Hei,

Olen remontoimassa 70-luvun puolivälissä rakennettua asuntoa. Keittiön muovimatto on kiinnitetty jollain keltaisella liimalla. Tiedän, että mustassa liimassa voi esiintyä asbestikuituja, mutta tämä on betonia ja jotain keltaista liimaa, joka jää jäljelle maton irrottamisen jälkeen. Onko jollain tietoa, mitä tämä voisi olla? Voinko jatkaa purkua vai tarvitseekö koko juttu saneerata?
 
  • Lattiaremontti menossa, vanha muovimatto poistettu, jäljelle jäänyt keltaista liimaa. Tilanne vuosikymmenten takaa, mahdollinen asbestiriski.
Jos olet huolissasi, ota näytteitä. Forum ei voi vastata siihen huonolaatuisen kuvan avulla :D

MUTTA..... tuskin se on asbesti.
 
  • Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Vaihdoimme samanlaisen muovimaton talossamme, joka on rakennettu -75. Silloin lähetettiin pala analyysiin, ja selvisi, että itse matossa oli asbestia, ei liimassa. En tiedä, voiko sen nähdä koulutetulla silmällä.
 
Otin muutamia parempia kuvia nyt. Vaikea nähdä, mutta mitkä ovat kertoimet sille, että se on rakennettu asbestilla, jos niin sanotaan :crysmile:
 
  • Lattialaattoja ja pölyä, osa laatoista on irronnut. Mahdollisuus asbestin esiintymiseen mietityttää.
  • Lattialevy, jossa on pölyä ja roskia käytetyn lattiamateriaalin päällä keittiön kaapiston edessä. Epäillään sisältävän asbestia.
  • Vanha lattia, jossa on irtonaisia laattoja ja murenevaa materiaalia. Rakenteet vaikuttavat puretuilta ja voivat sisältää asbestia.
Kuten sanottu, kuvat eivät oikeastaan anna mitään, mutta nyt olet jo melkein valmis työn kanssa ja pöly pitäisi kuitenkin käsitellä vaikka se ei olisi asbestia joka on terveydelle haitallista, joten aloita vain kosteapyyhintä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.