rutberg
J justusandersson sanoi:
Unohdin mainita, että jos asetat pylvään keskelle palkin/palkkien alle, voit pienentää kokoa 90x180 mm.
Mielenkiintoinen päivitys! Olen tekemässä muita remontteja, joissa seinän pintarakenne on nyt poistettu. Nykyinen rakenne näyttää olevan kaksi 170 palkkia ja kolme 70 pystypilareita.

Jänneväli on melko pitkä, 6300 mm, ja pohdin, voisiko teräspalkki olla vaihtoehto korkeuden vähentämiseksi ja ehkä pylvään poistamiseksi keskeltä, kun seinä aikanaan puretaan? Eli CC1100 kattotuoleissa, matalakalteinen huopakatto, 6300 mm jänneväli.

Jos haluat teräspalkin limputken sijaan, jonka mitat ovat 90X315, HEA160 on verrattavissa. Tämä pätee riippumatta jännevälistä. Teräksen haittoja ovat hinta, paino, palosuojauseristyksen tarve ja se, että siihen on vaikeampi kiinnittää (ei voi naulata siihen).

rutberg
Ahaaa, Joten HEA 160 selviäisi koko jänteestä ilman tolppaa? Onko se parempi vaihtoehto kuin HEB? Vai voiko HEB:n kokoa pienentää?

HEB160 on jäykempi kuin HEA 160, mutta HEB140 on alakanttiin. Huomaa, että olen vain vastannut kysymykseen, mitä voi korvata liimapuulla 90x315. En muista aivan tarkalleen, mitä jänneväliä laskimme aiemmin.

rutberg
J justusandersson sanoi:
HEB160 on jäykempi kuin HEA 160, mutta HEB140 on alakantissa. Huomaatko, että olen vain vastannut kysymykseen, mitä voi korvata liimapuu 90x315:lla. En oikein muista, mikä jänneväli laskimme aikaisemmin.
6300 on varmaankin kokonaisjänneväli. Mutta se on ehkä hieman liikaa ilman tolppaa?

Ongelma minulle on, että minulla ei ole enää muistiinpanoja edellisestä laskelmasta. Jos vastaukseni silloin oli 6,3 m pitkä liimapuupalkki, jonka mitat olivat 90x315, niin vastaukseni nyt on, että silloin toimii yhtä pitkä HEA160. Tosin jälkimmäinen painaa 192 kg verrattuna liimapuupalkin noin 90 kg.

rutberg
Aah, ymmärrän. Ei viimeksi se taisi olla 5275 mm kun katsoin, että mahdollisesti säilyttää osa seinästä, joka on siellä nyt.

rutberg
Mietin, pitäisikö minun ottaa yhteyttä suunnittelijaan. Jos olen ymmärtänyt kaiken oikein, seinää ei todennäköisesti ole rakennettu kantavaksi. Mutta jos haluan varmistua tästä, minun pitäisi ottaa yhteyttä suunnittelijaan, jotta siitä saadaan todistus? Koska lumikuormien laskenta on muuttunut, näyttää siltä, että seinästä on tullut kantava. Oletan, että nykyistä seinän toimintaa lasketaan.

Vaikuttaa siltä, että tämä maksaa jonkin verran, ja tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos näin on; myös ajallisesti, koska rakennusilmoitus on tehtävä. Nyt todella tekee mieli "kun kerran on vauhdissa", jotain mikä näyttää olevan sairaus, johon talonomistaja nopeasti sairastuu.

Joku voisiko lähettää vinkin suunnittelijasta, jonka voi ottaa laskennan suorittamiseen, on ollut samanlaisia ketjuja vinkeillä, mutta ne päättyvät aina yksityisviesteihin?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.