Rakennusfysiikka
justusandersson: Tarkista, että on olemassa kattotuoli suoraan asunnon eristävän seinän yläpuolella.
Hallerudsbo: Oletko peloissasi niin alle ja laita laattoja pilarien väliin ja lisätukea kantopalkkien alle.
apankoko1: [citat] Aktiivinen tähän... Eikö kukaan tiedä?
justusandersson: Piirustukset sisältävät luultavasti kaiken, mitä suunnittelijan täytyy tietää. Henkilökohtaisesti mielestäni oven siirtämisen hyöty ei vastaa kustannuksia ja vaivannäköä. Käyttäkää olohuoneen kautta kulkemista. Saatte lisäksi enemmän tilaa hyvälle keittiöratkaisulle. Se aika on ohi, kun liikenne keittiöön ei ollut näkyvissä. Suurempi kylpyhuone on paljon tärkeämpi.
bladhet: Hei. Olen parhaillaan remontoimassa kylpyhuonetta/kodinhoitohuonetta, eteistä ja autotallia 90-luvun Vittjärvshus-talossamme. Eristämätön laatta maassa, jossa on kelluva lattia. Olen nyt purkanut kaiken alas laataan asti. Aion piikata ja siirtää vähän viemäriä, jotta voin sitten asettaa uuden kelluvan lattian samalla periaatteella. Solumuovia ja lattialevyjä. Ikävää on, että nyt
scorp1on: Myös minusta se kuulostaa kalliilta. Vaikka he eivät käyttäisi mitään ohjelmaa tai valmiita Excel-taulukoita, ei voi kestää enempää kuin 2-3 tuntia ymmärtää ongelmaa ja suorittaa laskennan, joka on melko yksinkertainen. Mutta kiitos, nyt tiedän.
scorp1on: Jos haluat, että tarkistuslaskenta tehdään, täytyy tietää kylpyhuoneen tuet, missä ne on sijoitettu.
dkhansson: [citat] Silloin minun täytyy etsiä mekaaninen työpaja
justusandersson: Norminäkökulmasta vaatimus on yleensä 1/300 jännevälistä, mutta on tilanteita, joissa se on liikaa. Pääpalkit, kuten harjapalkit, jotka kantavat muita palkkeja, ovat erityisen herkkiä. Esteettinen arviointi riippuu yhteydestä. Pergoloihin kuuluvat palkit näyttävät tylsiltä jopa hyvin pienillä taipumilla. Palkit liukuikkunoiden päällä ovat myös herkkiä. Niissä ilmoitetaan
Novisen10: Kiitos, ok, näyttääkö se kohtuullisen hyvältä muutoin "laskar", saumojen ja liitosten osalta ottaen huomioon rakennusvuoden 1970? Tai jotain, mitä parantaisitte, kun kerran on mahdollisuus/avattu julkisivupääty?
16386: Luulen samaa. Kantavat seinät ovat ne kaksi, jotka näkyvät alemmassa piirustuksessa.
Nybörjaren!: Nyt ongelma on ratkaistu! Ostin liimapuupalkin sopivassa koossa ja käytin 2 tunkkia palkin nostamiseen, laitoin sitten vaakasuoran vahvikkeen pilarin päälle välttääkseni vanhan pilarin aiheuttaman korkean pistekuormituksen. Käytin alustapaperia hienosäätämään korkeutta.
psu: Jos haluaisit laskea kellarin lattiaa, mikä on oikea menettely ja onko turvallista kaivaa alas ja asettaa lattia punaiselle viivalle? Pitäisikö eristää ja jos kyllä, kuinka paljon alapuolella? Onko järkevää tehdä yksi huone kerrallaan vai pitäisikö kaikki tehdä kerralla? Jos ulkoistaa työn, voiko hinnan arvioida (noin hihasta ravistamalla)? Haluaisin saada lattian alas noin 30 cm,
F Scott: [bild] [bild] [bild] Koko tarina on, että talo, jonka yritän ostaa, sijaitsee Kreikassa eri rakennusnormien kanssa, mutta käyttää terästankoja ja sementtiä tehdään myös siellä - enkä pääse sinne koronapandemian vuoksi, joten mietin, onko tyhmää ja kallista ryhtyä tähän remonttiin - tietenkin rakentajia voi palkata siellä, mutta minulla on rajalliset varat ja siksi kysyn
justusandersson: Rakennetta on useista syistä sopimaton. Halkeamien riski uritetussa kohdassa on merkittävä. Olisi ollut parempi, jos seinän koolaukset olisi asennettu hieman alemmaksi, jotta koko palkki olisi saanut tukea. On myös otettava huomioon, että tukipisteessä voi esiintyä melko korkeita leikkausvoimia, erityisesti Västerbottenissa, mikä vaatii riittävän materiaalimäärän palkkiin. 45x145 C
Wallawhoa: Tyhmä kysymys ehkä! Lasketaanko U-arvo koko rakenteelle seinien/katon sisämittojen jne. perusteella, vai ulkopuoli? Oletan, että se on sisäpuoli, mutta en löydä mistään vahvistusta Kiitos!
justusandersson: Voit käyttää 95x180, jos puu ei näytä liian rosoiselta (mikä luultavasti ei ole).
justusandersson: Sinun ei tarvitse sekoittaa kuntaa tähän. Jos sinun täytyy kysyä hallitukselta, se riippuu varmaan yhdistyksenne säännöistä. Sehän ei ole kantava seinä.
frma71: Hei ja kiitos jälleen osallistumisestasi. Ongelmani on juuri se, että en luota toimittajien laskelmiin. Onko sinulla ehdotusta/ideaa, miten minun pitäisi edetä tämän asian kanssa? Onko ainoa vaihtoehto empiiriset kokeilut? Koska en tunne, että pääsen pidemmälle, olen tällä hetkellä kallistumassa siihen, että jätän eristämättä välipohjan, eristän putket niin hyvin kuin
vithaj: Hmm, yksi viimeinen kysymys - laiskuus minussa miettii, että eikö riitäisi sahata ura Lecamuriin siihen kohtaan, missä liimapuupilari tulee ja asettaa se (sokkelipaperi välissä) suoraan anturalle? Silloin välttäisi valamisen ainakin... mutta silloin tulee orgaanista käsittelemätöntä materiaalista perustukseen, ja sitä emme halua... vähän hankalaa kantavuuden kannalta myös, jos ne
Alexn72: kuten minä tulkitsen kuvauksesi, se on rauhallista, uskon että voit ilman epäröintiä asettaa itsesi putkelle halutessasi ilman että se antaa periksi
BirgitS: Pitäisi löytyä kunnan rakennuslupaosastolta, ellei BRF-hallituksella ole joitakin.
justusandersson: Hankaluutena tämän tyyppisissä taloissa on, että lattianiskat voivat olla eri suuntaisia samalla tasolla! Niiden tietojen perusteella, jotka olet hankkinut, kaikki viittaa siihen, että seinä on kantava. Viivoitus piirustuksessa voi tarkoittaa, että siellä on palkki.
Viktor.J: [citat] mitä sanot Justus, olisiko se ollut vaihtoehto? Voisin myös ajatella käyttäväni pylväitä, sisäkaton ja eristyksen läpi, jotta voisin edelleen keventää ylhäältäpäin (jos se on sopiva vaihtoehto).
Robban.D: Uskaltaako luottaa talon piirustukseen? Mitä tulkitsen, sydänseinä ei ole kantava, suunnitelmana on avata keittiöstä olohuoneeseen. Noin 2,5 metriä muurista (merkitty punaisella). Myös poistaa kokonaan seinä, merkitty (sinisellä)... sen seinän kohdalla on jo iso kaari ja on varmaan ollut viimeiset 30 vuotta, mutta piirustuksessa saan sen kantavana, mitä en ymmärrä. Sillä kattotuolit
sökande: Olemme rakentaneet terassihuoneen valmiiksi valmistetuista osista ja rakennusliike on suorittanut asennuksen. Jälkeenpäin on käynyt ilmi, että terassin lattia on 2 cm korkeammalla kuin sisälattia, mikä aiheutti ongelmia lasiliikkeen yrittäessä asentaa terassiovea. Rungot ja seinät on kiinnitetty paikalleen talon seinään, mikä aiheuttaa fyysisiä ongelmia kun ovea yritetään asentaa.
Flopgunder: [citat] Kiitos vastauksesta, näyttäisi siltä, että olin hieman liian kunnianhimoinen, mutta sitten pienennän hieman niin se on loistavaa.