noin 2 miljardia eikä minulla ole kosteuden ongelmia.
Tähän päivään asti matelija-aivoni on ollut täysin suuntautunut:
Kaada itsetasoittuva tasoite karkeavaletulle laatalle noin 1 cm tasoituksella. Keskustelin lattiafirman kanssa, ja he pyysivät tästä töistä ROT-verovähennyksellä 23 000, mikä mielestäni on aika edullista ottaen huomioon, mitä tasoite maksaa. Tämän päälle ajattelin sitten laittaa 30 mm solumuovia + 50 mm uritettua solumuovia lattialämmitysputkille+levyille sekä parketin. Olen jo ostanut uritetut levyt ja levyt (170 m2) 15 000:lla (alle puolet hinnasta) tuttavalta, joka purki ne talosta, joka piti siirtää.
Summa summarum, aluslattia maksaisi jossain 35 ja 40 000 välillä (tasoite+solumuovi+levyt). ETU: taatusti tasainen lattia moniksi vuosiksi eteenpäin. HAITTA: kalliimpaa kuin kokaiini.
Tänään aloin katsoa, mitä maksaisi lattian rakentaminen puulla (45x70) ja sen jälkeen harvalaudoituksen naulaaminen letkuilla ja levyllä päälle. 70 mm eristeellä väliin, kustannus olisi hieman yli 11 500. ETU: halpa, melko yksinkertainen. HAITTA: ongelmia lattian jouston kanssa?? Enemmän työtä minulle.
Ja tässä on kysymys, mistä löydän oikeankokoiset puutavarat? En halua ostaa 250 metriä puutavaraa byggmaxista, jotka alkaisivat kieroutua ja vääntyä niin, ettei lattiaa voi asentaa tasaisesti. Pitäisikö minun ottaa olemassa olevat 60 vuotta vanhat puutavarat ja sahata ne oikeaan mittaan?
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa tai onko ideoita rakenteeseen?
Joku ehdottaa varmasti Nivell-lattiaa, mutta se ei käy, koska se maksaisi minulle noin 2 miljardia eikä minulla ole kosteuden ongelmia.
Viimeksi muokattu:
Minun olisi pitänyt valaa lattialämmitysputki sisään...
Se kuulosti ÄÄRIMMÄISEN kalliilta.
Olen suunnitellut valaa 60 mm betonikerroksen 20 mm solumuovin päälle vanhan betonin päälle, mutta en tiedä haluanko kuormittaa lattiarakennetta enää enempää.
Viimeksi muokattu:
Kun rakensin välipohjan edelliseen talooni, tuli halvemmaksi valaa betonia kuin käyttää puupalkkeja uritetuilla levyillä ja peltilevyillä.
Solumuovi ja betoni ovat kyllä erinomainen ratkaisu, en huomannut että se oli niin paksu
Lisäksi siitä tulee jämäkkä ja hyvä lattia.
Solumuovi ja betoni ovat kyllä erinomainen ratkaisu, en huomannut että se oli niin paksu
Lisäksi siitä tulee jämäkkä ja hyvä lattia.
Ongelmana tässä rakenteessa, painon lisäksi, on että olemassa oleva levy on vain karkeavalu ja siksi ei täysin tasainen. Siksi pelkään, että solumuovi ei saa täyttä kosketusta pintaan ja on riski tyhjävalulle. Vaihtoehtona on tietenkin tasoittaa levy ensin, mutta sitten olemme takaisin 23 000 kruunua tasoitusmassalle.... Ehkä pahimmat kohdat voisi tasoittaa hiekalla?
Onko se auki nyt?
Kuvia?
Kuinka paksu on betoni valaminen?
Kuvia?
Kuinka paksu on betoni valaminen?
Ei, se ei ole vielä auki. Tulen muuttamaan kellariin toukokuussa jossain vaiheessa ja silloin koko yläkerran lattia (ja kaikki muu) puretaan. Valulattia on noin 15 cm paksu ja sen alla on iso kaksoisrekka-autotalli, jonka koko on 70 m2, ja kahden auton autotalli, jonka koko on 40 m2 (rinteeseen rakennettu talo). Rekka-autotallin jänneväli (7x10m) saa minut epäilemään lattian lisäkuormittamista.
Liitteenä huono kuva korotetusta lattiasta.
Liitteenä huono kuva korotetusta lattiasta.
Viimeksi muokattu:
Onko limträ ja kerto todella saatavilla 45x70-koossa? Jos näin on, siitä voi helposti tulla hyvin kallista ja silloin menetetään vähän idea reglaroinnista.
Nivellgolv ehkä? Muuten kuulostavat cellplast ja betongi hyvältä ratkaisulta. Se ei paljon paina ja jos valat 70 mm kuitubetonia, se maksaa huomattavasti vähemmän kuin tasoitusmassalla. Tasoita laatta hiekan avulla cellplastin alla, niin se kestää.
Olen samaa mieltä GustavW:n kanssa kaikesta täällä paitsi tasoituslattian osalta, koska se on kalliimpi ratkaisu, eikä siitä tule yhtä tukeva ja hyvä kuin betonista.GustavW sanoi:
Kysy konstruktööriltä, jos olet epävarma.
Jos sinulla ei ole hyvää kontaktia, voit lähettää minulle PM.
Klikkaa tästä vastataksesi