Olen aikeissa purkaa seinän, joka piirustusten mukaan voi olla kantava sydänseinä, mutta joka mahdollisesti ei ole kantava. Syyt tähän ovat:

- Talo on rakennettu (1976) vahvoilla ristikko-orrella yksinkertaisten kattotuolien sijasta, joita piirustus edellyttää. Kattotuolit vaikuttavat mitoitetuilta kyseiseen jänneväliin.
- Pystyt vinot ovat naulattu kiinni juoksuun vinosti alhaalta. Tämä saa minut ajattelemaan, että seinä on rakennettu kattotuolien paikalleen asettamisen jälkeen. Muutoin olisi kai tehty itselleen helpoksi ja naulattu ylhäältä?
- Kun olin hiljattain talon ullakolla toisessa asiassa, paikalla ollut kirvesmies vilkaisi rakennetta ja arveli, että "ehkä" seinän voi poistaa.
- Olen sahannut varovasti vinojen puiden kohdalle nähdäkseni "puraiseeko" saha tai laskeutuuko jokin. Sahanneani vähän enemmän ja enemmän muutamien päivien aikana nyt 6 vinotta on sahattu 80 % ilman että jokin olisi laskeutunut tai saha olisi pureutunut vähääkään.

Mitä mieltä olette tästä? Voinko purkaa seinän vaarantamatta henkeä, terveyttä ja omaisuutta?

Usein kyse ei ole siitä, että heti kun kantava sisäseinä katoaa, kaikki romahtaa, niin nihkeästi harvoin on mitoitettu.

Haluaisin väittää, että se on rohkea toimenpide, jos et ole ajatellut korvata seinää palkilla tai vastaavalla. Kuitenkin vaikea auttaa ilman lisätietoja.

Ristikot rakennetaan olemaan vapaasti kantavia, turvallisesti myös sinun. Ainoa epävarmuus on, että lumikuormituksen normit (tietyistä syistä) ovat muuttuneet useimmilla alueilla maassa. Enemmän joillakin alueilla, erityisesti eteläisessä puoliskossa. Länsi-Götanmaalla nykyinen normi vaihtelee välillä 1,5 ja 3 kN/neliömetri (lumikuorman arvo maassa). Vuonna 1976 voimassa olleessa SBN 75:ssä vastaava vaihtelu oli 0,8-1. Aika suuri ero toisin sanoen. Onnea on, jos sinulla on käytettävissä oleva kattotuolipiirustus, joka osoittaa, mikä lumikuorma on otettu huomioon. Muussa tapauksessa sinun on verrattava kattotuolien mittoja nykyisiin, joita voit löytää Träguiden-verkkosivuilta. Kun leikkaa tukipuita nähdäkseen, onko seinä kantava, se ei ole menetelmä, jota uskallan suositella. Suurimmat kattokuormat koostuvat lumesta, eikä ole varmaa, että se on maksimikuormituksessa, kun sahaat.

• Tykkään
erkka
  • Laddar…
Talo sijaitsee aivan rannikolla, joten lumikuormavyöhyke 1.5.

Mitä voin päätellä Träguidenin, Takstolsbokenin ja erilaisten selvittelyjen perusteella, kattoristikot on mitoitettu olemaan vapaasti kantavat.

Sitten voit rauhassa sahata loputkin reglar.

N norfre sanoi:
Olen aikeissa purkaa seinän, joka piirustuksen mukaan voi olla kantava sydänseinä, mutta joka mahdollisesti ei ole kantava. Syyt tähän ovat:

- Talo on rakennettu (1976) vankkoja ristikkokehämalleja käyttäen sen sijaan, että olisi käytetty piirustusten määräämiä yksinkertaisia kattotuoleja. Kattotuolit vaikuttavat olevan mitoitettuja nykyiselle jänneväleille.
- Pystyrimat on naulattu vasempaan muotopuuhun vinosti alhaalta. Tämä saa minut uskomaan, että seinä on rakennettu, kun kattotuolit saapuivat paikalle. Muutenhan olisi yksinkertaisempaa naulata ylhäältä päin?
- Jokin aika sitten minulla oli kirvesmies ullakolla toisessa asiassa. Hän heitti silmäyksen rakenteeseen ja sanoi, että "ehkä" seinän voi vain poistaa.
- Olen sahannut varovasti rimoja, jotta näkisin, "puristuuko" saha tai jos jokin laskee. Sahanneeni vähän enemmän päivien ajan on nyt 6 rimat peräkkäin leikattu 80% ilman, että mikään olisi laskenut tai saha puristanut yhtään.

Mitä mieltä olette tästä? Voinko purkaa seinän vaarantamatta henkeä, terveyttä tai omaisuutta?
Hei Uskon, mutta vain uskon, ettei ongelmaa ole, mutta muista, että sinulla on 6 rimat 20% jäljellä! Suoraa seisovan riman puristaminen vaatii äärimmäisen paineen! Paljon enemmän kuin vain katto tai yläkerros.

• Tykkään
FDT
  • Laddar…
Seinä on nyt alas. Mikään pystypuu ei ollut paineen alla.

Tuttava, joka on rakennusinsinööri, kävi täällä jokin päivä sitten ja hän sanoi, että jos seinä olisi kantava, se olisi huomattu selvästi, kun siihen sahattiin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.