Rakennusfysiikka
justusandersson: Piirrustus sellaisenaan on arvoton, koska se on välittäjän piirustus. Olen kuitenkin melko varma, että kyseessä on kantava seinä. Se on suhteellisen uusi 1,5-kerroksinen talo, ja kaikki muu yllättäisi minut. Tarkka laskenta vaatii oikean leikkauspiirroksen, jotta voidaan arvioida muun muassa kattotuolien rakenne ja miten kattokuormat saadaan vietyä alas perustuksiin. Vähintään
thellberg: Kiitos paljon kaikista vastauksista! Nyt tuntuu turvallisemmalta tulevaa nostoa ajatellen.
norfre: Seinä on nyt alas. Mikään pystypuu ei ollut paineen alla. Tuttava, joka on rakennusinsinööri, kävi täällä jokin päivä sitten ja hän sanoi, että jos seinä olisi kantava, se olisi huomattu selvästi, kun siihen sahattiin.
justusandersson: Luulin, että öljytynnyriä käytettiin siihen. Sitä parempi.
Per1234: [citat] Kuinka paljon jää yli yläpuolelle alapuolelle?
justusandersson: Kaksi ruuviliimattua 45x90 on hieman parempi kuin 90x90 yhteen suuntaan ja samanarvoinen toiseen suuntaan. Kaksi ruuviliimattua 45x145 on myös parempi kuin 90x90 yhteen suuntaan ja samanarvoinen toiseen suuntaan. En kuitenkaan ilmaissut itseäni aivan näin. Korostin yleensä neliömäisen poikkileikkauksen etua vapaasti seisovissa pylväissä. Mainitsin myös kaksi ruuvattua 45x145. Harjapalkki
justusandersson: Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille! Teoriassa sen täytyy toimia. Käytännössä se riippuu siitä, minkälaisista volyymeista on kysymys. Syynä siihen, että harvoin ennen oli kosteusongelmia joko ryömintätiloissa tai kylmissä ullakoissa, oli laaja lämpöhukka ylös- ja alaspäin. Ei ole epäilystäkään siitä, että puutalot toimivat paremmin alhaisemmalla energianhallinnan tasolla.
justusandersson: Tulin hieman hämmentyneeksi, koska luin juuri saman tekstin toisessa ketjussa. Vastaan täällä, koska kukaan muu ei ole tehnyt sitä. Haluaisin tietää hieman enemmän yksityiskohtia kattorakenteesta. 1800-luvulla ei oltu yhtä systemaattisia kuin nykyään. Mielestäni kuulostaa siltä, että tarvittaisiin jonkinlainen vetotanko vahvistukseksi. Kokemukseni mukaan puutavaran mitat riittävät
MoggeS: Olen täysin tietoinen siitä, että se ei ole mitään, mitä tehdään ensisijaisesti, siksi se ei ole aiemmin ollut mikään vaihtoehto. Pääsen käsiksi palkeisiin, joten niiden vahvistaminen ei ole ongelma millään tavoin. Mutta kuten kirjoitat, se tuskin on vaivan arvoista. On parempi rakentaa laatikko alle. Tuntuu turvallisemmalta. :) så slipper jag att gå och oroa mig i framtiden för
vonanka88: Parrut menevät alempaan kerrokseen. Mutta joissakin parrun päissä on ilmaa niiden välissä.
JensHaglof: Nyt se on tehty! Rakenne natisi epämiellyttävästi, kun kiersin ruuvit löysemmäksi hieman, ainakin oikealla puolella. On jonkin verran sivupainetta. Tämä kävi ilmi, kun irrotin ruuvin pienestä raudasta ylhäällä. Silloin säännön yläosa liikkui sivusuunnassa 3-4 mm. Jotain, josta pitäisi huolestua? Sen jälkeen kiersin ruuvin takaisin, mutta olisiko minun pitänyt tehdä niin? Koska
Tobaar: Kiitos hyvästä vastauksesta! Yritän jatkaa eteenpäin antamienne vinkkien avulla.
rutberg: Mietin, pitäisikö minun ottaa yhteyttä suunnittelijaan. Jos olen ymmärtänyt kaiken oikein, seinää ei todennäköisesti ole rakennettu kantavaksi. Mutta jos haluan varmistua tästä, minun pitäisi ottaa yhteyttä suunnittelijaan, jotta siitä saadaan todistus? Koska lumikuormien laskenta on muuttunut, näyttää siltä, että seinästä on tullut kantava. Oletan, että nykyistä seinän
murak: Soitin valmistajalle, joka oli sekä ystävällinen että avulias. Rakenne on oikein mitoitettu ja se on hieman edullisempaa rakentaa sillä tavalla. Valitsin kuitenkin muuttaa W-kattoristikoksi, koska on helpompi ryömiä siellä ylhäällä, ja muutin myös alakehyksen 45x145mm:ksi saadakseni hieman lisää turvallisuutta, jos joskus tulevaisuudessa heitetään lisää eristystä.
bossespecial: Nyt en tiedä, miten te laskitte sen tai mitä oletuksia tai kuormituksia käytitte. Mutta suunnittelijana toivottavasti on hieman suurempi ymmärrys rakenteiden toiminnasta ja voi ”hyväksilukea” itselleen hieman enemmän. Mutta ehkä olen samaa mieltä siitä, että pieni palkki ei oikeastaan toisi niin paljon lisää. Minulla oli myös sama asenne teräkseen ennen kuin todella tarvitsin
Johma: @Solvskaftet Vaikuttaa järkevältä, että ongelmia syntyy pääasiassa ylipaineessa! Mukava saada vahvistusta tällaiselle ajatukselle :) @hempularen Vaikuttaa ehdottomasti paljon fiksummalta rakentaa sellaisella asennuskerroksella. Valitettavasti meillä folio sijaitsee aivan kipsilevyn takana :/
anaitis: [citat] Jos muistan oikein (ja ehkä en muista??), niin keskimmäinen tuki tällaisessa rakenteessa kestää hieman yli 60 % kokonaispainosta. Ehkä ei ole suurempi merkitys rakenteellesi, vain tuli mieleen, kun luin viestin.
ricebridge: Vanha viidakon sananlasku: Seinää talon pituussuunnassa = kantava Seinää talon poikittaissuunnassa = ei kantava eli kantavat seinät kulkevat rinnakkain katon harjan kanssa/kohtisuoraan kattotuoleihin nähden. Sitten on paljon poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön, mutta nyrkkisääntönä se kelpaa.
kashieda: Jao, kaava 2 pätee vapaasti tuettu molemmista päistä. Minulla ei valitettavasti ole kaavakokoelmaani täällä, mutta voin katsoa maanantaina kiinteästi kiinnitettynä.
Åsa Lund: Seinien autotallia vastaan tulisi kuitenkin pysyä palo-osastojen rajana.
rajan01: Tämä virhe voi esiintyä järjestelmässäsi ikkunaversion vuoksi, minkä vuoksi järjestelmäsi kaatuu toistuvasti ja myös virhe esiintyy convert.exe tiedostossa. Se voi olla vaarallista, kun asennat sopivan päivitysikkunaversion.
Tegelväggen: Ja 1+3 tarkoittaa sen varmasti, kaikki muu muuttuu hankalaksi sekoittaa virhelaskennan riskin kanssa. En ymmärrä miksi he eivät vain kirjoita sitä. Löysin tämän linkin: http://www.tnc.se/termfraga/spadning/ " Fråga: Kuinka pitäisi kirjoittaa happojen laimennuksessa, jotta se olisi yksiselitteistä. Tarkoittaako "1 : 3", että otetaan yksi osa toista ja kolme osaa toista vai, että
nino: Se oli siinä, ei ollut mitään painetta joillain listoilla. Nyt se on paikallaan, täytyy listata ja verhota sisäpuoli, sitten portti paikoilleen [bild]
justusandersson: Jos tarkoitat fanerbalkilla Kertobalkia, vastaava koko Kerto-S:lle on 51x400. Kysymykseen on useita vastauksia. Yleisesti ottaen Kertobalkit ovat korkeampia kuin liimapuupalkit, koska niitä ei ole saatavana niin suurina leveinä. Joustavuutta kuvaava elastisuusmoduuli on verrattavissa liimapuun kanssa. Kertobalkkien sivuun on helppo kiinnittää sekundääripalkkeja.
Zzzandman: [citat] Kiitos vastauksesta! Kaikki on alkuperäistä ullakolla, ei säilytystä. Mutta ongelma ratkesi juuri, kävin läpi asiantuntevan henkilön kanssa, joka sanoi, että ne eivät voi koskaan olla kantavia ja repivät ne pois... :) Syy siihen, että ne hieman putosivat, oli sen vuoksi, että ilmanvaihtokotelo ei enää saanut tukea alhaalta vaan "roikkui" palkin päällä. Kun säädöt
justusandersson: Et voi piirtää yksinkertaista osiota niin, että ymmärtäisi selkeämmin, mitä tarkoitat?