Hei kaikille!

Aion rakentaa parven osaan konehallia. Koska en halua ylimääräisiä pilareita tai vastaavaa esteeksi, aion käyttää teräspalkkeja kantamaan rakenteen. Olen hieman itse laskenut asioita, mutta en ole täysin varma, että olen ajatellut oikein, koska en ole koulutettu alalla.
Tavoitteena on olla käyttämättä suurempia palkkeja kuin HEA/HEB 220, jotta emme menetä kattokorkeutta.
vähän mittoja ym:

Pisimmän jännevälin palkki = 6250mm (toinen on 5850mm joten lasken vain pisimmällä)
parven kokonaispinta-ala = 52m2
pituus puupalkeille c24 45x220 = 3912mm (nämä pujotetaan palkissa)
250kg/m2 jakautunut kuorma (todellisuudessa kuorma on pienempi, mutta on mukava laskea tällä)
Rakenteen toivottavasti näkyy kuvasta.

Ajattelenko oikein, jos keskimmäinen palkki kantaa 1/2 kokonaispainosta ja seinä+ulommainen palkki kantavat kumpikin 1/4?
Olen ainakin laskenut puolesta kuormasta yhdelle palkille ja saanut seuraavaa:

HEA220
Jännitys palkissa = 103 MPa
Kokonaislähtö 19mm
joka antaa suhteen 1/328

HEB220
Jännitys palkissa = 72 MPa
Kokonaislähtö 12,7mm
joka antaa suhteen 1/492

Saamani mukaan molemmat toimivat hyvin, vaikka HEB-palkki tuntuu "paremmalta".
Olenko oikeassa laskelmissani ja ajattelussani ja voinko mahdollisesti pienentää kokoa HEA/HEB 200:aan? Arvostaisin, jos joku auttaisi minua. :)

Kiitos etukäteen!

• 3D-malli konehallin sisätilojen parvesta, jossa on teräspalkkeja ja puupalkkeja, sekä portaat parvelle johtamassa.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
zsimpey
  • Laddar…

Paras vastaus

Olet ehdottomasti oikeilla jäljillä laskelmiesi suhteen. HEA 200 ei riitä, mutta HEA 220 ja HEB 200 sopivat. Valitsisin kuitenkin HEB 220:sen, koska se on primääripalkki ja taipuma lisätään puisten sekundääripalkkien taipumaan. 3912 mm on liian pitkä sekundääripalkkien osalta kimmokerrointa ajatellen. Kannattaa ruuviliimata lastulevy niiden päälle saadaksesi hyväksyttävän lopputuloksen.

Kiitos vastauksesta!

Hyvä, sitten tietää sen. Vähemmän hyvä on HEB 220 -palkin hinta, mutta jos haluaa laadukasta, se maksaa. Ruuviliima lastulevy tulee, ja aion myös lyhentää puoliväliin sekä käyttää cc400 kattoparruilla. Sitten parrut seinien vasten ruuvataan kiinni ja erilaiset muut kiinnitykset portaiden ympäri, mutta niitä ei tietenkään oteta laskuihin mukaan.

Riittää c/c 600 mm. Jos ottaisit liimapuuta teräksen sijasta, voisit selvitä siitä puolet teräksen hinnasta. Mutta silloin mitat olisivat pikemminkin 190x450 mm.

• Tykkään
MBMB
  • Laddar…
Kyllä, olen tietoinen siitä, mutta silloin menetän liikaa huonekorkeudessa. Täytyy vain katsella hetki ja katsoa, mitä voin löytää.

T Thridel sanoi:
Ajattelenko oikein, jos keskimmäinen palkki kantaa 1/2 kokonaispainosta ja seinä+ulompi palkki kantavat kumpikin 1/4?
Olen ainakin laskenut puolikkaan kuorman yhdelle palkille ja saan seuraavan:
Jos muistan oikein (ja ehkä en muista??), niin keskimmäinen tuki tällaisessa rakenteessa kestää hieman yli 60 % kokonaispainosta.
Ehkä ei ole suurempi merkitys rakenteellesi, vain tuli mieleen, kun luin viestin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.