Hei,
Olen parhaillaan perustamassa yhden kerroksen taloa kellarilla. Osa kellarin lattialaatasta tulee olemaan betonilaatta, joka on tarkoitus valaa kehyslevyllä 45/peva45/Cofraplus. Ajatuksena on, että betonilaatta on 150mm paksu, monisoluisesti vahvistettu 8150 verkolla. Sen pitäisi kestää jännevälit 3m, 4.5m ja 4m, jos ymmärrän oikein sivulta
https://hogsaterplat.se/20.0.0.0/7126/10bbbbb1405ea70da80d77564b0cbb07.pdf.
Valitettavasti katolta on pistemäisiä kuormia, jotka kohdistuvat betonilaattaan, jossa ei ole kantavaa seinää alla.
Betonilaatta tulee olemaan noin 8x10m. Noin 2.4m pitkästä sivukulmasta tulee 75kn pistemäinen kuorma suoraan betonilaatan reunalle. Tämän alla on noin 1.4m kantamaton aukko, jossa pistemäinen kuorma laskee noin 30cm ulkopuolelle kantavaa osaa.
Ajattelen nyt, tarvitseeko minun valaa teräs- tai muuta palkkia laatan alle näiden voimien vastaanottamiseksi. Sekä koska se on laatan reunassa että koska sen alla ei ole kantavaa rakennetta.
Kellarin lattialaatta on vahvistettu suoraan alla, noin 30x30cm betonilla, EPS300:lla sekä neljällä 12-järn, kaksi yläosassa ja kaksi alaosassa. Mahdollisesti voisin asettaa pilarin suoraan alle voiman siirtämiseksi suoraan kellariin, mutta se veisi hieman "oviaukosta".
Pitäisikö minun mielestänne vahvistaa palkilla betonilaatan alla? Jos on, toimisiko hyvin valaa HEA palkki, sillä voisin löytää joitain eri kokoja, jotka ovat olleet ulkona useita vuosia.
Kiitos etukäteen!