Har en flygel på husets andra våning som är öppet i nock, med ett stort opraktiskt fönsterparti med trekantiga fönster. Dessa skulle vi vilja byta mot något som är öppningsbart, t ex en fransk balkong med dubbeldörr centrerat mitt på gaveln.
Jag begriper att bygglov krävs vid fasadändring och har inte kommit så långt ännu.
Jag inser nu när jag tittar på nuvarande fasad att det kan vara så att nockbalken för takstolarna vilar på en stående regel mitt mellan fönstrena. Hittar dock ingen konstruktionsritning (huset byggt 2005).
Någon som kan komma med input vad jag behöver tänka på och hur det mest troligt är byggt här?
1. Öppet i nock, inga synliga takstolar, kan jag utgå från att ytterväggen/gavelns är bärande iom den stående regeln mellan fönsterpartiet? Eller bärs hela rasket upp av sidoväggarna?
2. Om jag vill byta gavelfönster mot en centrerad dubbeldörr, räcker det då att växla av med en balk över dörrpartiet och en regel upp till nockbalk?
3. Krävs konstruktionsritningar/beräkningar, byggnadsingenjör och/eller kontrollansvarig för en sån här grej? Isf tenderar det att dra iväg rätt mycket från ett ”enkelt fönsterbyte”…
On oltava pilari, jonka varassa palkki lepää.
Sellaiselle pilarille kohdistuu erittäin suuri kuorma, joten ei voi vain vaihtaa paikalleen. Vaihtorakenteen on oltava erittäin vahva. Lisäksi sen täytyy levätä jollain vakaalla. Saatetaan tarvita pilari alas perustukseen asti, ja pahimmassa tapauksessa perustuksen vahvistamista.
Sen pitää olla pylväs, jolla palkki lepää.
Tuollaisella pylväällä on hyvin suuri kuorma, joten ei pelkästään vaihtamista. Osittain vaihtaminen tarvitsee olla voimakas. Mutta senkin pitää levätä jollakin vakaalla. Saattaa tarvita pylväitä perustukseen asti, ja pahimmassa tapauksessa perustuksen vahvistamista.
Aavistin tämän. Joten ehkä ei vain ylimitoittaa liimapuupalkkia ikkunan yli...
Onko tämä eräänlainen standardityö useimmille puuseppäyrityksille, vai pitäisikö minun varautua tarvitsemaan rakennusinsinööriä ja muuta vaivaa?
Mutta sinun täytyy johtaa voimat myös perustukseen. Ja perustuksen on kestettävä kuormitus siinä kohtaa, mihin se johdetaan.
Nyt en ole rakennussuunnittelija, emmekä tiedä mitään kattosi muodosta. Mutta voi olla kyseessä 10 tonnia tai enemmän, joka kohdistuu tolppaan.