T
Tubie: Sanottu ja tehty. Ja talo seisoo yhä. :) Uskomattoman ihana tunne tietää, että lapset nojaavat nyt tyynynsä nurkkaa vasten säällistä seinää eikä enää sinibetoniseinää vasten.
5 vastausta · 2,7k lukukertaa
·
J
jonaserik: Jos se heiluu, se on vain löysä seinä ja ehkä kisko katossa ja lattialla.
6 vastausta · 2,0k lukukertaa
·
L
LukasK: Istun tylsässä tilanteessa, jossa olen juuri saanut melkein valmiiksi kaiken ilmanvaihdon uudelleenvedon sekä rakennettua eristetyn laatikon, jotta voisin siirtää ruman ja surisevan FTX-yksikön keittiöstä vintille. Pitäisi nyt tarttua viimeiseen linkkiin, ja kun olen avannut lattian, näen että ratkaisu, johon luotin toimivan, ei ehkä toimi. Ilmakanava, joka tulee seinästä kantavan
0 vastausta · 2,0k lukukertaa
·
K
Karejdas: [citat] Pyykkitupa?
20 vastausta · 10,5k lukukertaa
·
K
20 vastausta · 10,5k lukukertaa
·
M
myrstack: Periaatteessa tuet yläpuolella olevaa rakennetta estääksesi täsmälleen sen, mistä olet huolissasi, kun vaihdat pois. Näin palkin taipuma ei aiheuta taipuman näkymistä yläpuolella olevassa rakenteessa. Joissakin tapauksissa saatat joutua arvaamaan, minkälaisen taipuman käytännössä saat, ja sitten käyttämään välikappaletta vastaavalla paksuudella. Valitettavasti tässä
4 vastausta · 3,4k lukukertaa
BirgitS
BirgitS: Normaalisti seinät, jotka kulkevat suurin piirtein harjakaton alla, ovat kantavia.
1 vastaus · 1,9k lukukertaa
·
M
-MH-: Aion asentaa sisäkaton, jänneväli on 3220 mm (noin :p). Sisäkatto on suunniteltu kantamaan 30 cm eristystä noin 10 kg/m2. Lisätään harvarimat ja kipsiä noin 15 kg/m2. (katso https://www.byggahus.se/forum/threads/hallfasthet-innertak.433128/). Yhteensä 25 kg/m2, plus palkkien oma paino. Yläpuolella olevan eristeen yläpuolella on tarkastusluukku, josta voi ryömiä sisään, mutta se ei
0 vastausta · 1,3k lukukertaa
I
Installation: [citat] Risti seinässä kuvassa 2 tuntuu vähän oudolta. Vääntöjäykiste?
3 vastausta · 1,6k lukukertaa
·
pacman42
pacman42: [citat] Tai voi ostaa vetovaijerin, jolla on matalampi kitka ja joka maksaa itsensä takaisin jo ensimmäisellä käyttökerralla jäämättä pois kirosanalta. Imuri ja lanka toimivat myös oikein hyvin, olen käyttänyt sitä vetovaijerin vetämiseen paikoissa, joissa edes se ei pääse läpi...
7 vastausta · 3,4k lukukertaa
·
M
-MH-: Aion asentaa sisäkaton ulkokaton alle, joka on "itseään kantava" kattotuolien ja ulkoseinien päällä. Jänneväli on noin 5,6 m. Suunnilleen keskelle osuu väliseinä, joka kantaa sisäkattoa eristyksellä. Siihen tulee 20-30 cm puhallusvillaa. Väliseinä tulee olemaan 45x95, mutta miten olisi paras tapa jatkaa kattopalkit sen päällä? Olen piirtänyt kolme vaihtoehtoa kuvan mukaan.
0 vastausta · 1,5k lukukertaa
·
K
Karl132: Hei, Olen parhaillaan perustamassa yhden kerroksen taloa kellarilla. Osa kellarin lattialaatasta tulee olemaan betonilaatta, joka on tarkoitus valaa kehyslevyllä 45/peva45/Cofraplus. Ajatuksena on, että betonilaatta on 150mm paksu, monisoluisesti vahvistettu 8150 verkolla. Sen pitäisi kestää jännevälit 3m, 4.5m ja 4m, jos ymmärrän oikein sivulta
0 vastausta · 1,9k lukukertaa
C
Carlf81: [citat] Olen jo tehnyt sen, mutta ilman menestystä. Sieltä löytyi vain suunnitelmia jne., ei mitään hyödyllistä rakenteen näkemiseksi.
5 vastausta · 3,7k lukukertaa
·
Stefan N
Stefan N: Kuten sanottu, kuvat eivät oikeastaan anna mitään, mutta nyt olet jo melkein valmis työn kanssa ja pöly pitäisi kuitenkin käsitellä vaikka se ei olisi asbestia joka on terveydelle haitallista, joten aloita vain kosteapyyhintä.
4 vastausta · 2,6k lukukertaa
·
PeterFalun
PeterFalun: Tarkista akustiikkapaneeli
1 vastaus · 2,0k lukukertaa
·
P
Per Eriksson6: Kyllä. Kuvat tulevat.
2 vastausta · 1,3k lukukertaa
frejoh86
frejoh86: Nostetaan ketjua. Uusi katto on rakennettu nyt kesän aikana. Väälirakenne on vielä tekemättä. Minulla oli henkilö täältä foorumin kautta, jonka piti laskea väälirakenne. Mutta valitettavasti hänellä ei ole enää mahdollisuutta. Onko jollain vinkkejä suunnittelijasta, joka voisi auttaa minua? Olen koonnut kaikki laskelmassa tarvittavat tiedot, siihen asti pääsimme. //Fredrik
1 vastaus · 2,2k lukukertaa
·
K
Krille404: https://images.app.goo.gl/eqeXghFXVBj1PrX6A Olen rakentanut omia ristikkokattotuoleja linkin/kuvan mukaan. Palkkien mitat ovat 45x170, muu on 45x120. Vasarapalkit on liitetty kyynellevyillä keskeltä, jänneväli on 7 m. Nyt ajattelin asentaa sisäkaton, joka koostuu panelilankusta 22x145. Pystyvätkö kattotuolit kantamaan lisäpainon? Uskoisin, että sisäkatto painaa noin 1 tonnin, mutten ole
0 vastausta · 1,4k lukukertaa
Matti_75
Matti_75: Se on kotitekoinen rakenne, joka on asetettu parrun päälle lähellä harjaa.
1 vastaus · 1,7k lukukertaa
·
Rickard.
Rickard.: On olemassa melko paljon puisia siltoja erilaisista lajeista, liimapuulla tai ilman, joten ei ole erityisen yllättävää, että jotain tapahtuu, teräs- ja betonisiltoja romahtaa silloin tällöin. Mielestäni sen ei koskaan pitäisi tapahtua, mutta silti se tapahtuu.
3 vastausta · 2,0k lukukertaa
Mieliez
Mieliez: Hei kaikki. Tuleeko ongelmia, jos poistat maaperän kellarini seinien ympäriltä?
0 vastausta · 1,4k lukukertaa
Bart
Bart: Muista myös asentaa jokainen kattotuoli siten, että yksi sääntö ottaa voiman vastaan suoraan alapuolestaan. Tai käytä upotettua kantolankkua, jolloin kattotuolit voivat sijaita melkein missä tahansa.
6 vastausta · 3,0k lukukertaa
·
S
Solskensbonden: Hei, Olen onnistunut saamaan hienoja vanhoja tiiliä (noin 100 vuotta vanhoja), joita käytetään muurin rakentamiseen kasvihuoneeseen. Ne ovat suhteellisen puhtaita (paitsi rakennuspöly), mutta niissä on hieman vanhaa laastia siellä täällä, usein lähinnä sileänä pinnoitteena 2-4 millimetrin paksuudella. Kuinka tärkeää on poistaa KAIKKI ennen kuin alamme muurata? Jos kyseessä olisi
0 vastausta · 1,7k lukukertaa
P
Posselosse: Kiva rakentaa pylväiden päälle! Tutkin parhaillaan mahdollisuutta ja kustannuksia rakentaa vastaavaa. Onko sinulla mahdollisuutta/halukkuutta jakaa yksityiskohtia käytetystä puutavarasta ja mitoista, kohtaamistanne haasteista ja mahdollisesti siitä, miten/mistä saitte apua laskelmien kanssa?
21 vastausta · 6,6k lukukertaa
·
A
abakar: [citat] Kiitos taas palautteesta. Arvostettua! Antaa lisää pohdittavaa. Nyt keskustelu meni hieman aiheesta sivuun. Takaisin alkuperäiseen kysymykseen, luultavasti ei kantavia seiniä, mutta todennäköisesti täytyy saada sinne rakennesuunnittelija tarkastamaan.
6 vastausta · 1,7k lukukertaa
·
BirgitS
BirgitS: Tervetuloa foorumille! Itsekantavat ristikkokattotuolit näyttävät yleensä W:ltä, ja sinun eivät näytä siltä. Mutta ollaksesi varma, on parasta ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan (www.sbr.se).
1 vastaus · 1,1k lukukertaa
·
F
Fredrik-: [citat] Joo, niin ajattelen myös, ja onhan sillä eroa, mitä se pitää yllä. Mutta minun lähtökohdissani, joissa yläpuolinen kerros on 27 cm betonia, nuo 7 cm seinät romahtavat, jos niille edes yskäisee. Sitten keskityn saamaan hallituksen hyväksynnän.
7 vastausta · 2,4k lukukertaa
·
P
Peter787: [citat] Että kulmateräkset ikkunan yläpuolella antavat periksi, ei ole yllättävää, koska ikkunan ei (pitäisi) ottaa mitään kuormaa. Tiilirivit ikkunan yläpuolella ovat varmasti esivalmistettu palkki, jossa on valettu terästankoja. Tämän palkin tulisi kestää vain omaa painoaan ja yllä olevan tiilen kuormaa, ehdottomasti ei 10 kN lisäkuormaa terassilta. Olisin korvannut ikkunan
1 vastaus · 3,4k lukukertaa
·
BirgitS
BirgitS: Kellarissa on otettava huomioon paitsi kantavat seinät, myös vakauttavat, kuten esimerkiksi seinät, joiden tehtävänä on estää ulkoseinien sisäänpäin painuminen maamassojen vuoksi. Siksi olisi parasta, jos lataat pohjapiirroksen ja merkitset kyseisen seinän.
1 vastaus · 1,0k lukukertaa
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hei Silloin tuntuu, että miekan kulma ei ole yhdensuuntainen radan kanssa. Likainen kiinnitys tai jokin, joka luo kulmahiomakoneen.
5 vastausta · 1,6k lukukertaa
B
bossespecial: Silloin yksi palkki ei ole tarpeellinen, koska kattotuolit eivät tarvitse tätä tukea. Mitä näen, vain tukireaktiot murtotilassa on esitetty, joten pitäisi myös nähdä laskentaraportti, joka seuraa ”piirustusta”. Jos käytetään kuormia murtorajoissa, se todennäköisesti johtaa tarpeettoman suureen palkkiin.
3 vastausta · 1,8k lukukertaa
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.